تئاتر مسکو “Helikon-Opera” به سرپرستی دیمیتری برتمن، تولد 33 سالگی خود را در مقیاسی بی سابقه، به عنوان “دور” ترین سالگرد جشن گرفت. و درست است: چرا نباید دو برابر شدن عدد مقدس 3 را در زندگینامه تئاتر مهمتر از چیزی که به 0 ختم می شود در نظر گرفت؟ در هر صورت، “Helikon” که می داند چگونه تعطیلات را غافلگیر کند، شگفت زده کند، خوشحال کند و سازماندهی کند، این بار در واقع تمام “33 لذت” را در سالن مملو از ظرفیت پرتاب کرد – هلیکونیت ها کنسرت جشن خود را اینگونه عنوان کردند.
روی فرش قرمز منتهی به ورودی اصلی تئاتر، ستارگان واقعی وجود داشتند که نشان دهنده حوزه های مختلف فعالیت بودند. اینجا نزدیکترین همسایگان “هلیکن” بودند – هنرمند خلق روسیه سوتلانا نمولیاوا از مایاکوفکا، رئیس کنسرواتوار مسکو پروفسور الکساندر سوکولوف، مدیر هنری تئاتر بروننایا کنستانتین بوگومولوف. همکاران در کارگاه آمدند – استادان اپرت روسی، هنرمندان مردم سوتلانا وارگوزوا، یوری ودنیف، جرارد واسیلیف. استادان مشهور هنر آواز – نینا شاتسکایا، نیکولای باسکوف. و همچنین وکلای مشهور – میخائیل بارشچفسکی، ایلیا رزنیک، پاول آستاخوف. همه آنها برای تولدشان – برای دریافت 33 لذت – به تئاتر مورد علاقه خود آمدند.
فضای جشن از قبل در رختکن اعلام شده بود و حضار می توانستند نوازندگی پیانیست را بشنوند. یک کوارتت زهی از دختران جذاب با لباسهایی با چاکهای اغواکننده در سرسرای پایینی نواخته میشد و یک کوارتت با ظاهری آکادمیکتر در سرسرای طبقه دوم قرار داشت.
این شب توسط وزیر فرهنگ مسکو، الکساندر کیبوفسکی افتتاح شد، که به تئاتر خوش آمد گفت، زمانی را به یاد آورد که یک گودال پایه به جای تالار استراوینسکی شکاف خورد و سپس با ظرافت به هنرمندان ارکستر تبریک گفت و دسته گل بزرگی از گل رز را به داخل آن سپرد. گودال
ارکستر “هلیکن” به رهبری والری کیریانوف و گروه تئاتر مجبور بودند برای شکوه سخت تلاش کنند. اجرای دو ساعته، متشکل از اعداد موسیقی باشکوه “کلم”، که توسط متن شوخ مارینا اسکالکینا متحد شده بود، به تماشاگران اختصاص یافت. این نگاهی به سالن بود از روی صحنه: دیمیتری برتمن و ایلیا ایلین به همه چیز تا کوچکترین جزئیات فکر کردند و هیچ کس را فراموش نکردند – نه طرفداران بیهوده تلاش می کنند بلیط فروش رفته “آیدا” را بخرند، نه کسانی که عادت دارند در بوفه معطل بمانند، حتی آنهایی – خوب، «هلیکون» بدون اوباش نیست – که به توالت تئاتر رفته اند. با این حال، ایستادن پشت دیوار چند مرد با چهرههای مشکوک رویایی، و با بیاحتیاطی آهنگ لهار را میخوانند، به زودی نتیجهای کاملاً بیگناه دریافت میکند: دیوارها باز میشوند تا صفحههای شطرنج را نمایان کنند (کفهای توالت هلیکون با کاشیهای سیاه و سفید تزئین شده است). مردان با زنان شطرنج بازی می کنند، البته زنان در شکوه پیروزی سنت گرایی جنسیتی برنده می شوند.
برنامه کنسرت گالا توسط یک گربه جذاب هدایت می شود – او برازنده، انعطاف پذیر، ملایم است، دم او زیبا و رسا است. کارلن کارداشیان پلاستیکی با صدای ضبط شده دیمیتری اووچینیکوف صحبت می کند و این تاندم بازیگری فوق العاده جذاب است. گربه مخاطب را به تمام ظرایف رابطه بین تئاتر و تماشاگر اختصاص می دهد. از جمله یک دسته مخاطب خاص – منتقدان. عددی که بر اساس دوئت گربههای معروف روسینی تنظیم شده برای گروه کر، کاملاً فاصله بین بدخواهی روزنامهنگاران بدخواه میو کردن و گاهی جیغ کشیدن و وقار هنرمندان را نشان میدهد. چقدر منتقدان نفرت انگیز و مضحک هستند! چقدر هنرمندان نجیب و خوددارند!
خنده در سالن باعث یک عدد “کلم” درخشان دیگر شد. روی صحنه سه در با سه علامت وجود دارد: «مدیر ارشد D.A. برتمن»، «مدیر هنری D.A. برتمن، «مدیر کل D.A. برتمن چندین تاتیانا از یوجین اونگین اثر چایکوفسکی (یکی از آنها باردار است) به امید اینکه نقشی را به دست آورند، سعی می کنند به رئیس برسند: “تو کی هستی، فرشته نگهبان من یا وسوسه گر موذی؟” اما والکری ظاهر می شود که به راحتی تاتیانا و خودش را پشت درب گرامی هل می دهد.
قطعاتی از اپراهای معروف که بخشی از رپرتوار هلیکون هستند با شماره های صرفاً کنسرت متناوب شدند – آهنگ های معروف مانند آهنگ های ایتالیایی Funiculi، funicula یا O surdato ‘nnammurato یا آهنگ مکزیکی Cielito lindo. برای هر عدد یک راه حل شوخ اختراع شد: در جایی هنرمندان به سالن رفتند تا با یک لیوان شامپاین لیوان ها را با تماشاگران به صدا درآورند، در جایی بازیگر یک سگ زنده کوچک را به لطافت تماشاگران فشار داد. و گاهی اوقات عناصر سیرک به ژانر اپرا حمله می کردند: راه رفتن با طناب در سالن های زیر گنبد تئاتر یا نمایش توهم آشپزی باشکوه که توسط دیمیتری اسکوریکوف اجرا می شد.
هر هنرمند شایسته ذکر است: سرگئی آبابکین، ایگور موروزوف، دیوید پوسولیخین، شوتا چیبیروف، لیدیا سوتوزارووا، اولگا تولکمیت، ماکسیم پربینوس، یولیا نیکانوروا، یولیا شچرباکووا، اکاترینا اوبلزووا، والنتینا گوفر – کاملاً همه کسانی که در این برنامه فابل شرکت کردند. تکنواز، گروه، گروه کر یا رقص. و البته، مارینا کارپچنکو بی نظیر، که کنسرت گالا را با پایانی رسمی از اپرای “توراندوت” اثر پوچینی-آلفانو به پایان رساند.
تیتر روزنامه:
سی و سه لذت در فصل سی و سوم