نیروهای تمدن را برای توسعه و پیشرفت بشر متحد کنید – اخبار تاجیکستان

15 مارس امسال شی جین پینگ، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، رئیس جمهور چین، ابتکار تمدن جهانی را برای اولین بار در گفتگوی سطح بالا بین حزب کمونیست چین و احزاب سیاسی جهان آغاز کرد. ابتکار تمدن جهانی یکی دیگر از کالاهای عمومی مهم دیگری است که چین به جامعه بین المللی در دوره جدید ارائه کرده است و به دنبال ابتکار توسعه جهانی و امنیت جهانی است که نشان دهنده نگرانی صادقانه شی جین پینگ دبیر کل شی جین پینگ برای سرنوشت مردم است. این ابتکار تجسم کیفیت یک رهبر مسئول یک قدرت بزرگ است که نقش سازنده صلح جهانی، مشارکت کننده در توسعه جهانی و مدافع نظم بین المللی را ایفا می کند. این ابتکار یک پروژه چینی را برای ارتقای توسعه تمدن بشری، پیشبرد روند مدرنیزاسیون بشر و ساختن جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشر پیشنهاد کرد.
محتوای اصلی ابتکار تمدن جهانی، چهار ضرورت است.

  • لازم است مشترکاً به تنوع تمدن‌های جهانی احترام بگذاریم، برابری، مکمل، گفت‌وگو و فراگیری تمدن‌ها را رعایت کنیم، موانع بین تمدنی را از طریق مبادلات متقابل غلبه کنیم، بر برخورد تمدن‌ها از طریق غنی‌سازی متقابل غلبه کنیم، بر برتری تمدن‌ها از طریق فراگیری غلبه کنیم.
  • انتشار مشترک ارزش های جهانی انسانی ضروری است. صلح، توسعه، برابری، عدالت، دموکراسی و آزادی مظهر آرزوهای مشترک مردمان همه کشورهاست. ارزش دارد در مورد ادراک ارزش ها توسط تمدن های مختلف ذهنی باز داشته باشیم، از تحمیل ارزش ها یا الگوهای خود به دیگران و تحریک تضاد ایدئولوژیک خودداری کنیم.
  • لازم است به طور مشترک از تداوم و نوآوری تمدن ها قدردانی شود، ارزش مدرن تاریخ و فرهنگ همه کشورها به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و تحول خلاقانه و توسعه نوآورانه فرهنگ سنتی برجسته همه کشورها در روند مدرن سازی ترویج شود.
  • لازم است مشترکاً مبادلات و همکاری های بشردوستانه بین المللی پایدار ایجاد شود، ایجاد یک شبکه جهانی گفتگو و همکاری بین تمدنی، غنی سازی محتوای مبادلات، گسترش کانال های تعامل، ترویج درک متقابل و نزدیک شدن قلب های مردمان مورد بحث قرار گیرد. کشورهای مختلف، و به طور مشترک توسعه و پیشرفت تمدن بشری را ترویج می کنند.
  • امروزه کشورها در سراسر جهان بیش از هر زمان دیگری در حال تعامل گسترده و عمیق هستند. تغییرات بی‌سابقه قرن‌ها شتاب گرفته و کسری جهانی، کسری توسعه، کسری امنیت و کسری حکومت بدتر می‌شود. هرازگاهی مداخلاتی از سوی «نظریه برتری تمدن ها» و «نظریه برخورد تمدن ها» به گوش می رسد که مانع توسعه و پیشرفت بشر می شود. بیش از 200 کشور و منطقه در جهان، بیش از 2500 ملیت و مذاهب مختلف وجود دارد. هنگام ملاقات تمدن های مختلف از چه قوانینی پیروی می شود، خرد سیاسی رهبران کشورهای مختلف مورد آزمایش قرار می گیرد و حافظه تاریخی و منطق توسعه تمدن های مختلف و کشورهای مختلف را منعکس می کند. شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در گزارش خود به بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین تاکید کرد: ما صمیمانه از همه کشورهای جهان می خواهیم که ارزش های مشترک همه بشریت – صلح، توسعه، توسعه و گسترش دهند. برابری، عدالت، دموکراسی و آزادی، برای ارتقای درک متقابل و توسعه روابط نزدیک میان مردمان همه کشورها، احترام به تنوع تمدن های جهانی، به گونه ای که مبادلات و غنی سازی متقابل بین تمدن های مختلف و نیز همزیستی آنها بر متقابل ارجحیت یابد. بیگانگی و درگیری بین آنها، بر سر احساس برتری یک تمدن بر تمدن دیگر و پاسخ مشترک به چالش های مختلف جهانی.
  • در عصر جدید، چین به طور گسترده معنای ارزشی تمدن های مختلف را درک می کند، به جستجوی مردم کشورهای مختلف برای مسیرهای توسعه خود احترام می گذارد، به مفهوم تمدن “برابری، مکمل، گفتگو و فراگیر” پایبند است، ارزش های مشترک را توسعه می دهد. بین تمام بشریت و ترویج مبادله و تکمیل تمدن ها در بین خود که می تواند پلی برای تحکیم دوستی مردمان کشورهای مختلف، انگیزه ای برای پیشرفت اجتماعی و حلقه ای برای تضمین صلح در منطقه و سراسر جهان باشد. نیروهای فرهنگ تمدن را به خاطر ساختن جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشریت متحد می کند.
  • چین و تاجیکستان به خاطر تاریخ باستانی و تمدن بزرگ خود مشهور هستند. برای هزاران سال و هنوز هم تبادلات در زمینه تمدن بین دو کشور در جاده ابریشم ادامه دارد. در سال 2013، رئیس جمهور شی جین پینگ طرح یک کمربند، یک جاده را راه اندازی کرد که زندگی جدیدی را به جاده ابریشم باستانی می بخشد. تاجیکستان یکی از اولین کشورهایی است که به این ابتکار واکنش مثبت نشان داد و فعالانه در همکاری در ابتکار BRI مشارکت دارد. در مسیر ساخت مشترک “یک کمربند، یک جاده”، اعتماد متقابل بین چین و تاجیکستان به طور مداوم تقویت می شود، همکاری های تجاری تعمیق می یابد، تبادلات در زمینه فرهنگ و مکمل تمدن ها به طور پویا در حال توسعه است. هر دو طرف به راه‌ها و مدل‌های توسعه یکدیگر که بر اساس واقعیت‌های کشور خودشان انتخاب شده‌اند، احترام می‌گذارند، به سنت‌های فرهنگی و اعتقادات مذهبی یکدیگر احترام می‌گذارند. هر دو طرف به اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها پایبند هستند، اما در مبارزه با مشکلات پیش آمده به یکدیگر کمک می کنند. تلاش های مشترک چین و تاجیکستان برای ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک در بین خود به نمونه ای بارز از تبادل و یادگیری متقابل بین تمدن ها تبدیل شده است.
  • چین ضمن ترویج ابتکار جدید، قاطعانه به ارزش‌های مشترک همه بشریت پایبند بوده و آن را توسعه می‌دهد، به درک محتوای ارزشی تمدن‌های مختلف احترام می‌گذارد، به مردم کشورهای مختلف در جستجوی مسیرهای توسعه خود احترام می‌گذارد، همه چیز را به کار می‌گیرد و جذب می‌کند. دستاوردهای برجسته تمدن بشری، همراه با جامعه بین‌المللی، از جمله تاجیکستان، جوامع سازندگی را با سرنوشت مشترک بشر ارتقا می‌دهد تا برای ایجاد دنیایی زیبا تلاش کنند.