فیلمبرداری «چیزهای عجیب» به دلیل اعتصاب نویسندگان متوقف شد

اعتصاب نویسندگان آمریکایی همانطور که انتظار می رفت به سرعت از یک موضوع محلی هالیوود به داستانی با پیامدهای جهانی تبدیل شد. به احتمال زیاد انتظار فصل های جدید برنامه های تلویزیونی معروف دنیا در بهترین حالت به تعویق می افتد. و در میان “قربانیان” در حال حاضر بازدیدهای بزرگی وجود دارد.

چند روز پیش مشخص شد که کار روی فصل پنجم سریال «چیزهای بسیار عجیب» در واقع متوقف شده است. برادران دافر، نویسندگان اصلی سریال، از اعتصاب حمایت کردند و در حال حاضر امکان فیلمبرداری وجود ندارد.

“چیزهای بسیار عجیب” طبق یک طرح نه چندان استاندارد فیلمبرداری می شود. فیلمبرداری معمولاً با یک فیلمنامه از قبل نوشته شده شروع می شود، اما برادران دافر اغلب داستان را در طول مسیر نهایی می کنند. فیلمنامه نویسان در حساب خود نوشتند که با تیم سریال در ارتباط هستند، اما تیراندازی تا پایان اعتصاب غیرممکن است.

در استودیو مارول، کار بر روی راه اندازی مجدد فرنچایز فیلم Blade آغاز شد، اما در اینجا نیز، تهیه کنندگان مجبور شدند این روند را متوقف کنند و تا کنون صحبتی در مورد زمان شروع فیلمبرداری نشده است. همچنین فعالیت در مجموعه فصل های جدید سریال های حیله گری، هورنتز، کبرا کای، دهان بزرگ و مدرسه ابتدایی ابوت متوقف شد.

تهیه کنندگان جوایز سینمایی ام تی وی ممکن است مجبور شوند به دنبال مجری دیگری بگردند، زیرا درو بریمور بازیگر که قبلا با شرکت در این رویداد موافقت کرده بود، از رفتن روی صحنه امتناع کرد و بدین ترتیب همبستگی خود را با نویسندگان برجسته اعلام کرد.

مجریان تلویزیونی جیمی فالون، استفن کولبرت، جیمی کیمل، ست مایرز و جان اولیور احتمالاً می توانند پس از تعلیق برنامه هایشان خود را جزو قربانیان اعتصاب بشمارند. با این حال، همه آنها از نویسندگان حمایت می کنند و نه فقط با کلمات. ستاره های تلویزیون هزینه کرایه ون را پرداخته اند و به اعتصاب کنندگان فست فود رایگان می دهند.

برای فیلمنامه نویسان، اعتصاب یک تکنیک کاملاً جا افتاده است. اعتراض فعلی از این دست ششمین اعتراض متوالی است.

طولانی ترین اعتصاب در سال 1988 رخ داد و 153 روز به طول انجامید. هر چه اعتراض طولانی تر باشد، برای صنعت سینما و تلویزیون ملموس تر است. هر آنچه در این مرحله اتفاق می افتد را می توان فقط یک تنظیم جزئی کار مرتبط با انتقال فیلمبرداری از بهار به پاییز نامید. و اگر استودیوهای بزرگ می خواستند هزینه های خود را به حداقل برسانند، اعتصاب نویسندگان حتی برای آنها خوب است.

اما اگر اعتراض بیش از چهار ماه طول بکشد، استودیوها باید برنامه نمایش را اصلاح کنند. بنابراین، پروژه هایی که قرار بود قبل از پایان سال جاری منتشر شوند، تنها در سال 2024 ارائه می شوند، برنامه نمایش سال آینده نیز بر این اساس تغییر می کند، که به معنای ضرر مستقیم است.

