فعالان حقوق بشر سازمان ملل از مقامات ایرانی خواستند تا موج اعدام ها را متوقف کنند – اخبار تاجیکستان

فعالان حقوق بشر سازمان ملل متحد موج اعدام ها در ایران را محکوم کردند. روز جمعه، سه مرد پس از دستگیری در اعتراضات سال گذشته و متهم به دست داشتن در قتل افسران پلیس، در کشور اعدام شدند. به گزارش سرویس مطبوعاتی این سازمان، در مجموع از اول ژانویه 2023 تاکنون 259 نفر در ایران اعدام شده اند.

کارشناسان مستقل سازمان ملل می‌گویند: «ما از گزارش‌های مربوط به محاکمه ناعادلانه در این پرونده نگران هستیم و به شدت نگران گزارش‌هایی هستیم که این افراد تحت شکنجه و سایر اشکال بدرفتاری برای گرفتن اعتراف قرار گرفته‌اند». این سند توسط چند فعال حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله جواد رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، امضا شد.

نویسندگان بیانیه از عدم رعایت تشریفات قانونی لازم در جریان محاکمه سه متهم ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه آمده است: «مجازات اعدام پس از جلسات دادگاهی اعمال شد که استانداردهای قابل قبول بین‌المللی محاکمه عادلانه یا روند عادلانه را رعایت نکردند.

میزان دخالت متهمان در مرگ افسران پلیس بسیار نامشخص و مشکوک گزارش شده است. در عین حال متهمان مستقیماً به قتل متهم نبودند، آنها به «محاربه با خدا» متهم شدند. آنها در اوایل ماه مه به این حکم اعتراض کردند، اما دیوان عالی آن را تایید کرد.

کارشناسان گفتند: “مجازات اعدام نقض حق حیات و ظالمانه ترین، غیرانسانی ترین و تحقیرکننده ترین مجازات است.”

آنها خاطرنشان کردند که 259 نفر گزارش شده که در سال جاری در ایران اعدام شده اند، اکثراً به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند. در عین حال، تعداد نامتناسبی از نمایندگان اقلیت ها در میان محکومان وجود داشت. به گفته آنها، تعداد دقیق اعدام ها به دلیل عدم شفافیت مشخص نیست و احتمالاً رقم واقعی بیشتر است.

فعالان حقوق بشر گفتند: «ما از دولت ایران می خواهیم که این موج وحشتناک اعدام ها را متوقف کند.

کارشناسان مستقلی که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب می شوند، کارمندان سازمان ملل نیستند و برای کار خود حقوقی از سازمان ملل دریافت نمی کنند.