میکل آنژ خود را به عنوان خدا در کلیسای سیستین به تصویر کشید: نسخه مورخ هنر

شوخی استاد رنسانس باعث بحث های داغ در جامعه هنری شد

مورخ هنر آدریانو ماریناتزو طرح های میکل آنژ را مطالعه کرد و نظریه جدیدی را مطرح کرد: در سقف کلیسای سیستین، هنرمند مخفیانه خود را در تصویر خدا ترسیم کرد که دست خود را به سمت آدم دراز می کند. متصدی موزه هنر ماسکارل کالج ویلیام و مایور که به خاطر نظریه‌های جالب پیرامون استاد رنسانس معروف است، می‌گوید: «میکل آنژ فکر می‌کرد که او مسیح هنر است، بنابراین منطقی است».

به عنوان شاهد، آدریانو ماریناتزو از خودنگاره کمتر شناخته شده ای استناد می کند که استاد افسانه ای ایتالیایی روی غزل یکی از دوستانش کشیده است. میکل آنژ خود را در حالی که بازویش دراز کرده بود، درست مانند نقاشی دیواری معروف واتیکان به تصویر کشید. بنابراین، شاید این طرح فقط یک هدیه نبود، بلکه یک طرح بود. این منتقد هنری معتقد است: «میکل آنژ منیت بزرگی داشت، بنابراین تمام هنر او زندگی نامه ای است.

همکاران نظریه ماریناتزو را کاملا محتمل می دانند، علیرغم این واقعیت که خودنگاره مذکور نسبتاً مشروط است. با این حال، نمای الهی در کلیسای سیستین شبیه به پرتره های معروف و دقیق تر استاد است. نسخه منتقد هنری به شدت در جامعه هنری مورد بحث قرار می گیرد.

به هر حال، دو سال پیش، آدریانو ماریناتزو خودنگاره دیگری از میکل آنژ پیدا کرد – حک شده بر روی سنگ نمای کاخ فلورانسی وکیو. منتقد هنری مطمئن است که توسط خود هنرمند ساخته شده است. و پیش از این این فرض وجود داشت که نمایه در نمای Palazzo Vecchio توسط استاد معروف در یک جرات ایجاد شده است.

طبق نسخه دیگری ، این هنرمند حفاری معروف فلورانسی را به تصویر کشید که به نوعی با میکل آنژ با مکالمه طولانی گیر کرده بود و مجسمه ساز تصمیم گرفت حداقل خود را با چیزی مشغول کند و با کسالت مبارزه کند. آنها حتی می گویند که این هنرمند کورکورانه پروفایل را بریده و دستان خود را پشت سر خود قرار داده است، در حالی که همکار داستان خسته کننده خود را گفت. بنابراین، چند سال پیش، ماریناتزو شواهد جدیدی پیدا کرد که از این نظریه حمایت می کرد که این خودنگاره میکل آنژ است.

منتقد هنری نقاشی را در لوور پیدا کرد، جایی که استاد خود را به همان شکلی که در تصویر بود به تصویر کشید که نام “Nerd” روی آن ثابت شده بود. به گفته ماریناتزو، میکل آنژ در سال 1504، زمانی که در فلورانس بود و برای نقاشی نقاشی دیواری «نبرد کاسین» و تماشای نصب «دیوید» در میدان مقابل کاخ وکیو، آماده می‌شد، این نقوش را حک کرد. روی نقاشی ذخیره شده در موزه لوور پس‌نوشته‌ای از نویسنده وجود دارد: «چه کسی می‌تواند بگوید که دست من بود؟». هر دو مطالعه مورخ هنر ثابت می کند که میکل آنژ یک جوکر منصف بود.