فعالان حقوق بشر سازمان ملل از طالبان خواستند تا تنبیه بدنی را تعلیق کنند – اخبار تاجیکستان

فعالان حقوق بشر سازمان ملل متحد از تصمیم دادگاه عالی افغانستان در مورد مجوز استفاده از مجازات هایی مانند سنگسار، شلاق و دفن زیر دیوار ابراز نگرانی کردند.

در اوایل ماه مه، معاون عملی رئیس دادگستری اعلام کرد که دادگاه های سراسر کشور 175 نفر را به مجازات قصاص محکوم کرده اند. [наказание, равное по тяжести совершенному противоправному деянию – прим.ред.]، 37 نفر – به سنگسار.

چهار نفر به دفن زیر دیوار محکوم شدند [наказание, при котором на человека обрушивают каменную стену – прим.ред.]، 103 نفر – به مجازات “حدود” (برای جنایات علیه اخلاق)، مانند شلاق. زمان اجرای این احکام مشخص نشده است.

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کردند: سنگسار کردن افراد تا حد مرگ یا دفن آنها زیر دیوار به منزله شکنجه یا رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است. این مجازات های بی رحمانه مغایر با قوانین بین المللی است.»

در عین حال، فعالان حقوق بشر تأکید کردند که زنان بیشتر به دلیل تبعیض جنسیتی عمیق و کلیشه ای که توسط قوه قضاییه وجود دارد به سنگسار محکوم می شوند – امروز در افغانستان منحصراً مردان هستند.

کارشناسان خاطرنشان کردند که مقامات دوفاکتو مطابق با رهنمودهای رهبر عالی طالبان در نوامبر 2022 از مجازات بدنی مورد تایید قضایی استفاده می کنند. از آن زمان تا کنون، بر اساس گزارش نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، 274 مرد، 58 زن و دو پسر قربانی شلاق عمومی شده اند.

فعالان حقوق بشر تاکید کردند که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون منع شکنجه که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، شکنجه و سایر مجازات های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز را ممنوع می کند.

افغانستان همچنین عضو کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان است که آداب و رسوم و اعمال مبتنی بر ایده حقارت یا برتری هر دو جنس را ممنوع می کند.

کارشناسان همچنین نگرانی های جدی خود را در مورد عادلانه بودن محاکمه هایی که منجر به محکومیت افراد به مجازات بدنی یا اعدام می شود، ابراز کردند.

آنها گفتند: «قوانین بین‌المللی حقوق بشر چنین احکام شدید، به‌ویژه مجازات اعدام را پس از محاکمه بدون تضمین‌های لازم برای محاکمه عادلانه ممنوع می‌کند.

فعالان حقوق بشر در پایان اظهار داشتند: «ما از مقامات بالفعل می‌خواهیم که فوراً مجازات اعدام و همه انواع مجازات‌های بدنی از جمله شلاق، قطع دست و پا و سایر تنبیه‌های بدنی را متوقف کنند.»

اظهاراتی توسط تعدادی از کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد، از جمله گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، ریچارد بنت، رئیس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران، دوروتی استرادا تانک و گزارشگر ویژه در مورد شکنجه، آلیس ادواردز، ارائه شد.

کارشناسان مستقلی که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب می شوند، کارمندان سازمان ملل نیستند و برای کار خود حقوقی از سازمان ملل دریافت نمی کنند.