ارمنستان تسلیم آذربایجان

< / div>

ارمنستان تسلیم آذربایجان شد 10 نوامبر 2020 ، ساعت 09:55

Avesta.Tj | 10.11.2020 | آذربایجان ، ارمنستان و روسیه توافق نامه صلح در قره باغ را امضا کردند که شامل معرفی صلحبانان روسی و انتقال بخشی از خاک قره باغ کوهستانی از جمله شهر شوشا به آذربایجان است.

رهبران این کشورها بیانیه مشترکی را امضا کردند که به ویژه می گوید: «ما رئیس جمهور جمهوری آذربایجان I.G. علی اف ، نخست وزیر جمهوری ارمنستان N.V. پاشینیان و رئیس جمهور فدراسیون روسیه V.V. پوتین ، موارد زیر را بیان کرد:

آتش بس كامل و همه درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ از ساعت 00:00 به وقت مسكو در تاریخ 10 نوامبر 2020 اعلام می شود. جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان ، از این پس به عنوان طرفین نامیده می شوند ، در مواضع خود متوقف می شوند.
منطقه آغدم و سرزمین هایی که حزب ارمنی در منطقه گازاخ جمهوری آذربایجان در اختیار دارد ، تا 20 نوامبر سال 2020 به حزب آذربایجان بازگردانده خواهد شد.

در امتداد خط تماس در قره باغ و در امتداد دالان لاچین ، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به میزان 1960 پرسنل نظامی با اسلحه کم ، 90 نفر نفر زره پوش ، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر شده است.

گروه صلحبان فدراسیون روسیه به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان مستقر شده است. مدت اقامت نیروهای حفاظت از صلح فدراسیون روسیه 5 سال با تمدید خودکار برای دوره های 5 ساله بعدی است ، در صورتی که هیچ یک از طرفین 6 ماه قبل از انقضا مدت اعتبار خود را برای خاتمه استفاده از این ماده اطلاع ندهند.

به منظور افزایش اثربخشی کنترل بر اجرای توافق نامه های طرف های درگیر ، یک مرکز حفظ صلح برای کنترل آتش بس مستقر شده است.

جمهوری ارمنستان با پشت سر گذاشتن کریدور لاچین (عرض 5 کیلومتر) منطقه کلباجار را به جمهوری آذربایجان تا 15 نوامبر 2020 و منطقه لاچین را باز می گرداند که اتصال قره باغ با ارمنستان را تضمین می کند و همزمان شوشا را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

با توافق طرفین ، طرحی برای ساخت یک مسیر جدید ترافیکی در امتداد دالان لاچین ، ایجاد ارتباط بین استپاناکرت و ارمنستان ، با انتقال مجدد متعاقب نیروهای صلح روسیه برای محافظت از این مسیر ، در سه سال آینده تعیین می شود.

جمهوری آذربایجان ایمنی تردد در امتداد راهرو لاچین از شهروندان ، وسایل نقلیه و کالاها را در هر دو جهت تضمین می کند.
آوارگان و پناهندگان داخلی به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان باز می گردند.

تبادل اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته شدگان در حال انجام است.

قفل همه ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه باز است. جمهوری ارمنستان به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان ، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت ، بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان ارتباطات حمل و نقل برقرار می کند. کنترل ارتباطات حمل و نقل توسط ارگان های خدمات مرزی FSB روسیه انجام می شود.

با توافق طرفین ، از ایجاد ارتباطات جدید حمل و نقل که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق غربی آذربایجان پیوند می دهد ، اطمینان حاصل خواهد شد.

در همین حال ، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان شبانه خطاب به ملت سخنرانی کرد. وی گفت که صلحبانان نه تنها روسی بلکه ترک نیز خواهند بود.
بنابراین ، ارمنستان کاملاً به آذربایجان تسلیم شده است و آذربایجان آزادسازی شهر شوشا از اشغالگران را نقطه عطف چنین تصمیمی می داند.