پرادیپ سریواستاوا: “هر پروژه در تاجیکستان برای ADB مهم است” – اوستا

پرادیپ سریواستاوا: “هر پروژه در تاجیکستان برای ADB مهم است”

23 نوامبر 2020 ، 08:45

06اوستا. Tj | 23.11.2020 | بانک توسعه آسیا ، بزرگترین سرمایه گذار و اهداکننده مالی در تاجیکستان ، توسعه استراتژی مشارکت جدید با تاجیکستان را برای پنج سال آینده آغاز کرده است. پرادیپ سریواستاوا ، نماینده بانک توسعه آسیا در تاجیکستان ، در مورد پروژه هایی که طی سالهای همکاری به اتمام رسیده است و برنامه ریزی برای 5 سال آینده صحبت می کند.

– جناب آقای سریواستاوا! در طول سه سال و نیم به عنوان نماینده ADB در تاجیکستان ، شما روابط عالی همکاری تجاری با دولت جمهوری و کارشناسان در حوزه مالی و فنی برقرار کرده اید. به چه پروژه های بزرگی که در این مدت به اتمام رسیده می توانید افتخار کنید؟

“بانک انکشاف آسیایی و تاجیکستان یک همکاری توسعه نزدیک ایجاد کرده اند و من برای تقویت بیشتر این مشارکت با دولت ، جامعه مدنی ، شرکای توسعه و دیگران کار کرده ام.

هر پروژه ای برای ما مهم است. بانک انکشاف آسیایی از چندین پروژه احیای جاده حمایت کرده است که باعث بهبود بیش از 700 کیلومتر از بزرگراههای تاجیکستان ، ایجاد روابط تجاری بین المللی و بهبود خدمات اجتماعی به مردم شده است. بزرگراه هایی که با کمک مالی ADB تعمیر شده اند ، Aini-Penjikent ، Dushanbe-Tursunzade ، Vose-Khovaling ، Vakhdat-Karamyk ، Dushanbe-Bokhtar هستند.

ما همچنین از چندین پروژه انرژی پشتیبانی کردیم که طی آن نیروگاه های نیروک و گولونایا بهسازی شدند ، بیش از 600 کیلومتر خط انتقال و توزیع برقرار و یا به روزرسانی شدند و پستهای اصلی برق مدرن شدند.

همراه با دولت ، ما در حال اجرای یک پروژه برای اتصال مجدد سیستم برق تاجیکستان به سیستم برق آسیای میانه از طریق اتصال با ازبکستان هستیم. ما همچنین با دولت در حال انجام اصلاحات بخش انرژی ، بهبود مدیریت مالی و کاهش تلفات سیستمی هستیم. ما چندین پروژه برای بهبود آبیاری و مدیریت سیل ، تأمین آب آشامیدنی داریم. سال گذشته ، ADB یک پروژه توسعه گردشگری در تاجیکستان را تصویب کرد.

– چه پروژه های بزرگی قبلاً تکمیل شده و در حال حاضر از طریق وامها و کمکهای مالی از سوی بانک توسعه آسیا با دولت و سازمانهای دولتی در حال اجرا است؟

– ADB افتخار دارد که بزرگترین شریک توسعه چند جانبه در تاجیکستان است ، از سال 1998 تاکنون نزدیک به 2 میلیارد دلار کمک ارائه کرده است. بیش از 70٪ این کمک ها به صورت کمک های بلاعوض (به عنوان مثال وجوهی که نیازی به بازگشت به ADB ندارند) ارائه می شود.

از 30 سپتامبر سال 2020 ، 18 پروژه در حال انجام داریم که مجموعاً 841 میلیون دلار است. این پروژه ها مربوط به بخشهای انرژی ، حمل و نقل ، آموزش ، مراقبت های بهداشتی ، کشاورزی ، تأمین آب شهری و مدیریت بخش های دولتی است.

– شناخته شده است که ADB در تاجیکستان نه تنها با بخش دولتی بلکه با تجارت خصوصی نیز کار می کند. امروزه شرکت های خصوصی تاجیکستان در کدام بخش های اقتصاد و در کدام پروژه های با بودجه ADB فعالیت می کنند؟ آیا وام گیرندگان بخش خصوصی با بازپرداخت وام های بانکی کنار می آیند؟

– در تاجیکستان ، بانک انکشاف آسیایی عمدتا از پروژه های بخش دولتی ، جایی که دولت مشتری اصلی ما است ، پشتیبانی می کند. فعالیتهای بخش خصوصی ما در تاجیکستان در حال حاضر محدود به یک برنامه مالی تجارت است که با یک بانک تجاری محلی کار می کند و از ژوئن 2020 ، از 27.65 میلیون دلار در تجارت بین 145 معامله پشتیبانی کرده است.

