برای اولین بار در 10-12 سال گذشته ، هیچ تخلیه آب بیکاری از مخازن آبشار واخش HPP

برای اولین بار در 10-12 سال گذشته هیچ تخلیه آب بیکاری از مخازن آبشار نیروگاه های وخش انجام نشد 4 سپتامبر 2020 10:07 صبح

14 Avesta.Tj | 04.09.2020 | برای اولین بار در 10-12 سال گذشته هیچ تخلیه آب بیکاری از مخازن آبشار وخش انجام نشد.

همانطور که به “اوستا” در بخش انرژی کشور گزارش شد ، امسال به دلیل کمبود آب ، تخلیه بیکاری آب از مخازن نیروگاه های آبشار واخش ، از جمله نیروگاه نیروک صورت نگرفت. سطح آب در مخزن نیروگاه نیروک در اوایل سپتامبر به حداکثر رسید.

طبق منبع ، در مقایسه با سالهای گذشته ، ورودی آب به رودخانه وخش به طور قابل توجهی کمتر بود. به دلیل کمبود آب در سال جاری ، صادرات برق به افغانستان و ازبکستان زودتر از تاریخ توافق شده متوقف شد. این به دلیل کاهش ورودی آب به رودخانه وخش است.

جریان آب رودخانه وخش در نزدیکی مخزن نورک در اوایل سپتامبر به طور متوسط ​​869 متر مکعب در ثانیه است که 346 متر مکعب کمتر از مدت مشابه سال قبل است. هر روز در کشور به طور متوسط ​​بیش از 43.5 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می شود.

چندین سال پیش ، تخلیه سالانه بیکار آب از مخازن نیروگاه های برق آبی در تاجیکستان معادل 7-8 میلیارد کیلووات ساعت برق بود. این جمهوری به منظور کاهش حجم تخلیه آب بیکار ، برق رسانی به کشورهای همسایه را با قیمت نسبتاً پایین آغاز کرد. در آن زمان ، مهندسین برق تاجیکستان گفتند که فروش برق بهتر از این است که بگذارید آب در بیکار بماند.