کهنه سربازان ارتش آمریکا از پنتاگون به دلیل مخفی کردن اطلاعات مربوط به سموم در پایگاه هوایی ازبکستان شکایت کردند – اخبار تاجیکستان

گروه های مدافع کهنه سربازان شکایتی را علیه وزارت دفاع ایالات متحده تنظیم کرده اند و خواستار دریافت اطلاعات در مورد شرایط سمی در پایگاه هوایی کرشی خان آباد ازبکستان موسوم به K2 شده اند.

این پایگاه به عنوان مرکز پشتیبانی برای عملیات نظامی ایالات متحده در افغانستان از سال 2001 تا 2005 بود. شاکیان مقامات نظامی را متهم می کنند که اطلاعات مربوط به مواد خطرناکی مانند اورانیوم، سلاح های شیمیایی و آزبست موجود در این پایگاه را مخفی نگه داشته اند که گمان می رود باعث ایجاد سرطان و سایر بیماری ها در پرسنل ارتش ایالات متحده شده است که در آنجا خدمت می کنند.

در این دادخواست ادعا شده است که پرسنل نظامی مستقر در این پایگاه در معرض “گوی سیاه” قرار گرفته اند که آنها را بیهوش کرده است. حداقل 15800 پرسنل نظامی در این پایگاه خدمت می کردند و بسیاری از آنها بیشتر از سایر همتایان خود بیمار شدند و جان خود را از دست دادند. خاطرنشان می شود که تمام تجهیزات خطرناک برای سلامتی توسط پنتاگون انجام شده و مربوط به ازبکستان نیست.

شاکیان به دنبال دسترسی به سوابق مربوط به وجود مواد سمی و اثرات آن بر پرسنل نظامی هستند. آنها می خواهند اطمینان حاصل کنند که جانبازان بیمار تشخیص های پزشکی و درمان دقیق دریافت می کنند در حالی که جانبازان سالم می توانند اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

فرودگاه خان آباد در جنوب ازبکستان از اکتبر 2001 تا نوامبر 2005 به عنوان پایگاه هوایی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. اولین هواپیماهای آمریکایی یک ماه پس از حملات 11 سپتامبر در جنوب ازبکستان فرود آمدند. این پایگاه هوایی به عنوان یک مرکز لجستیکی برای نیروهای آمریکایی در طول کارزار برای هدف قرار دادن القاعده* و عوامل افراطی طالبان* مستقر در همسایه افغانستان عمل کرد. پس از وقایع اندیجان که در می 2005 رخ داد، مقامات ازبکستان خواستار خروج آمریکایی ها از خان آباد شدند.

در تابستان 2020، اسناد از طبقه بندی خارج شده پنتاگون در ایالات متحده منتشر شد، که از آن نتیجه می شد که ارتش خدمت در K2 ممکن است در معرض مواد سمی و تشعشعات قرار گیرد. به طور خاص، نتایج یک مطالعه در سال 2001 بیان کرد که خاک اطراف پایگاه به سوخت جت آلوده شده است. در سال 2004، مشخص شد که تا 100 درصد از پرسنل نظامی ممکن است “تماس روزانه با تشعشعات” داشته باشند. بر اساس اسناد، قبل از استقرار آمریکایی ها در این پایگاه، موشک های شوروی در آنجا منهدم شد که منجر به اشباع خاک با اورانیوم ضعیف شده (محصول جانبی غنی سازی اورانیوم) و آزبست شد.