مراسم اعطای جایزه کتاب بزرگ توسط پوشکین افتتاح شد: بدون نقاب

سرسرای تئاتر الکترو تئاتر استانیسلاوسکی حتی قبل از مراسم با روزنامه نگاران و نویسندگان پر شده است. شخصی در یک شرکت دلپذیر چای و قهوه می نوشد و شخصی به فکر چیزی از خود است. در حوالی همان مناظر از جلد برندگان دوره های قبلی “کتاب بزرگ”. در اینجا آثار اوگنی وودولازکین ، دیمیتری بیکوف و بسیاری دیگر از نویسندگان مشهور وجود دارد. در نزدیکی آنها صفحه های چشمگیری وجود دارد که مراسم خبرنگاران روی آنها پخش می شود. فقط مهمانان دعوت شده ، نامزدهای نهایی جوایز ، تصویربرداران معتبر و عکاسان در سالن هستند. با این حال ، در سرسرا ، می توانید راحت بنشینید و وارد عمل شوید.

توسط … الكساندر سرگئویچ پوشكین باز می شود. این شاعر نامه ای معروف به نامزدش ناتالیا نیکولاونا می نویسد و می گوید که به دلیل همه گیری وبا مجبور به اقامت در املاک بولدینو شده است. فقط اکنون او آن را در حساب فیس بوک خود گزارش می دهد. بنابراین ، برگزار کنندگان مراسم همزمان دو موضوع مرتبط را در هم آمیختند – خود انزوای ناشی از همه گیری و انتقال گسترده به اینترنت. در همین حال ، برنده کتاب بزرگ سال گذشته ، نویسنده رمان روزهای صرفه جویی ، بازیگر گریگوری اسلوژیتل ، روی صحنه ظاهر می شود. وی درباره آنچه پوشکین امروز در قرنطینه انجام می دهد بحث می کند.

– حالا او در یوتیوب اجرا می کرد ، با نامزدش ناتالیا نیکولاونا ، بستگان و دوستان متعدد در گفتگوی ویدیویی ارتباط برقرار می کرد ، از طرفداران و منتقدان بازخورد می گرفت ، مصاحبه می کرد ، اجراهای ZOOM را در فاجعه های کوچک خود تماشا می کرد ، خیس در اظهار نظرها و نارضایتی ها را ممنوع کرد و تقلید نکرد – بنده پیشنهاد می کند.

بله ، خوشبختانه الكساندر سرگئوویچ حواسش به شبکه های اجتماعی نبود ، اما شاهكارهایی خلق كرد. در طول پاییز بولدین شعرهای درخشان نوشت ، “قصه های بلکین” ، “تراژدی های کوچک” ، “اوژن اونگین” را به پایان رساند. و نامه هایی نیز نوشت. به عنوان مثال ، ناشر پلتنف.

– زن مثل عروس نیست. به کجا! همسر برادرت است. با او هرچه دوست دارید بنویسید. و عروس ، بیش از سانسور شوگلوف ، زبان و دستانش را می بندد … امروز نامه ای دوست داشتنی از من دریافت کردم. قول ازدواج بدون جهیزیه با من را می دهد. جهیزیه از بین نمی رود. مرا به مسکو می خواند – من قبل از یک ماه نمی آیم ، اما خوشحالم از آنجا به تو می آیم. Delvig چه کار می کند ، آیا می توانید او را ببینید؟ لطفاً به او بگویید تا پول مرا پس انداز کند. پول شوخی نیست پول یک چیز مهم است – از Kankrin و Bulgarin بپرسید. آه عزیزم این چه روستای زیبایی است! تصور کنید: استپ و استپ؛ همسایگان نه یک روح. هرچقدر دوست دارید سوار شوید ، هرچه دوست دارید در خانه بنویسید ، هیچ کس در این کار دخالت نمی کند. من برای شما چیزهای نثر و شعر آماده خواهم کرد. “

نامه های پوشکین ، همراه با پسندیدن ، و همچنین نماهایی از بولدینو ، که هوا بسیار متغیر است ، روی صفحه ظاهر می شوند. برگزیدگان نهایی جایزه نیز در فیلم های کوتاه از زندگی خود در واقعیت جدید می گویند. به عنوان مثال ، اوگنی چیژوف “از بیماری همه گیر تا حد قولنج بیمار شد” ، و پاول سلوکوف از اینکه جلسات گاه به گاه و جالب از بین رفته اند ابراز تاسف می کند.

