جلسه کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و ازبکستان در دوشنبه

صفحه اصلی / < span rel = "v: child" typeof = "v: Breadcrumb"> اخبار / صفحه اصلی / جلسه تاجیک کمیسیون بین دولتی ازبکستان

جلسه کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و ازبکستان در دوشنبه برگزار شد 30 سپتامبر 2020 08:15 صبح

Avesta.Tj | 09/30/2020 | NIAT Khovar گزارش داد: هفتمین نشست کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و ازبکستان در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی روز گذشته در دوشنبه برگزار شد.

در جلسه ، موضوعات مهم دو جانبه و چندجانبه مورد تجزیه و تحلیل و بحث قرار گرفتند ، برنامه های مشخصی برای تقویت تعامل بین تاجیکستان و ازبکستان ارائه شد.

یک هیئت جمهوری تاجیکستان به ریاست نخست وزیر کوخیر رسولزودا و یک هیئت جمهوری ازبکستان به ریاست نخست وزیر جمهوری ازبکستان عبدالله آریپوف در جلسه شرکت داشتند.

لازم به ذکر است که جمهوری ازبکستان در پنج شریک تجاری خارجی جمهوری تاجیکستان موقعیت قدرتمندی را به خود اختصاص داده است و گردش تجاری بین دو کشور دوست از 12 میلیون دلار در سال 2015 به 362 میلیون دلار در سال 2019 افزایش یافته است. این شاخص 30 برابر افزایش یافته است.

برای شش ماه سال 2020 ، حجم تجارت با ازبکستان بیش از 217 میلیون دلار بوده است.

گردش تجارت با ازبکستان بیش از 7 درصد از کل تجارت تاجیکستان با کشورهای خارجی را تشکیل می دهد.

برای هشت ماه امسال صادرات کالا و محصولات از جمهوری تاجیکستان به ازبکستان 53 میلیون دلار بوده است که 24٪ از کل صادرات جمهوری تاجیکستان است.

در این مدت واردات کالا و محصولات از جمهوری ازبکستان به جمهوری تاجیکستان بالغ بر 164.6 میلیون دلار بوده است.

در هفتمین نشست کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و ازبکستان در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی ، طرفین حوزه های جاده ، حمل و نقل ، صنعت ، کشاورزی ، گردشگری ، آموزش و علوم ، بهداشت ، تجارت ، سرمایه گذاری ، انرژی ، گمرک ، صادرات و فرهنگ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. .

تأکید شد که کمیسیون به عنوان ابزاری مهم و م forثر برای توسعه همکاری های اقتصادی عمل می کند ، برگزاری جلسه بعدی زمینه مطلوبی را برای تقویت همکاری بین تاجیکستان و ازبکستان ایجاد می کند.

علاوه بر این ، ایجاد پروژه های مشترک برای ایجاد “یک شرکت سرمایه گذاری تاجیکستان و ازبکستان” ضروری تلقی شد ، علاقه به استفاده از ابزارهای دیپلماسی اقتصادی ابراز شد ، در درجه اول با ایجاد ارتباط مستقیم بین محافل تجاری به منظور اجرای پروژه های سرمایه گذاری مشترک برای تولید رقابت محصولات.

در نتیجه ، طرفین پس از هفتمین جلسه کمیسیون تصمیمات لازم را امضا کردند.