ADB 110 میلیون دلار به افغانستان برای ساخت خطوط برق ازبکستان

اختصاص داد

بانک انکشاف آسیایی 110 میلیون دلار به افغانستان برای ساخت خطوط برق ازبکستان اختصاص داد 23 اکتبر 2020 ، ساعت 12:01 بعدازظهر

A vesta.Tj | 10/23/2020 | بانک توسعه آسیا و افغانستان توافق نامه ای را برای تأمین اعتبار ساخت خط انتقال برق سورخان-پولی-خمری از ازبکستان به مبلغ 110 میلیون دلار امضا کردند.

افغانستان و بانک توسعه آسیا ، با حضور هیئت دولت ازبکستان ، در 20 اکتبر توافق نامه ای را برای تأمین اعتبار ساخت خط انتقال سورخان-پولی-خمری امضا کردند که 110 میلیون دلار برای آن اختصاص می یابد.

کار ساخت این پروژه توسط پیمانکاران ازبک انجام خواهد شد. قرارداد ساخت خط انتقال نیرو بین شرکت های “شبکه های برق ملی ازبکستان” و دا افغانستان برشنا شرکت “در آینده نزدیک” امضا می شود ، MIVT اشاره کرد.

یادآوری می کنیم که در سپتامبر سال گذشته ، این بنگاه های انرژی دو کشور قراردادی را برای تأمین برق ازبکستان به افغانستان برای مدت 10 سال به صورت “گرفتن یا پرداخت” امضا کردند. این اصل که یکی از شرایط بانک انکشاف آسیایی برای تأمین اعتبار پروژه است ، این است که اگر نیاز افغانستان به برق از سورخندریا خشک شود ، کشور متعهد می شود به هر حال قرارداد را پرداخت کند.

توافق نامه ساخت خط انتقال برق 500 کیلوولت در دسامبر 2017 امضا شد. کار ساخت و ساز در خاک ازبکستان در مارس 2018 آغاز شد. خط انتقال نیرو جدید به طول 260 کیلومتر ، تأمین برق از ازبکستان به افغانستان را با 70٪ افزایش به 6 میلیارد کیلووات ساعت در سال می رساند. در مرحله اولیه ، حجم تدارکات به 4.2 میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید.