
ولادیمیر میخائیلوویچ در اواسط قرن بیستم به پدیده ای بی نظیر برای سینمای شوروی تبدیل شده است. وی موفق شد چندین فیلم-اپرا بسازد و در قاب آنها آنچه کاملاً ناسازگار به نظر می رسد را با هم تلفیق کند: محبوب ترین هنرمندان درام شوروی در فیلم های موسیقی گوریکر خوانندگی می کردند.
از جمله آنها می توان به اینوکنتی اسموکتونوفسکی ، الکساندر شیروینت ، ولادیمیر باسوف ، پیوتر گلبوف ، لیودمیلا کاساتکینا ، ورا واسیلیوا اشاره کرد … مجموعه “مکان ملاقات قابل تغییر نیست”. ایرینا پچرنیکووا ، بسیار جوان فارغ التحصیل استودیوی تئاتر ، به یکی از خواننده های گوریکر تبدیل شد – ستاره آینده صفحه شوروی اولین بار در فیلم اپرای “میهمان سنگ” گوریکر ظاهر شد. p>
راز استعدادهای آوازی سینماگران ما که به طرز غیر منتظره ای برای ولادیمیر میخائیلویچ فاش شد کاملاً واضح است: آنها توسط استادان شناخته شده آواز کلاسیک – تکنوازان اپرا کپی شدند.
– با این حال ، – ولادیمیر گوریکر در یکی از ملاقات های ما با او اعتراف کرد ، – برای ترغیب همان Smoktunovsky یا Kasatkin برای “باز کردن دهانش در مقابل دوربین” ، تقلید از آواز آریا ، خیلی آسان نبود … اغلب از همه برای من اصلاً جالب نبود زمان موفق شد. به یاد دارم که در سال 1962 پیوتر پتروویچ گلبوف ، که به خاطر بازی در نقش اصلی در فیلم Don Quiet معروف شد ، حتی مجبور شد به خانه اش دعوت شود و برای معالجه در آنجا مراحل پردازش را انجام دهد ، به طوری که او موافقت کرد که در فیلم اپرای موتزارت و سالیری نقش سالیری را بازی کند. هنوز متقاعد شده و گلبوف در آخر “آواز خواندن اپرا” را دوست داشت ، بنابراین در دو فیلم موسیقی دیگر من – ایولانتا و عروس تزار بازی کرد. p>
فیلم های گرفته شده توسط گوریکر ، در اصل با اپراهای بی شماری که قبلاً در کشور ما و خارج از کشور اکران شده بودند ، متفاوت بود. کارگردانان ، سازندگان آنها ، به سادگی عملکرد اپرا را از مناظر تئاتر به طبیعت منتقل کردند. یعنی ، خوانندگان اپرا در فضای داخلی کاخ های واقعی ، در خیابان های شهرهای قدیمی ، در پارک فیلمبرداری می شدند … با این حال ، با این رویکرد ، اغلب اوقات نقایص بازیگران هنرمندان اپرا در قاب قابل مشاهده بود. بسیاری از استادان آوازی شناخته شده به سادگی قادر نبودند ، یک بار در مجموعه ، شرایط درام سینمایی را برآورده کنند ، به سطح بازی مورد نیاز در سینما نرسیدند. مسیری که ولادیمیر میخائیلوویچ انتخاب کرد ، به زمان و تلاش سازمانی بیشتری نیاز داشت ، اما نتیجه نهایی آنها را کاملا توجیه کرد: گورریکر فیلمهای معجزه آسایی تولید کرد که در آن نیمه نمایشی و موسیقی به یک اندازه در اوج مناسب بودند. p>
ولادیمیر میخائیلوویچ در یک خانواده نظامی متولد شد. بله ، ساده نیست! پدر وی ، سرلشکر میخائیل گوریکر ، در تاریخ جنگ بزرگ میهنی جایگاه برجسته ای گرفت و مخترع جوجه تیغی معروف ضد تانک شد. p>