نامزدی “برای کمک به ادبیات” غیر معمول ترین نامزد امسال است. توسط نویسندگان برجسته معاصر دریافت نمی شود ، اما توسط آژانس فدرال مطبوعات و ارتباطات جمعی به نمایندگی از رهبر دائمی آن میخائیل سسلاوینسکی دریافت می شود. چنین جایزه ای برای Rospechat تصادفی نیست. این آژانس که کارهای زیادی برای صنعت کتاب داخلی انجام داده است ، کار خود را متوقف کرده و به وزارت توسعه دیجیتال ارتباطات و رسانه های جمعی می رود. به همین دلیل است که ، با دریافت جایزه ، میخائیل سلاوسینسکی بسیار نگران است ، اما خوش بینی خود را پنهان نمی کند.

– من این جایزه را با سپاس فراوان و با سر بالا می پذیرم ، زیرا مأموریتی که ما از سال 2004 انجام داده ایم نجیب است – او می گوید – ما همیشه سعی کرده ایم در کنار صنایع خود باشیم: انتشار کتاب ، چاپ ، توزیع کتاب ، نشریات دوره ای. مأموریت ما به عنوان آژانس فدرال مطبوعات و ارتباطات جمعی در حال پایان است ، اما حمایت دولت از انتشار کتاب ، ادبیات ، توزیع کتاب به پایان نمی رسد. در واقع ، عملکرد آژانس به وزارت توسعه دیجیتال ارتباطات و رسانه های جمعی منتقل می شود. ما این دوره را با هیجان پشت سر می گذاریم. زندگی در حال تغییر است و قرن بیست و یکم تغییرات خاص خود را انجام می دهد. ما صمیمانه امیدواریم که افرادی که در این سالها با شما کار کرده اند همچنان در وزارت توسعه دیجیتال ، ارتباطات رسانه های جمعی کار کنند و حوزه های ما احساس ناراحتی نکنند. تا دفعه بعد. ما خداحافظی نمی کنیم – سلاوسینسکی سخنرانی خود را به پایان رساند.

جوایز هم اندیشی خوانندگان نیز اهدا شد. بیشتر از همه ، دوستداران ادبیات مدرن از رمان میخائیل الیزاروف “زمین” – نوعی مطالعه مرگ – قدردانی می کنند. قهرمان او – یک سرباز سابق گردان سازندگی کروتیشف ، او را کروت نامیده می شود – در یک “دام قبرستان” فرو می رود ، که بیرون رفتن از آن تقریباً غیرممکن است. در جایگاه دوم سه گانه “گاری های ناپالئون” دینا روبینا و در سوم پیاده روی فلسفی “حومه فکر” الکسی ماکوشینسکی وجود دارد. به عنوان بهترین وبلاگ نویس ادبی ، سرگئی لبدنکو انتخاب شد.

با این حال ، همه منتظر تصمیم هیئت داوران در نامزدی اصلی هستند. اینجاست که آنها برای بازشماری آرا استراحت می کنند. تنش بالا می رود. فاصله بین برندگان جایزه و مقام چهارم ، همانطور که بعداً مشخص شد ، بسیار کم است. بنابراین ، نویسنده و برنده “کتاب بزرگ” سرگئی شارگونوف وارد صحنه می شود. او برنده مقام سوم را اعلام خواهد کرد. شامل ادیاتولین برای رمان “لنین سابق” – داستانی در مورد زندگی مدرن ، که از بسیاری جهات نبوی است ، به او تبدیل می شود.

– این کتاب سال گذشته منتشر شد. وی در مورد شهری که همه مردم ماسک می پوشند صحبت کرد و اینکه چگونه از دست دادن بو از نشانه های یک بیماری وحشتناک است. ایداتولین در سخنان خود می گوید ویروس با شماره نوزده آمد ، همه ماسک زدیم و می دانیم که از دست دادن بو چیست. این کتاب همچنین در مورد چگونگی زنده ماندن ، چگونگی جستجوی مرز بین حال ، گذشته و آینده و همچنین چگونگی چگونه برای زندگی ، عشق و آزادی خود ارزش قائل شویم. امروز با آزادی فشارهای زیادی داریم. با توجه به کویزیدگی و شرایط دیگر ، ما هرچه بیشتر به خود آزادی می دهیم. من در م publishingسسه انتشارات كومرسانت كار می كنم ، همكار سابق ما ایوان صفرونوف حالا از آزادی خارج شده است. او به اتهامی نشسته است که به خوبی پشتیبانی نمی شود و نمی تواند صبر کند تا در دادگاه ثابت شود. در تاتار ، آزادی “آزات” خواهد بود ، آزاف میفتاخوف دانشمند جوانی است که بیش از یک سال در زندان است و هیچ اتهام قابل فهمی نیز برای وی قابل ارائه نیست. مواردی وجود دارد که نمی توانید آنها را رد کنید. نویسنده گفت ، شما نمی توانید عدالت ، قضاوت درست ، آزادی ، ایمان به آینده را كنار بگذارید.

