سه روز قبل از مرگش ، جیگارخانیان از دکتر پرسید: “چقدر مانده ام؟”

یکی از دوستان این هنرمند جزئیات عزیمت خود را بیان کرد

آرمن جیگارخانیان در بیمارستان درگذشت – نارسایی کلیه. من با آرتور سوگومانیان تماس گرفتم ، دوست او که در سالهای اخیر از او مراقبت می کرد ، همیشه آنجا بود. به خصوص از لحظه ای که درام خانوادگی با همسر جوان او ویتالیا تسیمبالیوک-رومانوسکایا آغاز شد.

– آرمن بوریسوویچ در اواسط ماه اکتبر در بیمارستان بستری شد ، – می گوید آرتور ، – او چنین دسته ای از بیماری ها را داشت ، او ، مرد فقیری ، رنج زیادی کشید ، اندام زنده ای نداشت و این اغراق آمیز نیست. و سپس کلیه ها از کار افتادند. مدت هاست که با آنها مشکلاتی وجود دارد. حتی قبل از بیمارستان ، وقتی او در خانه بود ، اینگونه بود – او یک لیتر آب نوشید ، و فقط 70 گرم در خروجی. متورم. او قبلاً در بیمارستان بود و هر سه روز تحت همودیالیز قرار می گرفت. طی سه روز گذشته ، کلیه ها اصلاً کار نکردند و پزشکان سعی کردند کلیه ها را راه اندازی کنند.

– آیا آرمن بوریسوویچ هوشیار بود؟

– بله ، من دو روز پیش تلفنی با او صحبت کردم.

– در مورد چی؟ فکر نمی کنید چیزی غیرعادی در این وجود داشته باشد ، همانطور که اکنون مشخص شده است ، آخرین مکالمه؟

– بله ، طبق معمول همه چیز این بود: “حال شما چطور است؟ به من بگو. “من جواب دادم:” خوب است. اما به نظر من که او فهمیده بود دارد می رود. اخیراً در خانه ، او به لیودمیلا ، پرستاری که تمام مدت با او زندگی می کرد ، گفت: “من واقعاً می خواهم زندگی کنم.” به نظر می رسد که او یک مرد تنها است ، اما او زندگی را بسیار دوست داشت ، بسیار او را نگه داشت و او را به خاطر آن نگه داشت. دکتر به من گفت که به نظر می رسد در روزهای اخیر روشنگری یا چیز دیگری داشته است. او با سر پزشک تماس گرفت و مستقیماً پرسید: “صادقانه بگو ، چه مقدار برای من باقی مانده است؟” و امروز ساعت شش صبح قلب او متوقف شد.

– در اوایل ماه اکتبر ، همه چیز متفاوت به نظر می رسید. در 3 اکتبر ، او 85 سالگرد خود را جشن گرفت. بله ، پیرمرد موی سفیدی است ، اما با وجود مشکلات سلامتی ، شوخی کرد و از زندگی لذت برد.

-آه ، چقدر خوشحال شد که چنین تعطیلاتی به او داده اند! اینکه او سرانجام به تئاترش رسید ، همه هنرمندان را دید. و تمام روزهای پس از جشن ، بارها فیلمی را که بچه ها برای او تهیه کرده بودند تماشا کردم. او از بچگی خوشحال بود. و سپس مشکلات کلیوی به طور ناگهانی آغاز شد.

– کدام یک از بستگان شما اکنون در مسکو است؟

– تاتیانا اینجا گریه می کند. و استپان ، پسر (پسر تاتیانا ، آرمن جیگارخانیان او را بزرگ کرد – م. ر) اکنون در ایالات متحده است. من با او تلفنی صحبت کردم: او می ترسد که نتواند خیلی زود به آنجا برسد.

– قبلاً از زمان تشییع جنازه می دانید؟

– ما الان در حال تحصیل هستیم ، اما به احتمال زیاد در روز سه شنبه. در تئاتر می خواهیم خداحافظی کنیم اما نمی دانم در چنین فضایی چقدر ممکن است.

درگذشت آرمن جیگارخانیان: آخرین عکس ها و بهترین نقش های هنرمند مردمی

درگذشت آرمن جیگارخانیان: آخرین عکس ها و بهترین نقش های هنرمند مردمی


به گالری عکس مربوط مراجعه کنید

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 28416 16 نوامبر 2020

تیتر روزنامه:
“چقدر برای من مانده است؟”