کارگردان بریتانیایی در فیلمبرداری سریال “Trader”: بسیاری از کلمات روسی را یاد گرفت

یک تاجر جوان نفت در بحبوحه یک آشفتگی جدی که درگیر حکومت نظامی عراق به رهبری صدام حسین و همچنین آژانس های اطلاعاتی آمریکا و روسیه است – این طرح امیدوارکننده است، اما آسان نیست. سقوط برج‌ها در نیویورک، موج جدید تروریسم بین‌المللی، حمله آمریکا به عراق و دیگر تغییرات جهانی در سیاست و اقتصاد اغلب به‌ویژه با توجه به واقعیت‌های کنونی، متفاوت تفسیر می‌شوند.

با این وجود، سازندگان سریال تا حد زیادی توانستند از احساس یک کتاب درسی تاریخ ویرایش شده ایدئولوژیک دوری کنند و حداقل شخصیت ها را بر اساس شهروندی و موقعیت رسمی شان به خوب و بد تقسیم نکنند. این احتمالاً شایستگی کارگردان آنتونی والر است. انگلیسی ها اغلب سریال های روسی نمی گیرند، بعید است در آینده نزدیک کاری مشابه انجام دهند و در این شرایط شخص آقای والر استعداد بسیار عجیبی دارد. من می خواهم بلافاصله چند سوال بپرسم.

– آنتونی، The Trader قطعا نمایشی با جاه طلبی است. آیا می توانیم بگوییم که شما سعی کردید کلیشه های ژانر هیجان انگیز جاسوسی را بشکنید؟

– من واقعاً می خواستم این ایده را به بیننده منتقل کنم که افراد خوب و بد با مرزهای جغرافیایی از هم جدا نمی شوند، آنها در هر ملتی روی کره زمین هستند. خوب یا بد، حریص یا مهربان بودن یک نفر به فطرت و شخصیت انسان بستگی دارد نه ملیت. این سریال نشان می دهد که چگونه بذر تروریسم مدرن در سازمان هایی مانند داعش (که در فدراسیون روسیه تروریستی شناخته شده و ممنوع شده است) کاشته شد و چه عواقبی را در پی خواهد داشت امروز و آینده. بنابراین، اگرچه این یک پروژه تاریخی است، اما همچنان بسیار مرتبط است. من “Trader” را راهی بدیع برای ارائه یک نمای کلی چند ملیتی و چند فرهنگی از یک دهه تاریخ جهان می دانم. تمام سریال های موجود دیگر توطئه های تاریخی را از دیدگاه یک کشور روایت می کنند، در حالی که واقعیت همیشه پیچیده تر است.

– کارگردانان خارجی اغلب در روسیه کار نمی کنند و شما تجربه چشمگیری دارید. در دهه 1990، شما شاهد خاموش را با اولگ یانکوفسکی و مارینا زودینا در اینجا فیلمبرداری کردید. از آن زمان ها چه خاطره ای دارید؟

«آن روزها را به خوبی به یاد دارم. اوایل دهه 90 دوران بسیار شلوغ و سختی برای تولید فیلم در روسیه بود. در اکتبر 1993 در مسکو مقررات منع رفت و آمد وجود داشت، در گمرکات مشکل داشتیم و بیماری دیفتری نیز شیوع پیدا کرد. و همه اینها مصادف شد با روزهای اول فیلمبرداری ما. اما به نوعی توانستیم.

– قبلاً در دهه 2000 شما یکی از تهیه کنندگان فیلم “گاگارین” بودید. اول در فضا.” دوباره روسیه…

من همیشه مجذوب اکتشافات فضایی بودم. در سن نه سالگی، باید آنقدر بزرگ شده باشم که بتوانم فرود ماه را به صورت زنده تماشا کنم و از این رویداد قدردانی کنم. زمانی که همه چیز برای اولین بار اتفاق می افتاد، می خواستم دستاوردهای دیگر در اکتشاف فضا را کشف کنم. این که روس‌ها برای مدت طولانی از آمریکایی‌ها جلوتر بودند، برای من آشکار بود، بنابراین می‌خواستم داستان یوری را از دیدگاه روسیه تعریف کنم.

