شرکت کنندگان در اجلاس “آسیای مرکزی – اتحادیه اروپا” بیانیه مشترکی را تصویب کردند – اخبار تاجیکستان

به گزارش Fergana.ru، شرکت کنندگان اجلاس آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا که در 2 ژوئن در شهر چولپون آتا قرقیزستان برگزار شد، بیانیه مشترکی را تصویب کردند.

این به ویژه خاطرنشان می کند که شرکت کنندگان در اجلاس:

? مجددا بر تعهد خود به ادامه گفتگو در بالاترین سطح و توسعه مشارکت اتحادیه اروپا-CA بر اساس احترام متقابل و حمایت متقابل تاکید کردند.

? تعهد تزلزل ناپذیر خود را به احترام به منشور ملل متحد، به ویژه اصول احترام به استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی همه کشورها، عدم استفاده از زور یا تهدید به استفاده از آن و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی ابراز کردند.

آنها با اشاره به اینکه آب یکی از مهم ترین منابع برای صلح و رفاه مردم آسیای مرکزی است، دریافتند که برای یافتن یک مشترک، باید منافع کشورها و مردم منطقه را در نظر گرفت. راه حلی برای استفاده پایدار از آن؛

? با تقدیر از تلاش های جامعه جهانی برای کمک به مردم افغانستان، با اشاره به نقش کلیدی سازمان ملل متحد، بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر و همچنین بر اهمیت ترویج و احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی همه شهروندان تاکید کرد. افغانستان، به ویژه زنان، دختران و نمایندگان گروه های قومی؛

? از تشدید تلاش ها برای مبارزه با گسترش ایدئولوژی و تبلیغ تروریسم از طریق اینترنت حمایت کرد.

? از ابتکارات جدید تیم اروپا در زمینه آب، انرژی و تغییرات آب و هوایی، و همچنین اتصال دیجیتال، شامل بخش خصوصی و موسسات مالی اروپایی استقبال کرد.

? بر اهمیت گسترش مکانیسم‌های تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل برای تسریع توسعه اقتصادی-اجتماعی همه طرف‌ها و اهمیت گفت‌وگوی نزدیک در چارچوب رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا تاکید کرد.

? به اهمیت تقویت تعامل بین اتاق فکر و جامعه مدنی اشاره کرد.

? در مورد امکان آموزش مشترک دیپلمات های آسیای مرکزی از جمله در اتحادیه اروپا بحث و تبادل نظر شد.

در این اجلاس، رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، روسای جمهور چهار کشور منطقه – قاسم جومارت توکایف (قزاقستان)، صدیر جپاروف (قرقیزستان)، امامعلی رحمان (تاجیکستان) و شوکت میرضیایف (ازبکستان) حضور داشتند. از ترکمنستان، نورمحمد امانپسوف، معاون نخست‌وزیر این کشور نمایندگی می‌کرد.

این نشست به بررسی همکاری های اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه اختصاص داشت. شرکت کنندگان در اجلاس به وزرای خارجه خود و جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا دستور دادند تا اجرای نقشه راه مشترک برای تعمیق روابط بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی را رسمی و پیش ببرند.

اجلاس بعدی در سال 2024 در ازبکستان برگزار خواهد شد.