گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، معاون خود را به سودان فرستاد – اخبار تاجیکستان

با توجه به وخامت سریع اوضاع در سودان، دبیر کل سازمان ملل متحد فوری معاون بشردوستانه خود، هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل متحد، مارتین گریفیث، را به صورت فوری به منطقه اعزام کرد.

“مقیاس بی سابقه وقایع”

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «وسعت رویدادها در سودان و سرعت توسعه آنها بی‌سابقه است». ما به شدت نگران پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت آن برای مردم سودان و کل منطقه هستیم.»

سازمان ملل بار دیگر از همه طرف‌های درگیر خواست تا از جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی در برابر خشونت محافظت کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که غیرنظامیان می‌توانند با خیال راحت منطقه جنگی را ترک کنند.

همچنین بخوانید:

در سودان چه خبر است؟

رئیس سازمان ملل متحد از طرفین خواست که با کارکنان بشردوستانه و دارایی های سازمان های بشردوستانه با احترام رفتار کنند، شرایط را برای ادامه عملیات برای ارائه کمک به مردم و تضمین ایمنی پزشکان، حمل و نقل پزشکی و موسسات پزشکی فراهم کنند.

طغیان خشونت

درگیری بین نیروهای مسلح سودان (SAF) به فرماندهی سپهبد عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی سپهبد محمد حمدان داگالو در 15 آوریل آغاز شد. در این درگیری ها صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند.

حتی قبل از شروع خصومت‌های کنونی، نیازهای بشردوستانه در سودان به بالاترین حد خود رسیده بود، به طوری که در اوایل سال جاری 15.8 میلیون نفر، یعنی حدود یک سوم کل جمعیت، به کمک نیاز داشتند. افزایش خشونت های اخیر منجر به کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت شده است و قیمت کالاهای اساسی و خدمات، از جمله حمل و نقل، به شدت افزایش یافته است.

انبارهای سازمان های بشردوستانه غارت شد

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده امداد اضطراری که به منطقه می رود، گفت: سازمان ملل و شرکای ما سخت کار می کنند تا عملیات های بشردوستانه در سودان را از سر بگیرند. با این حال، غارت و غارت گسترده دفاتر و انبارهای سازمان های بشردوستانه تقریباً تمام ذخایر ما را تخلیه کرده است. ما اکنون در حال بررسی راه‌هایی برای وارد کردن محموله‌های اضافی به کشور و توزیع آن هستیم.»

وی گفت: اکنون پنج کانتینر تجهیزات اضطراری وارد بندر سودان شده و منتظر دریافت مجوز برای تخلیه هستند.