– در فیلم شناسی شما فیلم های بسیار معروفی وجود دارد. ترسناک نه مایل با آدریان پل، گناهکار با بیل پولمن، و ترسناک کلاسیک گرگینه آمریکایی در پاریس. چرا همیشه بین اکران فیلم های شما فاصله زیادی وجود دارد؟

– به عنوان یک تهیه کننده، فیلمنامه نویس و کارگردان مستقل، باید برای تکمیل پروژه و همچنین کار روی فیلمنامه به دنبال بودجه باشم. همه اینها زمان زیادی می برد. و متاسفانه همه پروژه ها قابل اجرا نیستند. به عنوان مثال، مستند The Singularity is Near طی پنج سال فیلمبرداری شد و تحقیقات، گرافیک و مصاحبه‌های زیادی را که در طول تولید انجام دادیم، در خود داشت. در مورد The Trader، فیلمبرداری و تدوین شانزده قسمت تقریباً چهار سال طول کشید، بنابراین در چنین دوره‌هایی به سادگی زمان دیگری برای هیچ چیز باقی نمی‌ماند. مدت زمان نمایش برابر با هشت فیلم است، جای تعجب نیست که این یک روند طولانی است. درضمن دارم روی پروژه های املاک و مستغلات کار می کنم و پایان نامه ای در مورد پیدایش هستی می نویسم، در کل فقط روی فیلم کار نمی کنم!

– شما فیلم های هیجان انگیز، ترسناک، مستند کار کردید. چه ژانری را می توانید ژانر خود بنامید؟

– علایق من بسیار متنوع است و دوست ندارم با یک نوع یا ژانر سینما گره بخورم. بیشتر پروژه هایم را خودم انتخاب و توسعه می دهم. اما چیزی از افرادی می آید که در گذشته با آنها کار کرده ام. «تاجر» یکی از چهار پروژه مشترک با الکساندر بخمان تهیه کننده است که فیلمنامه آن را همسرش نینا نوشته است.

– اکشن سریال در کشورهای مختلف از جمله کشورهای عجیب و غریب مانند عراق، اردن، کوبا اتفاق می افتد. آیا آنجا بودی؟

– من در بیروت به دنیا آمدم و تقریباً ده سال اول زندگی ام را در آنجا زندگی کردم، بنابراین فرهنگ عرب برای من آشناست. پدرم خلبان کویت ایرویز بود و ما به کشورهای زیادی از جمله عراق و اردن سفر کردیم. من در سیزده کشور مختلف زندگی کرده ام، گاهی اوقات چندین کشور همزمان. اما او هنوز به کوبا یا نیجر نرفته است، دو کشوری که برای مدت کوتاهی در سریال حضور دارند. راستش ما این قسمت ها را در تونس فیلمبرداری کردیم.

– چه مکان هایی را در روسیه به یاد دارید؟

– بارها به مسکو و سن پترزبورگ رفته ام، در نیژنی نووگورود، نووسیبیرسک، به بایکونور قزاقستان رفته ام. این سفر با پرتاب موشک از همان سکویی که یوری گاگارین از آن پرتاب شد، مرتبط است. او همچنین از کالوگا، زادگاه تسیولکوفسکی دیدن کرد، چندین بار در شهر ستاره‌ای مهمان بود، و همچنین در تمام مکان‌هایی که در آن زندگی می‌کرد، آموزش می‌دید، کار می‌کرد و گاگارین در آنجا درگذشت.

– یک تیم بین المللی بزرگ روی Trader کار می کرد. می توانم تصور کنم چقدر مترجم نیاز بود …

– من به کار در یک محیط چند زبانه عادت دارم و در حین کار در چندین پروژه در روسیه، لغات روسی زیادی یاد گرفتم. با پایان فیلمبرداری The Trader، تهیه کنندگان حتی برای صرفه جویی در هزینه، مترجمی را برای من استخدام نکردند، که فکر می کردم کمی زود است! من به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارم که بتوانم یک مصاحبه کامل به زبان روسی انجام دهم، اما مهارت های مکالمه روسی بسیار محدودی دارم. بسیاری از بازیگران جوان همانطور که فیلمنامه لازم بود انگلیسی صحبت می کردند. من همچنین با یک گروه فیلم روسی در تونس برخورد داشتم که با یک گروه عرب کار می کرد اما به دلیل تسلط به زبان فرانسه، می توانست با تونسی ها نیز ارتباط برقرار کند. در ابتدای فیلمبرداری، میشا گاوریلوف که نقش اصلی اولگ نستروف را بازی می کند، با وجود اینکه بیشتر از بقیه خطوط انگلیسی داشت، اصلا انگلیسی صحبت نمی کرد. در نتیجه او به یک دوره فشرده تصادف رفت.

دوست دارید کدام لحظه تاریخی معروف از گذشته نزدیک را فیلمبرداری کنید؟

اکنون من چندان به داستان‌های گذشته علاقه‌مند نیستم، بلکه به فناوری‌های آینده که با سرعت باورنکردنی نزدیک می‌شوند، علاقه‌مندم. جهان به گونه‌ای در حال تغییر و تحول است که از یک طرف تخیل را متحیر می‌کند، اما در عین حال خطرناک است و حیات روی کره زمین را به خطر می‌اندازد.