پیش از این بانک انکشاف آسیایی دو پروژه بخش خصوصی را در تاجیکستان تصویب کرده بود ، اما به دلایل مختلف این طرح اجرایی نشد. بخش بخش خصوصی ADB همچنان به جستجوی فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مالی ، تجارت کشاورزی و سایر بخش ها ادامه می دهد و ما امیدواریم که به زودی یک پروژه موفق بخش خصوصی وجود داشته باشد.

– سهم فعلی مشاغل کوچک ، متوسط ​​و بزرگ در بخش خصوصی اقتصاد تاجیکستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

– سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی تاجیکستان حدود 70٪ است که بیش از 80٪ درآمد مالیاتی بودجه دولت است و 67٪ نیروی کار را جذب می کند. با این حال ، فضای مطلوب تجاری در داخل کشور سرمایه گذاری خصوصی داخلی را دلسرد نمی کند. به عنوان مثال ، تخمین زده می شود که سهم سرمایه گذاری خصوصی در تاجیکستان حدود 3-4٪ از تولید ناخالص داخلی باشد ، که کمترین میزان در میان اقتصادهای آسیای میانه است و برای رسیدگی به مشکلات ایجاد شغل و کاهش فقر کافی نیست. یک تجارت خصوصی پویاتر و رقابتی تر باید یکی از م componentلفه های مهم رشد آینده تاجیکستان باشد.

– دفتر کشور ADB در تاجیکستان در وب سایت رسمی خود به طور منظم پیش بینی های تولید ناخالص داخلی و تورم در تاجیکستان را منتشر می کند. این ارقام پیش بینی شده را در سال دشوار فعلی 2020 و 2021 چگونه می بینید؟

– رشد به دلیل همه گیر شدن ، عمدتا به دلیل کاهش شدید حواله ها ، تجارت بین المللی ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رشد کندتر در بخش های حمل و نقل ، گردشگری ، مالی و خرده فروشی کند شده است.

با این حال ، طی 9 ماه اول سال 2020 ، تاجیکستان رشد متوسطی را در 4.2٪ در مقابل 7.2٪ در مدت مشابه در سال 2019 حفظ کرد. این امر به دلیل تولید بیشتر کشاورزی به دلیل استفاده فشرده از زمین های قابل کشت ، حمایت شرکای توسعه بیش از 350 میلیون دلار در پایان سپتامبر 2020 و اقدامات اقتصادی به موقع توسط دولت برای کاهش تأثیر منفی COVID-19 بر روی اقتصاد ملی.

بدیهی است که اثرات همه گیر بیش از آنچه در ابتدا انتظار می رفت ، خواهد بود. تأثیر اصلی هنوز در سال 2020 انتظار می رود ، اما تا سال 2021 گسترش خواهد یافت. بنابراین ، ADB پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی تاجیکستان از -0.5 2.5 به 2.5 for برای سال 2020 و از 6.0 to به 4.5 for برای 2021 اصلاح کرد.

– به نظر شما ، تاجیکستان چگونه می تواند از خسارات سال 2020 جان سالم به در ببرد و قبل از شروع همه گیر شدن به نرخ بالای توسعه اقتصادی برگردد؟

– رسیدن به سرعت رشد به COVID-19 زمان بر است. بازگشت رشد می تواند ناشی از تقاضای شدید داخلی باشد که با کمک حواله ها و درآمد فروش بالاتر و جهش در جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، تجارت بین المللی و سرمایه گذاری عمومی ایجاد می شود.

– شناخته شده است که دفتر نمایندگی ADB در تاجیکستان به تأمین مالی برنامه های آموزشی کمک می کند. سطح آموزش متخصصان جوان در م institutionsسسات آموزش عالی تاجیکستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

– در طول کارم در تاجیکستان ، من در اینجا بسیاری از جوانان متخصص و روشن فکر را ملاقات کردم. در حقیقت ، جمعیت جوان یکی از مزیت های رقابتی تاجیکستان است. اما برای بهره مندی تاجیکستان از جمعیت جوان خود ، باید اصلاحات ساختاری را ادامه دهد تا فضای سرمایه گذاری را بهبود ببخشد و باعث رونق کارآفرینی برای ایجاد مشاغل مولد شود.

