شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل توسط طالبان را محکوم کرد – اخبار تاجیکستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در یک قطعنامه تاریخی تصمیم مقامات دوفاکتو افغانستان مبنی بر ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل را محکوم کرد و از رهبران طالبان خواست که بدون تأخیر این اقدام را لغو کنند.

این قطعنامه که به اتفاق آرا به تصویب رسید، خواستار مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان و دختران شد. [в общественной жизни] در افغانستان» و از همه کشورها و سازمان‌های دارای نفوذ بر مقامات عملی آن کشور دعوت می‌کند تا «بازنگری فوری» سیاست‌های ناقض حقوق زنان را ترویج کنند.

طالبان در جولای 2021 به قدرت رسیدند و دولت منتخب دموکراتیک افغانستان را سرنگون کردند. آنها از آن زمان بسیاری از حقوق زنان و دختران را سلب کرده اند، از جمله محرومیت آنها از مدرسه و دانشگاه و محدود کردن رفت و آمد و کار آنها در خارج از خانه.

در دسامبر گذشته، طالبان با صدور فرمانی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی منع کرد و در ماه جاری ممنوعیت آنها را به زنان شاغل در سازمان ملل نیز تعمیم داد. سازمان ملل بلافاصله این اقدام را “بی ابهام” محکوم کرد و گفت که این اقدام مغایر با قوانین بین المللی از جمله منشور سازمان ملل است.

امسال 28.3 میلیون نفر در افغانستان به کمک نیاز دارند، این کشور میزبان بزرگترین عملیات امدادی جهان است که سازمان ملل برای آن 4.6 میلیارد دلار درخواست کرده است. تاکنون کمتر از پنج درصد از این مبلغ دریافت شده است.

“نگرانی عمیق”

قطعنامه شورای امنیت “نگرانی عمیق” کشورهای عضو شورا را در مورد ممنوعیت اشتغال زنان در سازمان ملل بیان می کند. خاطرنشان می شود که این امر بر عملیات امدادی سازمان ملل در سراسر کشور “از جمله ارائه حمایت های حیاتی و خدمات ضروری به آسیب پذیرترین جمعیت ها” تأثیر منفی و جدی خواهد گذاشت.

نویسندگان این سند هشدار می دهند که اگر این ممنوعیت لغو نشود، هیئت سازمان ملل نمی تواند به طور کامل فعالیت های پیش بینی شده در دستور خود را انجام دهد. این قطعنامه تاکید می کند که این ممنوعیت «در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است».

وضعیت دشوار اقتصادی و انسانی

نویسندگان این سند به نیاز فوری به ادامه کمک به افغانستان برای غلبه بر “وضعیت دشوار اقتصادی و انسانی” اشاره می کنند. تاکید می شود که بانک مرکزی باید بتواند از دارایی هایی که در حال حاضر در خارج از کشور مسدود شده است، «به نفع مردم افغانستان» استفاده کند.

این شورا از کار ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان حمایت کرد و از همه ذینفعان به شمول رهبری طالبان خواست تا “حفاظت، امنیت و آزادی رفت و آمد سازمان ملل و پرسنل مرتبط را تضمین کنند.”