نام برنده دوم توسط رئیس آکادمی ادبیات دیمیتری باک اعلام می شود. این جایزه توسط تیمور کیبیروف شاعر ، که حماسه “ژنرال و خانواده اش” را ایجاد کرده است ، دریافت می شود. کارشناسان خاطرنشان می کنند که “این رمان با زیرنویس فریبنده” تاریخی “، جایی که هیچ رویداد برجسته تاریخی وجود ندارد ، اما زندگی خصوصی یک دولتمرد در دوران اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد ، که با صوت مشخصه نویسنده به تصویر کشیده می شود ، جایی که نوستالژی ، کنایه ، همدردی و ترحم در آن آمیخته است. تیمور کیبیروف از طریق ZOOM در تماس بود ، اما مخاطبان فقط به دلیل برخی مشکلات فنی می توانستند حرف های آخر او را بشنوند. خنده دار است که در پایان سخنان خود ، کیبیروف به دلیل زبان بسته عذرخواهی کرد. با این حال ، این چیزهای کوچک است ، و رمان واقعاً فوق العاده است.

برنده جایزه بزرگ کتاب توسط رئیس اتحادیه کتاب روسیه سرگئی استپاشین اعلام می شود. هیئت منصفه برای رمان “رسم نیوتن” مقام اول را به الكساندر ایلیچفسكی اعطا كرد ، قهرمان آن كه یك فیزیكدان با “مسئله ماده تاریك” سر و كار دارد ، به دنبال پدر گمشده خود است. این نمادین است که جایزه اصلی نه تنها توسط یک نویسنده ، بلکه توسط یک پزشک نیز دریافت شده است. ایلیچفسکی از سال 2013 در اسرائیل زندگی می کند ، جایی که در بخش رادیوتراپی بیمارستان حدس در اورشلیم کار می کند ، از آنجا با استودیو تماس گرفت.

– لعنتی ، چه خوب! – برنده احساسات را حفظ نمی کند.

پیش از این ، ایلیچفسکی در مصاحبه ای با MK ، در رابطه بین دین و علم در رمان خود صحبت کرد.

– من فقط سعی نمی کنم علم و دین را آشتی دهم ، بلکه حداقل می توانم راه خلاصی از کلینیکی را که در آن قرار گرفته اند ترسیم کنم. این رویای قدیمی من است و مدتها بود که از این زاویه به مشکلات زمان خود فکر می کردم. دین بدون در نظر گرفتن جنبه های فیزیکی پیدایش جهان نمی تواند توسعه بیشتری یابد و متافیزیک آگاهی به طور فزاینده ای باعث پیشرفت علم می شود. به عنوان مثال ، این واقعیت که دانش ما از جهان دوردست بسیار برتر از دانش نزدیکترین چیز به ما است – دانش در مورد ساختار مغز – باید ما را به یک فکر عمیق در مورد جهان بیندازد.

استپاشین ، ناریشکین ، سسلاوینسکی ، شارگونوف: جایزه “کتاب بزرگ” در مسکو اهدا شد

استپاشین ، ناریشکین ، سسلاوینسکی ، شارگونوف: جایزه در مسکو اهدا شد


به گالری عکس مربوط مراجعه کنید

جایزه بزرگ کتاب در سال 2005 ظاهر شد. در زمان های مختلف نویسندگان مشهوری مانند دیمیتری بیکوف ، لیودمیلا اولیتسکایا ، ولادیمیر ماکانین ، گوزل یاخینا و بسیاری دیگر صاحبان آن شدند. برنده مقام اول سه میلیون روبل دریافت می کند ، برندگان جایزه دوم و سوم به ترتیب یک و نیم میلیون و یک میلیون.