کارگردان بلغاری برنده جایزه MIFF با پیشنهادی غیرمنتظره به سراغ میخالکوف رفت.

آیا فیلمساز می تواند جایزه را رد کند؟

در 27 آوریل، چهل و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو به پایان رسید. تقریباً همه برندگان این جایزه شخصاً در آن شب حضور داشتند. هیچ نماینده ای از سفارتخانه ها وجود نداشت، که گاه در صفوف دوستانه برای برندگان غایب جوایزی دریافت می کردند. و کسی نبود که فقط یک تندیس «سیلور جورج» را بپذیرد. این جایزه به فیلم بلغاری-کانادایی “F1.618” ساخته تئودور اوشف تعلق گرفت. عصر، اطلاعاتی به بیرون درز کرد که گویا کارگردان جایزه را رد کرده است.

هیئت داوران مسابقه اصلی به رهبری کارگردان و تهیه کننده هندی راهول راول، جایزه ویژه ای را برای اصالت و ریسک خلاقانه به این فیلم اهدا کرد. دیستوپیا “F 1.618” توسط کارگردان بلغاری تئودور اوشف کارگردانی شد که مدت هاست در کانادا زندگی می کند. او فارغ التحصیل آکادمی ملی بلغارستان، کارگردان و هنرمند سرشناس فیلم های انیمیشن است که در سال 2011 در جشنواره بین المللی پویانمایی “KROK” که سال ها توسط روسیه و اوکراین برگزار می شد شرکت کرد و شرکت کنندگان در آن قایقرانی کردند. در کنار رودخانه های دو کشور سوار بر کشتی و فیلم های خود را به نمایش گذاشتند. تئودور یکی از اعضای هیئت داوران بود و نقاشی جدید خود را ارائه کرد. این فیلم همچنین نامزد اسکار 2017 برای بهترین فیلم کوتاه انیمیشن است. “وایشا کور” او بسیار مورد قدردانی قرار گرفت که قهرمانش گذشته را با یک چشم می دید و حال را با چشم دیگر. در یک کلام، تئودور اوشف شخصیت برجسته ای است و حضور نام او در برنامه MIFF که عمدتاً نقاشی هایی از آمریکای لاتین و کشورهای آسیایی را به نمایش می گذاشت، فقط یک موهبت الهی بود. طبیعتا انتخاب کنندگان نمی توانستند چنین شانس و فرصتی را برای گسترش جغرافیا از دست بدهند.

اوشف اولین فیلم بلند خود را فیلمبرداری کرد، بسیار بدیع. درباره توتالیتاریسم است، شخصیت هایی که فکر می کنند مافوق انسان هستند. از نظر بصری، فیلم شبیه Kin-dza-dzu است. خود تئودور اوشف برای شرکت در MIFF درخواست داد. از قبل مشخص بود که او به مسکو نخواهد آمد، اما او موافقت کرد که به صورت آنلاین در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کند که این اتفاق افتاد. بعداً گزارش هایی در مطبوعات بلغارستان منتشر شد مبنی بر اینکه سخنرانی وی کوتاه شده است. و در مطبوعات کانادا – بیانیه هایی در محکومیت شرکت این تصویر در جشنواره فیلم روسیه.

این جایزه توسط کارگردان کلمبیایی Ciro Guerra اهدا شد که مطمئناً چیزی در مورد پس زمینه نمی دانست. کارگردان حضور نداشت و نمایندگان سفارت بلغارستان در فدراسیون روسیه و مرکز فرهنگی بلغارستان که در سال های گذشته در رویدادهای MIFF شرکت فعال داشتند، در سالن حضور نداشتند. و از آنجایی که کسی برای جایزه بیرون نیامد، از روی صحنه صحبت هایی شنیده شد که سازندگان تصویر نمی توانند در مراسم حضور پیدا کنند و بعداً جایزه به آنها تحویل داده می شود. یعنی برگزارکنندگان چیزی را دوباره پخش نکردند. همه چیز طبق روال پیش رفت.

پیامی از تئودور اوشف در شبکه ظاهر شد، جایی که او پیشنهاد کرد که میخالکوف جایزه را در دفتر خود در کنار نماد سنت جورج، که نمادی از پیروزی خیر بر شر است، بگذارد. چنین کلماتی وجود داشت: “از شما برای شناخت متشکرم. سینما سلاح قدرتمندی است، اما باید به خوبی خدمت کند. در فیلم من، یک مرد کوچک در حال شعله‌ور کردن آتش غول‌های تمامیت‌خواه است، مانند داستان افسانه ایوانوشکا، که کوشچی بی‌مرگ را فریب داد. هیچ نظری از سوی مدیریت MIFF وجود نداشت. وقتی چنین حوادثی در جشنواره‌های بزرگ جهانی اتفاق می‌افتد، به یک حس فوری تبدیل می‌شود. برگزارکنندگان حتی از چنین حوادثی خوشحال هستند، زیرا این یک تبلیغات اضافی است.

کورنل جورجیتس کارگردان رومانیایی که سال ها در فرانسه زندگی می کند و نماینده عروس مرده (فرانسه-رومانی) در مسابقه MIFF بوده است، تحت فشار نهادهای رومانیایی نیز قرار گرفته است که از او خواسته اند از شرکت در MIFF خودداری کند. سال گذشته به محض اینکه کارگردانان خارجی با این واقعیت مواجه شدند که فیلم‌هایشان به دلیل حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم، در سایر اکران‌ها نامطلوب شد، سلسله امتناع‌هایی به دنبال داشت. حتی یک کارگردان ایرانی هم در آخرین لحظه بازی را ترک کرد، چرا که برخی از شرکت ها و مدیران با دعوت نامه ای برای آمدن به مسکو، پاسخ مودبانه خود را ندادند.

Galustyan، Dyuzhev، Makeeva و ستاره های دیگر: تصاویری از مراسم اختتامیه 45 MIFF

Galustyan، Dyuzhev، Makeeva و ستاره های دیگر: تصاویری از مراسم اختتامیه 45 MIFF


گالری عکس مرتبط را ببینید