در نمایشگاه “تبلیغات به عنوان هنر. پوستر انگلیسی اواخر نوزدهم – اوایل قرن 20 “- بیش از 150 پوستر از مجموعه موزه پوشکین. با استفاده از این پروژه ، موزه پوشکین همچنان مجموعه پوسترهای خود را نشان می دهد و مهمتر از همه – جایی که پایه های طراحی جهان از آنجا رشد می کند. یک سال پیش ، پوسترهای فرانسوی – آثاری از تولوز-لوترک ، آلفونس موچا ، پل گاوارنی و غیره در گالری هنر کشورهای اروپایی و آمریکایی قرن 19 و 20 نشان داده شد. پوستر فرانسوی منعکس کننده خلق و خوی کشورش است. آنها حتی موفق شدند کشش لوله های دوچرخه را از طریق فرم های زنانه نشان دهند. p>
پوستر فرانسوی در همه چیز شور است ، خواه عشق ، سیاست یا تبلیغات شامپو. پوستر انگلیسی متفاوت است. حتی اشاره ای به رابطه جنسی در آن دیده نمی شود. در اینجا تصاویری از یک زندگی مسالمت آمیز آورده شده است ، خواه این نمای از املاک منطقه قدیمی باشد یا سگهای زیبا که توسط رادیاتور خود را گرم می کنند و به نظر می رسد بسیار موثرتر هستند. به نظر می رسد که این پوسترها تقلید از کاریکاتورهای نقاشی یا مجله ای از زندگی روزمره است. p>
و انگلیس در آغاز قرن 19 و 20 چگونه زندگی می کرد؟ در زمان ظهور از “انزوای درخشان” ، هنگامی که انگلیس محاصره اتحاد های طولانی مدت بین المللی را ترک کرد … هنگامی که سلطه ها به تدریج شروع به جدا شدن از امپراتوری کردند … هنگامی که زیرزمینی در لندن ظاهر شد … در اواخر دوره ویکتوریا چه چیزی در ذهن ها جریان داشت؟ دستور کار و خلق و خوی را از پوسترها می خوانید. اول ، انگلیس یک امپراتوری استعماری است ، و مد آسیا و آفریقا در پوسترهای سینما و تئاتر در سالن اول خودنمایی می کند. به عنوان مثال این طرح های کارتونی با موضوع رابینسون کروزوئه است. نشان داده می شود که مرد سفیدپوست یک فرد خوب است و استعمارگر – البته ، خوب … تفکر شاهنشاهی در ذهن من است ، گرچه انگلیس در حال حاضر کف دست خود را در صحنه جهانی از دست می دهد. هجو سیاسی ژانر خاصی در پوسترهای انگلیس است. انگلیسی ها قادر به بحث در مورد هوا به عنوان وضعیت هوا هستند ، و عبارت “طوفان جنوب غربی قریب الوقوع” نه تنها از گمراهی طبیعی صحبت می کند. p>
دوم ، رونق صنعتی وجود دارد. نوبت سلطنت ملکه ویکتوریا و پسرش ادوارد هفتم ، پیشرفت اقتصادی است. مترو ، اتومبیل ، قطار و مسیرهای اتوبوس در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره هستند. p>
اما همه انگلیسی ها به راحتی به روندهای جدید عادت نمی کنند. آنها محافظه کار هستند. بنابراین ، هنرمند هارولد ویلیامسون شعارهایی را در پوسترهای خود ارائه داد که در تصویر بعدی به عنوان یک مجموعه تلویزیونی ادامه داشت. بنابراین مردم نه تنها نگاه می کنند ، بلکه پوسترها را نیز می خوانند ، به حضور مترو در زندگی روزمره خود عادت می کنند. و یکی از مشتریان اصلی تبلیغات در آغاز قرن بیستم ، شرکت های حمل و نقل بودند. به عنوان مثال ، ورا راس برای تبلیغ مسیرهای اتوبوسرانی در مناطق شمال غربی لندن ، املاک Chisickhouse از اوایل قرن هجدهم را به تصویر کشید – یک ویلا عالی به سبک کاخ ایتالیایی لرد ریچارد بویل بورلینگتون. در مسیر می توانید شکل یک زن با بچه ها را ببینید – این خود هنرمندی است که با پسرانش در پارک قدم می زند. و حالا می توانید با اتوبوس وارد این افسانه شوید. این خنده دار است ، اما تبلیغات حمل و نقل ، که از بسیاری جهات برای طبیعت مخرب است ، تقریباً همه به سبک بوم گردی است. شاید این طنز لطیف انگلیسی هم باشد؟ p>
