«نخل طلا» مورد استقبال مخالف اصلاحات بازنشستگی قرار گرفت

کارگردان جاستین تری قاطع بود: او از دولت انتقاد کرد

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن با برنده شدن فیلم «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تری زن فرانسوی به کار خود پایان داد. هیئت داوران فیلمسازان نسل جدید به رهبری روبن اوستلوند کارگردان سوئدی برنده دوبار نخل طلا، حکمی را مطابق با روح زمانه و دستور کار فمینیستی صادر کردند.

این جایزه توسط پیرترین بازیگر آمریکایی جین فوندا اهدا شد که در سال 1963 کن را به یاد آورد: “بسیاری از شما حتی در آن زمان متولد نشده بودید. در آن زمان حتی یک کارگردان زن در مسابقه حضور نداشت، اما هیچ وقت به ذهنمان خطور نمی کرد که در این مسابقه مشکلی وجود داشته باشد. از آن زمان به بعد ما جلو رفتیم. برای اولین بار هفت کارگردان زن در این مسابقه شرکت می کنند.

برای سومین بار در تاریخ طولانی جشنواره اصلی جهان، نخل طلا در دستان یک زن قرار گرفت. برای مدت طولانی، استثناء در میان برادری متراکم مردان، جین کمپیون، کارگردانی واقعا قدرتمند از نیوزلند بود که در سال 1993 برای پیانو جایزه دریافت کرد. در موج MeToo، دو سال پیش، جولیا دوکورنو، زن فرانسوی، که اکنون بخشی از هیئت داوران است، با تایتان برنده شد. و اینجا سومین نخل طلایی است. جاستین تریت با دریافت این جایزه، با خوی در مورد اصلاحات بازنشستگی در فرانسه، کوتاه کردن برنامه های فرهنگی توسط دولت صحبت کرد. او متوجه شد که کن قلمرو آزادی است، جایی که شما می توانید صادقانه دیدگاه خود را بیان کنید. در یک سال سخت برای فرانسه، نمی توانم ساکت بمانم. ما از یک بیماری همه گیر جان سالم به در بردیم که دو سال طول کشید. اکنون موجی از اعتراضات مربوط به اصلاحات بازنشستگی به راه افتاده و سرکوب شده است. مشکلات زیادی در سینما انباشته شده است. دولت با ماشینی شدن فرهنگ مخالف نیست و در نتیجه هویت ملی خود را از بین می برد. من جایزه را به همه کارگردانان جوان تقدیم می کنم، به همه کسانی که در این شرایط نمی توانند فیلم بسازند. و آنها باید بتوانند کار کنند، اشتباه کنند و دوباره تلاش کنند، همانطور که با من 15 سال پیش، زمانی که محیط برای خلاقیت مساعدتر بود. سخنرانی تریو، همانطور که بعداً مشخص شد، تأثیر شدیدی بر وزیر فرهنگ فرانسه، خانم ریما عبدالمالک 44 ساله گذاشت، که اتفاقاً نه تنها تابعیت فرانسه، بلکه تابعیت لبنان را نیز دارد. سخنان برنده جایزه برای او کاملاً غافلگیرکننده بود.

جاستین تریت با کن غریبه نیست. او در سال 2019 فیلم The Temptation را در رقابت اصلی ارائه کرد. آناتومی یک پاییز، بازیگر شگفت انگیز آلمانی ساندرا هولر، ستاره تونی اردمان برنده جایزه نسبتاً اخیر است. قهرمان او مظنون به دست داشتن در مرگ شوهرش است که از پنجره افتاد. بیوه یک پسر 11 ساله کم بینا را در آغوش داشت. و اکنون به نظر می رسد زمان به عقب برمی گردد – چه اتفاقی در خانواده یک نویسنده افتاده است، جایی که زن از شوهرش موفق تر است؟ بسیاری از ساندرا هولر جایزه ای را پیش بینی کردند – اگر نه در تری، پس در یک فیلم رقابتی دیگر، “منطقه مورد علاقه” کارگردان بریتانیایی جاناتان گلیزر، که در مورد رفاه خانواده فرمانده اردوگاه کار اجباری آشویتس رودلف هوس می گوید. خانه دنج آنها در کنار اردوگاه مرگ قرار دارد، جایی که کوره جسد سوزی دائماً در حال کار است و یهودیان در حال نابودی هستند. باغبان گل می کارد، سبزیجات در تخت ها می رسند. همسر و پنج فرزند شیطان در شادی و آرامش زندگی می کنند. این تصویر جایزه بزرگ را دریافت کرد و بر اساس رمانی از مارتین آمیس، که در روز 19 مه، در روز اکران فیلم کن درگذشت، روی صحنه رفت.

