کارگردان مانسکی فیلمی درباره گورباچف ​​ارائه داد: رئیس جمهور سابق یکی از نویسندگان آن شد

این فیلم داستان گورباچف ​​تقریبا 90 ساله، که در یک خانه خدمات در نزدیکی مسکو زندگی می کند. همانطور که نویسندگان می گویند، قهرمان خود را است بت و لعن و نفرین – تا او بین بهشت ​​و جهنم زندگی می کند. در زمان او امپراتوری شوروی فروپاشید. او دیوار برلین را خراب کرد. در طول سلطنت خود یک انفجار در نیروگاه هسته ای چرنوبیل، عواقب ناشی از آن مخفی شده. در زمان وی ، افرادی که برای استقلال می جنگیدند در کشورهای بالتیک کشته شدند و سربازان به سختی اعتراضات را در تفلیس سرکوب کردند. با این او در خانه خالی خود در نزدیکی مسکو زندگی می کند.

ویتالی مانسکی اطمینان دارد که سال ها می گذرد و بناهای تاریخی گورباچف ​​در سراسر جهان برپا می شود. و او فیلمی درباره مردی ساخته شده از سنگ مرمر فیلمبرداری نکرد. بلافاصله پس از نمایش جهانی فیلم او با کارگردان صحبت کردیم.

– نمایش در آمستردام چگونه بود؟

– این یک اتفاق بی نظیر بود. معلوم شد که امسال فقط هفت میهمان در IDFA بودند ، در حالی که سال گذشته 3500 نفر بودند. م institutionsسسات فرهنگی کار نمی کردند. مراسم افتتاحیه در سالنی با 1500 صندلی برگزار شد که سه نفر در آن حضور داشتند. مدیر جشنواره روی صحنه بود و دو نفر دیگر در غرفه ها حضور داشتند – وزیر فرهنگ و کارگردان فیلم افتتاحیه. و فقط 30 نفر می توانستند در نمایش من در سالن توشینسکی شرکت کنند. تأکید می کنم نه مخاطبان بلکه همه ، از جمله کادر فنی. در این فضا بود که اولین نمایش جهانی ما برگزار شد.

– و به صورت آنلاین قرار نبود؟

– ما برای نمایش های آنلاین به صورت کاملاً منظم رضایت می دهیم. شاید با افزایش سن من محافظه کار می شوم و معتقد هستم که این تصویر ابتدا باید روی صفحه بزرگ زندگی کند و فقط بعد از آن آنلاین می شود. انتقال فوری فیلم را نابود می کند.

من سه بلیط نمایش داشتم و از كارگردانان هلندی كه با مضامین روسی كار می كنند دعوت كردم: آلنا ون در هورست ، كه دو سال پیش جایزه بزرگ را در Artdocfest دریافت كرد ، جسیكا گودر ، كه برای یك فیلم درباره محاصره جایزه دریافت كرد ، و ماشا نوویكوا که در “Artdocfest” شرکت کرد. اما نوه ماشا در شب افتتاحیه به دنیا آمد و او نتوانست بیاید. بلیط او به منتقد فیلم اولگا سورکووا ، که در آمستردام زندگی می کند ، رسید.

– چرا کلمه “بهشت” در عنوان تصویر شما وجود دارد؟

– من می خواهم آن را برای خودم نگه دارم و به مخاطب فرصت بدهم تا خودش را تفسیر کند. افرادی که سعی می کنند نام را قبل از مشاهده تفسیر کنند ، معتقدند که این نام از نام Raisa گرفته شده است. کسانی که تصویر را دیدند نسخه های دیگری دارند. مهم است که آنها بوجود می آیند. هرچه فکر بیشتر باشد ، برای همه ما مفیدتر است. برای گورباچف ​​نیست. شاید او فعلاً اهمیتی ندهد.

سر صحنه فیلم. عکس از بایگانی شخصی ویتالی مانسکی.







– آیا میخائیل سرگئیویچ قبلاً فیلم را تماشا کرده است؟

– نه هنوز. می خواهم تصویری را در صفحه بزرگ به او نشان دهم. مطمئن نیستم که آیا جرأت دارم او را به اولین نمایش مسکو ، که در 3 دسامبر برگزار می شود ، دعوت کنم ، زیرا او فقط در معرض خطر نیست ، بلکه در معرض خطر قرار دارد. اما من فیلم را روی صفحه کامپیوتر نیز به او نشان نخواهم داد. شاید ما سالنی اجاره کنیم تا افراد دیگری نباشند.

– او در نمایش برتر “گورباچف” در تئاتر ملل شرکت کرد.

– اما موج دوم همه گیری هنوز به چنین شدت نرسیده بود. همچنین 50 درصد اشتغال مخاطبان نیز وجود داشت. من می دانم که تئاتر چگونه برای بازدید او آماده شد ، و متوجه شد که میزانسن ها جلو هستند و برای اینکه عملکرد را به درستی درک کنید ، باید در مرکز سالن بنشینید. اما به دلایل امنیتی ، آنها مجبور شدند این کار را کنار بگذارند و جایی را در جعبه کناری آماده کنند ، که این امر تا حدودی تصور این عملکرد را مختل می کند.

– چرا اینقدر دقیق به اجرا توجه می شود؟ آیا او بخشی از فیلم بود؟

– من در لتونی زندگی می کنم ، و همچنین کارگردان نمایش آلوس هرمانیس. ما دوستیم. من به دلیل آنلاین بودن به تمرینات نرفتم. فقط هر روز برای چند ساعت به تمرین وصل می شدم.