فصل جداگانه ای از این پروژه به پوستر تبلیغات نظامی اختصاص یافته است. جنگ جهانی اول آغاز شد و سربازان به ارتش جذب شدند. پس از آن بود که پوستر مشهور آلفرد لیت هنرمند انگلیسی ظاهر شد و رئیس کمیته جذب لرد کیچنر را با انگشت اشاره و نگاهی جستجوگر به تصویر می کشد که آغازگر پوسترهای تبلیغاتی بی شماری از این نوع است. ما بیشتر با نسخه بلشویکی وی از هنرمند دیمیتری مور “آیا شما به عنوان یک داوطلب ثبت نام کرده اید؟” با تصویر یک سرباز ارتش سرخ در بودنوفکا آشنا هستیم. تنوع آمریکایی با عمو سام (“من می خواهم برای ارتش آمریکا” (1917)) ساخته جیمز مونتگومری فلاگ نیز یک نوع کلاسیک است. اما ایده کسی که از یک تصویر مستقیماً خطاب به یک شخص از یک پوستر است ، در انگلیس متولد شد. ، مانند خود کلمه “پوستر”: “پوستر” – این مدت طولانی است که پیام های مهم اطلاعات در انگلیس خوانده می شوند. p> تبلیغات شرکت نفت span>
چشمگیرترین سالن یکی از سالن های آخر است که کاملاً توسط تبلیغات یک شرکت نفت انگلیس اشغال شده است. به نظر می رسد شما در صفحه گالری منظره هستید ، نه تولید کننده بنزین و روغن موتور. پیش از ما چشم اندازهای فوق العاده ای در سبک های مختلف وجود دارد – تنگه ها ، قلعه ها ، پل ها ، گل ها … در ذهن یک فرد مدرن ، تجارت نفت و محیط زیست به سختی در یک ردیف ترکیب می شوند. این مسئله با انگلیس متفاوت است – در اینجا هر چیزی را که می توانید زیر سایه یک منظره جادویی بفروشید. p>
با این حال ، در اینجا نیز یک مکان کنایه وجود دارد ، شاید ناخواسته ، اما چه کسی می داند؟ روی پوستر یک چشم انداز زمستانی کسل کننده دیده می شود: درختان طاس ، خاکستری ، شاخ و برگهای قهوه ای و کمرنگ با تکه هایی از فرش های قرمز آتشین پاییز خروجی … به نظر می رسد پوستر در مورد چگونگی خدمات این شرکت در یک زمستان سرد است. اما امروزه جریان های آتشین و قهوه ای با سوختن روغن ارتباط دارند – تولید آن طی قرن گذشته صدمات وحشتناکی به طبیعت وارد کرده است. شاید نویسنده این پوستر آینده را پیش بینی کرده باشد؟ و از گوشه دهانش لبخند می زند ، مسخره ظریفش را به انگلیسی ترسیم می کند؟ p>
به همین ترتیب ، یک طراحی یک قرن قدمت بریتانیایی در تاریخ تبلیغات ثبت شد و برای کپی در سراسر جهان فروخته شد. چشم مدرن در آنها میانه روی و آرامش ، ظرافت و سبک کاملا انگلیسی را می بیند. هنوز فاقد هندسه و نقشه های واضح آوانگارد است که مشخصه پوستر بعدی روسیه ، آلمان ، ایتالیا و … است. این قلم ها بسیار زیبا – تزئین شده ، عاشقانه غم انگیز Pre-Raphaelites ، پیچیدگی Art Deco است. اما برخی از “تراشه ها” وجود دارد که بعداً در هنر طراحی بازتاب یافتند. بعضی اوقات کاملا غیر منتظره است. p>
یکی از این پوسترها با یک راز ، نمایشگاه را کامل می کند. این ویژگی بتمن است. نه ، همان مرد لباس خفاش ، یک ابرقهرمان دیگر ، کشاورز بتمن نیست. جان. جان بتمن. یک پسر با ریش و تفنگ حاکم دریاها است. نماد قدرت نیروی دریایی انگلیس. شبح غول پیکر ، آبی و مرموز مایل به آبی روی رودخانه نمایان است. جان هنوز نمی داند که چند سال دیگر به یک ابرقهرمان آمریکایی تبدیل خواهد شد … p>