اعتصاب فیلمنامه نویسان را به سختی می توان طوفانی نامید که گویی از هیچ جا سرازیر شده است. با توجه به اینکه نارضایتی نویسندگان فیلمنامه در سال های اخیر به طور مداوم در حال افزایش بوده است، بسیاری از اتفاقات مشابهی پیش بینی کردند.

در صنعت متمدن فیلم و سریال، اصطلاح “درآمد معوق” وجود دارد. ما در مورد پرداخت اضافی به بازیگران، کارگردانان و فیلمنامه نویسان، بسته به سود جهانی یک فیلم یا سریال صحبت می کنیم. با این حال، ظهور جریان تغییر زیادی کرده است که به نفع نویسندگان نیست. در حال حاضر حتی فیلم های بلند اغلب مستقیماً به استریم می روند و سینماها را دور می زنند و بنابراین درآمد معوق برای بسیاری به سادگی ناپدید شده است.

یکی دیگر از مشکلات بسیار حاد می تواند تمایل بسیاری از استودیوها به همکاری با فیلمنامه نویسان به عنوان مترجم آزاد باشد. یعنی آنها را به یک پروژه خاص دعوت کنید و به محض انجام کار نویسندگان آن را ترک کنید. با این حال، آنچه که مثلاً در روسیه شکوفا می شود، در کشوری با اتحادیه های کارگری توسعه یافته به سختی امکان پذیر است. انجمن نویسندگان آمریکا از تمام نفوذ خود برای درخواست ضمانت‌های استخدام قراردادی از تولیدکنندگان و همچنین پرداخت‌های مختلف از جمله پرداخت‌های معوق استفاده می‌کند.

با همه شواهد، مذاکره مجدد قرارداد (این اتفاق هر سه سال یکبار) بین انجمن نویسندگان و اتحاد تهیه‌کنندگان، به نمایندگی از بزرگترین استودیوها، پلتفرم‌های پخش و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند به نتیجه برسد. بسیار مشکل ساز باشد و همینطور هم شد. مذاکره کنندگان در مورد مواضع بسیار مهم به توافق نرسیدند.

نمایندگان انجمن خواستار یک اتاق فیلمنامه مجهز به ویژه در تمام مراحل کار بر روی پروژه، مشارکت فقط نویسندگان با تجربه در کار بر روی فیلمنامه های تلویزیونی شدند (در نتیجه فرصت برای گرفتن اولین فیلمنامه ها مسدود شد) و کنترل دقیق بر روی استفاده از هوش مصنوعی همه این مطالبات به صلاح نمایندگان تولیدکنندگان نبود و در نتیجه اعتصاب آغاز شد.

در این وضعیت، به نظر می‌رسد که شرکت‌کنندگان در فرآیند به وضوح به نویسندگانی که خواهان عدالت هستند و سرمایه‌داران بی‌روحی تقسیم می‌شوند که نمی‌توان یک سنت اضافی را از آنها حذف کرد. در واقع، کسانی که سرمایه‌داران بی‌روح خوانده می‌شوند، اکنون در بهترین وضعیت مالی نیستند و به سادگی نمی‌توانند هزینه‌های زیادی را بپردازند.

همه افراد در صنعت از این همه گیری نجات پیدا نکرده اند. مجموعه‌های تیراندازی برای پلتفرم‌های بزرگ جدید بیشتر به سرمایه‌گذاری برای آینده برای تولیدکنندگان تبدیل شده است تا پول سریع. علاوه بر این، استودیوهای بزرگ خودشان کارمندان خود را کاهش می دهند، مثلاً در والت دیزنی.

اعتصاب نویسندگان یک منطق مالی نسبتاً دقیق دارد. بر اساس محاسبات انجمن صنفی، این قرارداد در شکل مطلوبی برای نویسندگان می تواند سالانه 430 میلیون دلار به ارمغان بیاورد. اگر با پیشنهاد اتحاد تولید موافقت کنید، درآمد بیش از 340 میلیون کاهش می یابد و این دقیقاً همان پولی است که نویسندگان قصد دارند برای آن مبارزه کنند.