با این حال ، پسر این مرد خارق العاده راه پدرش را دنبال نکرد ، اگرچه در ارتش در حال نبرد با نازی ها بود. بعداً ولودیا گوریکر تصمیم گرفت که خود را وقف هنر کند. در سال 1947 ، وی با افتخار از بخش بازیگری مدرسه Shchepkinsky فارغ التحصیل شد. و 6 سال بعد دیپلم کارگردانی را از GITIS دریافت کرد. پس از آن ، در حالی که هنوز فارغ التحصیل موسسه بود ، او موفق شد اولین فیلم خود را بسازد – که از قبل کاملاً با موسیقی گره خورده بود. این یک فیلم کوتاه “سوناتا بتهوون” بود که کارشناسان از آن بسیار استقبال کردند و حتی به نمایش در توزیع فیلم های اتحادیه اروپا دامن زدند. p>
ولادیمیر گوریکر پس از چندین سال کار به عنوان کارگردان در تئاترهای اپرا و باله در اودسا ، در کیف ، وارد دوره های عالی جدید کارگردانی در سال 1956 شد. مربیان وی در آنجا استادان شناخته شده سینمای اتحاد جماهیر شوروی بودند – م. روم ، بی بارنت ، جی الكساندروف ، اس. یوتكویچ ، I. پیریف … p>
اولین فارغ التحصیلی از تئاترهای کارگردان عالی در سال 1959 انجام شد و یک سال بعد ولادیمیر میخائیلوویچ یک فیلم تلویزیونی “موسیقی وردی” را بر اساس داستان های K. Paustovsky در استودیوی Mosfilm به صحنه برد. به دنبال آن مجموعه ای از فیلم ها و اپراهای کامل در استودیوی ریگا و استودیو فیلمبرداری شدند. گورکی ، – “موتزارت و سالیری” ، “ایولانتا” ، “عروس تزار” ، “میهمان سنگی”. p>
برای چندین دهه ، ولادیمیر میخائیلویچ گوریکر با استودیوهای برجسته فیلم کشور همکاری کرد. وی در مسکو علاوه بر فیلم های بلند موسیقی که قبلاً ذکر شد ، فیلم های “Screen Star” ، “Under the Roofs of Montmartre” ، “Zells Autumn” ، “Revue Silver” را فیلمبرداری کرد. و از 1991 تا 1994 ، گوریككر مدیر هنری استودیوی تازه تاسیس “سینما و موسیقی” انجمن اتحادیه “Sovexportfilm” بود. در این دوره از فیلم ها او فیلم های ویدئویی “بوریس گودونوف” و “ژولیت و رومئو” را فیلمبرداری کرد. p>
فیلم های گوریکر که در آنها موسیقی همیشه نقش اصلی را داشت ، در خارج از کشور موفق بودند. آنها چندین بار در مسابقات معتبر از جمله جشنواره های بین المللی فیلم در برگامو ، سالرنو و ولدپیانو جایزه دریافت کردند. p>
وی M. Gorikker در سال 2002 به عنوان عضو کامل آکادمی ملی علوم و هنرهای متحرک سینمایی فدراسیون روسیه انتخاب شد. p>
در روز سالگرد ، خبرنگار “MK” با ولادیمیر میخائیلوویچ تماس گرفت و تعطیلات او را تبریک گفت ، برای او آرزوی سلامتی و نشاط کرد. p>
– بسیار سپاسگزارم ، – از قهرمان روز تشکر کرد. – البته من خیلی دوست دارم مسیر زندگی را معکوس کنم تا جوان تر شوم ، تا دوباره قدرت بیشتری پیدا شود. از این گذشته ، هنوز بسیاری از پروژه های جالب وجود دارد که هنوز اجرایی نشده اند! اما افسوس … من از توجه چنین MK بسیار تحت تأثیر قرارم. برای روزنامه شما که روابط خوبی با آن دارم ، آرزوی موفقیت می کنم. سلام و درود فراوان به کلیه روزنامه نگاران “Komsomolets” از جانب “کارگردان” که از کار آنها قدردانی می کند. p>