آکی کائوریسماکی کلاسیک فنلاندی که هرگز فرم خود را از دست نداد و در رتبه بندی کارشناسان مجله اسکرین پیشتاز بود، جایزه هیئت داوران را برای “برگ های مرده” دریافت کرد. او برای دریافت جایزه نیامده بود که قابل انتظار بود. بار دیگر نخل طلای سینماگر برجسته زمان ما را دور زد. کائوریسماکی کار را سخت می گیرد و یک بار روی فرش قرمز بداخلاق بوده و نمایشی به نمایش گذاشته است که شاهدان عینی هرگز فراموش نخواهند کرد. تصویر جدید او درباره زن و شوهری است که به طور اتفاقی در شب در هلسینکی با هم آشنا شدند، مردمی عادی و نه شاد. آنها با موسیقی چایکوفسکی و پیام های رادیویی در مورد وضعیت ماریوپل ملاقات می کنند. در “برگ های مرده” از سگ کائوریزماکی بیژو فیلمبرداری شد، او نیز چاپلین است. او نخل داگ را هم نگرفت. یک سنت در کن وجود دارد – کمی قبل از جوایز نهایی، به سگ هایی که در فیلم بازی کرده اند جوایز اهدا می کنند. چاپلین دومین جایزه مهم را دریافت کرد. و اسنوپ مرزی از همان Anatomy of the Fall، جاستین تری که راهنمای پسر کم بینا بود، برنده شد.

با استعدادترین کارگردان فرانسوی ویتنامی الاصل، Tran Anh Hung، که با فیلم‌های Cycle Rickshaw، The Flavor of Green Papaya، Wood نروژی شناخته می‌شود، که اکنون خورش دودن بوفان را ارائه کرده بود، جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. فیلمنامه به یوجی ساکاموتو برای «هیولا» هیروکازو کوره‌ادا در مورد قلدری در مدرسه، رابطه دشوار بین یک کودک و یک معلم تعلق گرفت. “هیولا” یک بازی است که کودکان بازی می کنند، کسی است که همیشه در سطح ذهنی در ژاپن وجود دارد. اروپایی ها این را درک نمی کنند.

کارگردان ویم وندرس و بازیگر ژاپنی کوجی یاکوشو







جوایز بازیگری به کوجی یاکوشو بازیگر 67 ساله ژاپنی که نقش یک پاک کننده توالت عمومی توکیو، عاشق موسیقی و کتاب را در فیلم روزهای عالی اثر ویم وندرس طرفدار کلاسیک و ژاپنی آلمانی بازی کرد و مروه دیزدار هنرپیشه ترکیه ای برای نقش معلم روستایی تعلق گرفت. در درباره گیاهان خشک» نوشته نوری بیلگه جیلان. انتخاب این بازیگر بسیاری را شگفت زده کرد، زیرا رقبای قوی تری وجود داشت.

لونگوریا، فوندا، بلوم: ستارگان جشنواره فیلم کن را با تصاویر غیرمعمول بستند

لونگوریا، فوندا، بلوم: ستارگان جشنواره فیلم کن را با تصاویر غیرمعمول بستند


گالری عکس مرتبط را ببینید