– آیا این فیلم براساس مواد قبلی فیلمبرداری شده است یا کاملاً جدید است؟

– هیچ فیلمبرداری قدیمی در فیلم وجود ندارد. او یک درام بسته دارد. این چند روز در زندگی گورباچف، با وجود این واقعیت است که ما او را برای تقریبا دو سال فیلم برداری شده. ما، به عنوان فیلمسازان، صرف زمان با قهرمان ما در مکالمات واجب و اختیاری در مورد گذشته و حال.

– آیا شما حریم خصوصی بیشتری دارید یا گورباچف ​​در درجه اول به عنوان یک سیاستمدار معرفی می شود؟

– یک سیاستمدار به معنای واقعی کلمه حریم خصوصی ندارد. عدم رعایت حریم خصوصی برای رئیس جمهور فعلی روسیه نیز یک پیام سیاسی به جامعه است. شاید ظاهر جنبش سیاسی همسر و زن محبوب رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بیش از اجازه مالکیت خصوصی یا فعالیت تجاری اصولی باشد. این یک بیانیه سیاسی بسیار قدرتمند است.

به کارگردانی ویتالی مانسکی. عکس از بایگانی شخصی ویتالی مانسکی.







– تقریباً در همان زمان ، هر دو نمایشنامه و فیلم شما در مورد گورباچف ​​ظاهر شد ، و کمی زودتر – تصویر کلاسیک جهانی ورنر هرتزوگ. چطور می شود این را توضیح داد؟

– ما به وضوح از آنچه که یک بار کاملاً قدردانی نکرده ایم ، و آنچه را رد کرده ایم آگاه شدیم. هرچه بیشتر به گذشته بازگردیم ، دلایل حرکت به عقب را عمیق تر تحلیل می کنیم. علاوه بر این ، سیاست خارجی و دکترین داخلی رهبری فعلی بر این واقعیت استوار است که اتحاد جماهیر شوروی (شوروی) اتحاد جماهیر شوروی ایده آل بود و فروپاشی امپراتوری شوروی فاجعه جهانی قرن بیستم است. بنابراین ، ما سعی می کنیم بفهمیم گذشته ما واقعاً چه بوده است.

در اطراف گورباچف ​​، افسانه های بسیاری وجود دارد که کاملاً غیر واقعی هستند ، کلیشه های گیر کرده و ماهیتی پوچ دارند. به عنوان مثال ، این ادعا که وی اتحاد جماهیر شوروی را نابود کرد. گورباچف ​​برای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کاری انجام نداد – برعکس ، او برای حفظ آن همه تلاش کرد و این به این معنی نیست که او کار درستی انجام داده است. مثلاً برای من من در برابر این واقعیت است که آن را فرو ریخت، و من قادر به مهاجرت از روسیه به لتونی دموکراتیک بود فقط. او برای یک رشته کلیشه ای نفرین شده است ، آنها می خواهند قضاوت کنند ، آنها عذاب ابدی را در جهنم پیش بینی می کنند ، او را تحقیر و نفرت می کنند. به محض انتشار مطالب من در مورد گورباچف ​​، آنها بلافاصله شروع به نوشتن می کنند که او دزدی کرده ، به آلمان نقل مکان کرده است … اما او در روسیه زندگی می کند ، هرگز در آلمان زندگی نکرده است. و سپس چیزی برای خصوصی سازی وجود نداشت. اما س isال این نیست ، بلکه این است که برای گناهان وجودی مصلوب می شود. این همان چیزی است که چشمگیر است.

این فیلم به نوعی کلیشه ها را از بین می برد ، اما من کاملاً خوب می فهمم که ترغیب افرادی که چیزی را در ذهن خود فرو برده اند یا در آگاهی آنها فایده ای ندارد ، بی فایده است. با یک فیلم نمی توان به این مهم دست یافت. علاوه بر این ، دستگاه دولتی به طور مرتب در تلاش است تا دستاوردهای Perestroika را بی اعتبار کند. اگر کانال های دولتی پروژه های اصلی خود را آزاد کنند ، جایی که به صراحت اعلام شده است که سقوط دیوار برلین شکست روسیه در صحنه بین المللی است ، و لازم است با کسانی که اجازه این کار را داده اند برخورد شود ، پس چه چیزی برای صحبت وجود دارد …

– آیا ترغیب گورباچف ​​برای اقدام دشوار بود؟

– ما مجبور شدیم او را برای مدت طولانی متقاعد کنیم. و نه به این دلیل که تمایلی به برقراری ارتباط نداشت ، او به سادگی از وضعیت خود انتقاد می کرد ، که به دلیل سن قابل احترام او بسیار مورد انتظار است. او معتقد بود که لازم است زودتر شلیک شود ، همه چیز قبلاً گفته شد. اما هنگامی که ما تفاوت اساسی بین فیلم و همه چیز ما است که فیلم برداری شده بود، از جمله من بیست سال پیش توضیح داد، او با ما به توافق رسیدند. منظور من نزدیکترین حلقه وی ، دوستان ، الکساندر گلمن است که همکار نویسنده من شد. میخائیل گورباچف ​​نه تنها موافقت کرد ، بلکه به تعبیری نویسنده این فیلم نیز بود. ما حتی می خواستم به قرار دادن نام خود را در اعتبارات، اما متوجه شدم که ما را برای روابط عمومی سرزنش، و این ایده را کنار گذاشت.

– آیا روسیه در ساخت فیلم مشارکت داشت؟

– از جمله تولیدکنندگان لتونی ، جمهوری چک ، فرانسه و آلمان هستند. من پول غیر دولتی در روسیه است که می تواند جذب نمی بینم، و آن را بسیار لذت بخش برای مقابله با نهادهای دولتی در زمینه سینما نیست.