سازمان ملل: طی 10 سال گذشته 152 میلیون کودک در جهان نارس به دنیا آمده اند – اخبار تاجیکستان

در سال 2020، 13.4 میلیون نوزاد نارس به دنیا آمدند و حدود یک میلیون از آنها در اثر عوارض جان خود را از دست دادند. به گزارش سرویس مطبوعاتی این سازمان، چنین داده هایی در گزارشی که روز چهارشنبه توسط آژانس های سازمان ملل و شرکای این سازمان منتشر شد، ارائه شده است.

تولد خیلی زود: یک دهه اقدام توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با همکاری PMNCH، بزرگترین اتحاد جهان برای زنان، کودکان و نوجوانان تولید شد. نویسندگان این گزارش زنگ خطری را در مورد اورژانس زایمان زودرس به صدا در می آورند که مقیاس و شدت آن نادیده گرفته شده و مانع پیشرفت در بهبود سلامت و بقای کودکان می شود.

بر اساس این گزارش، نرخ تولد زودرس در هیچ منطقه ای از جهان طی دهه گذشته تغییری نکرده است. بین سال های 2010 تا 2020، 152 میلیون نوزاد خیلی زود به دنیا آمدند.

یادداشت شده – مورد دقت نظر واقع شده. تولد زودرس علت اصلی مرگ و میر کودکان است و از هر پنج کودک بیش از یک مورد مرگ و میر قبل از رسیدن به سن پنج سالگی را شامل می شود. نوزادان نارس می توانند در طول زندگی بعدی خود با پیامدهای سلامتی بسیار منفی روبرو شوند، با افزایش احتمال ناتوانی و تاخیر در رشد.

محل دقیق تولد کودکان اغلب تعیین می کند که آیا آنها قادر به زنده ماندن هستند یا خیر. در کشورهای کم درآمد، از هر ده نوزاد بسیار نارس (کمتر از 28 هفته) تنها یک نفر زنده می ماند، در حالی که در کشورهای با درآمد بالا، بیش از 9 نفر از هر ده نوزاد زنده می مانند. در عین حال، نابرابری های مرتبط با نژاد، قومیت، درآمد و دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت، احتمال تولد زودرس، مرگ و ناتوانی را حتی در کشورهای با درآمد بالا تعیین می کند.

بیشترین نرخ زایمان زودرس در جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا است. نوزادان نارس در این مناطق در معرض بیشترین خطر مرگ و میر هستند. این دو منطقه بیش از 65 درصد از زایمان های زودرس در سراسر جهان را تشکیل می دهند.

این گزارش تأکید می‌کند که تأثیر درگیری، تغییرات آب و هوایی، همه‌گیری کووید-19 و افزایش هزینه‌های زندگی، خطرات فزاینده‌ای برای زنان و نوزادان در همه جا هستند. به عنوان مثال، تخمین زده می شود که آلودگی هوا سالانه به شش میلیون زایمان زودرس کمک می کند. تقریباً از هر ده نوزاد نارس یک نوزاد در ده کشور آسیب پذیر که تحت تأثیر بحران های انسانی مختلف قرار گرفته اند، متولد می شود.

سرمایه گذاری بیشتر
نویسندگان گزارش خاطرنشان می‌کنند که در دهه گذشته فعالیت‌های عمومی در پیشگیری از زایمان زودرس افزایش قابل توجهی داشته است. این روند توسط انجمن های والدین، متخصصان بهداشت، دانشگاه ها و جامعه مدنی هدایت می شود.

در پس زمینه کنفرانس بین المللی سلامت مادران و نوزادان در کیپ تاون، آفریقای جنوبی، 8 تا 11 مه، نویسندگان گزارش خواستار بسیج منابع بین المللی و داخلی برای سلامت مادر و نوزاد و مراقبت با کیفیت بالا شدند.