در مورد كمك ADB به بخش آموزش در تاجیكستان ، ADB دو پروژه در حال انجام در بخش آموزش و حرفه ای و فنی در تاجیكستان دارد. این پروژه ها به مدرن سازی بخش آموزش حرفه ای ، توسعه یک سیستم آموزش تقاضا محور ، با کیفیت و انعطاف پذیر که نیازهای بازار کار را برآورده می کند ، و تقویت مهارت های جوانان ، زنان و مهاجران کار کشور برای بهبود فرصت های شغلی و افزایش دستمزد کمک می کند.

برای ادامه مداخلات خود در بخش آموزش ، ADB قصد دارد از یک پروژه جدید برای بهبود آموزش در علوم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات در تاجیکستان در سال 2023 حمایت کند.

– مردم تاجیکستان با سپاس از اطلاعات پشتیبانی ADB از تلاش های دولت تاجیکستان برای مبارزه با COVID-19 مطلع شدند. این پشتیبانی در چه زمینه های خاصی انجام می شود؟

– ADB کاملاً متعهد شده است تا از تاجیکستان در مبارزه با بیماری همه گیر حمایت کند. کمک های ADB به تاجیکستان در مبارزه با COVID-19 شامل 50 میلیون دلار کمک هزینه بودجه تحت برنامه COVID-19 پاسخ فعال و پشتیبانی هزینه برای کمک به تأمین بودجه یک برنامه جامع پاسخ و اقدامات ضددولتی دولت برای تقویت سیستم بهداشتی است. این کمک مالی همچنین به منظور گسترش کمک های اجتماعی به گروه های فقیر و آسیب پذیر ، تأمین امنیت غذایی و محافظت از مشاغل کوچک در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این ، بانک انکشاف آسیایی 2.5 میلیون دلار کمک مالی از صندوق واکنش به بلایای آسیا و اقیانوسیه برای حمایت بیشتر از واکنش اضطراری دولت فراهم کرد. کمک مالی دیگری به مبلغ 928،200 دلار آمریکا تحت کمک فنی مداوم منطقه ای ADB برای تهیه تجهیزات حفاظت شخصی فوری برای پرسنل پزشکی. و 100000 دلار کمک بلاعوض از پروژه یکپارچه بهداشت مادر و کودک در تاجیکستان برای خرید لوازم پزشکی.

– و دو سوال آخر. برنامه های دفتر ADB کشور در تاجیکستان برای 2 تا 3 سال آینده چیست؟

– ADB در حال آماده سازی استراتژی مشارکت جدید با تاجیکستان برای پنج سال آینده است. پیش بینی می شود این استراتژی سال آینده تصویب شود. از نظر کمک مالی ، بانک انکشاف آسیایی قصد دارد 323 میلیون دلار کمک مالی به تاجیکستان طی سالهای 2021-2023 برای کمک به تأمین نیازهای توسعه کشور فراهم کند.

برنامه 2021-2023 شامل پروژه هایی برای بهبود امنیت غذایی و مدیریت آب و همچنین توسعه زیرساخت های شهری و بخش انرژی است.

ADB همچنین قصد دارد از پروژه هایی با هدف توسعه بخش بهداشت ، بهبود بخش مالی ، توسعه گردشگری ، ایجاد مقاومت در برابر بلایای طبیعی و بهبود بیشتر بخش جاده پشتیبانی کند. علاوه بر این ، این طرح شامل پروژه هایی است که دولت الکترونیکی را پیشرفت داده و آموزش در علوم ، فن آوری ، مهندسی و ریاضیات را بهبود می بخشد. با این وجود ، مقدار نهایی کمک های برنامه ریزی شده ADB به عوامل مختلفی از جمله در دسترس بودن منابع ، آمادگی پروژه و ارزیابی عملکرد کشور بستگی خواهد داشت.

– پس از چندین سال کار در تاجیکستان ، مطمئناً بخشی از قلب شما برای همیشه در کشور ما باقی خواهد ماند. در طی این سالها بیشتر چه چیزی را به یاد می آورید؟

– من در تاریخ 2 مه 2017 به عنوان نماینده مقیم ADB در تاجیکستان کار خود را آغاز کردم و عاشق این کشور و مردم آن شدم. البته ، من مهمان نوازی صمیمانه تاجیکی ، طبیعت زیبا و هوای پاک ، پیاده روی های روزانه ام در امتداد رودخانه دوشانبینکا و میوه ها و سبزیجات خارق العاده تاجیک را به یاد می آورم.

آندری زاخواتوف