قانون بیمه اجباری خودرو: چه و چگونه – اوستا

قانون بیمه اجباری خودرو: چه و چگونه

14 دسامبر 2020 ، 08:48

04اوستا. Tj | 12/14/2020 | بانک ملی تاجیکستان توضیح می دهد که قانون جمهوری تاجیکستان “در مورد بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه” از بین بردن انحصار و اطمینان از رقابت سالم در بازار بیمه است.

به گفته این منبع ، قانون مشخص شده که در 7 آگوست سال جاری به امضای رئیس جمهور کشور رسیده است ، مبانی حقوقی ، اقتصادی و سازمانی بیمه اجباری مسئولیت مدنی صاحبان وسایل نقلیه را تعریف کرده و اجرای تعدادی از وظایف را تضمین می کند.

به طور خاص ، حذف انحصار و اطمینان از رقابت سالم در بازار بیمه ، توانایی انتخاب مستقل یک شرکت بیمه و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه بیمه ، محافظت از منافع مالی و اجتماعی بیمه شده ، و همچنین اجرای به موقع پرداخت های بیمه ، حمایت از حقوق و حقوق منافع قانونی قربانیان یا ذینفعان در صورت خسارت ناشی از تصادف هنگام استفاده از وسایل نقلیه.

مطابق با الزامات این قانون ، بیمه کننده حق بیمه را بسته به نوع وسیله نقلیه به شرح زیر پرداخت می کند:

اتومبیل و مینی بوس به میزان دو حداقل دستمزد ؛

– اتوبوس و واگن برقی به میزان سه برابر حداقل دستمزد ؛

– کامیون به میزان سه برابر حداقل دستمزد ؛

– تراکتور ، سایر تجهیزات خودران به میزان دو حداقل دستمزد ؛

مطابق مفاد این قانون ، مزایای زیر برای بیمه شدگان ارائه می شود:

هنگام انعقاد قرارداد بیمه مسئولیت مدنی اجباری برای دارندگان وسایل نقلیه ، شرکت کنندگان در جنگ بزرگ میهنی و افراد برابر آنها ، شرکت کنندگان در درگیری ها در قلمرو سایر کشورها ، افراد آسیب دیده از تصادف در نیروگاه هسته ای چرنوبیل و همچنین افراد معلول گروه های I و II بیمه به میزان پنجاه درصد مبلغ حق بیمه (حق بیمه) تعیین شده توسط این قانون.

دارندگان وسایل نقلیه که در حین حرکت مداوم قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض نکرده اند ، با ارائه سند تأیید از یک نهاد مجاز ، امتیازات زیر را دارند: – با کارکرد بدون مشکل وسیله نقلیه از 5 تا 10 سال ، پرداخت حق بیمه 5٪ کاهش می یابد – با کار بدون مشکل وسیله نقلیه از 10 به 15 سال پرداخت حق بیمه 10٪ کاهش می یابد.

مبلغ بیمه شده 818 برابر حداقل دستمزد ماهانه تعیین می شود ، محاسبه شده: برای آسیب رساندن به زندگی و سلامتی – تا 545 برابر حداقل دستمزد و – برای دارایی تا 273 برابر حداقل دستمزد.

لازم به ذکر است که پرداخت بیمه توسط بیمه گر مطابق با الزامات این قانون ظرف 5 روز کاری از تاریخ ارائه مدارک لازم انجام می شود.

در حال حاضر ، این نوع بیمه توسط شرکت های بیمه SUE “Tojiksugurta” ، CJSC TS “First National Insurance” و LLC “Spitamen Sugurta” انجام می شود ، طبق بانک ملی تاجیکستان.