5500 امین سالگرد ساراسم با مشارکت رئیس جمهور

در تاجیکستان جشن گرفته می شود

5500مین سالگرد ساراسم با حضور رئیس جمهور در تاجیکستان جشن گرفته می شود 3 سپتامبر 2020 ، ساعت 15:56

04 Avesta.Tj | 03.09.2020 | تاجیکستان در آستانه 5500مین سالگرد شهر ساراسم است. تعدادی از جشن ها به این سالگرد مهم ، که در 11 تا 12 سپتامبر برگزار می شود ، اختصاص داده خواهد شد.

در 11-12 سپتامبر ، یک سمپوزیوم بین المللی “Sarazm – آغاز فرهنگ کشاورزی ، صنایع دستی و شهرسازی تاجیک ها” برگزار می شود. یک منبع آگاه در دولت این کشور به اوستا گفت: در تاریخ 12 سپتامبر ، در ساراسم ، جشن رسمی رسمی 5500 سالگرد ساراسم با مشارکت رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان برگزار می شود.

به منظور افزایش پتانسیل بنای یادبود ساراسم ، برنامه ریزی شده است تعدادی اشیا، ، به ویژه ساختمان جدید موزه ، که به توسعه گردشگری محلی کمک می کند ، به بهره برداری برسد.

ساراسم – در طلوع تمدن

ساراسم یک مکان باستانی منحصر به فرد خرابه است که در 15 کیلومتری غرب پنجیکنت و 45 کیلومتری شرق سمرقند کشف شده است. این بنای یادبود در پاییز سال 1976 توسط باستان شناس عبدالودژون ایساکوف کشف شد و سالها تحت هدایت وی مورد مطالعه قرار گرفت. کار تحقیقاتی بیش از 40 سال است که ادامه دارد.

مساحت اولیه بنای یادبود حدود 100 هکتار بود. در تاریخ توسعه شهر ، چهار دوره زمانی پی در پی متمایز شده است که تاریخ آنها با در نظر گرفتن تجزیه و تحلیل رادیوکربن است: دوره I – 3500-3300. قبل از میلاد مسیح.؛ دوره دوم – 3300-3000 قبل از میلاد مسیح.؛ دوره III – 3000-2700 قبل از میلاد مسیح.؛ دوره چهارم – 2700-1900 قبل از میلاد مسیح. این شهر در اواخر دوران انسولین و عصر مفرغ و بیشترین آبادانی و زندگی در حدود هزار سال به بیشترین رونق خود رسیده است.

شهر باستانی ساراسم یکی از بزرگترین مراکز متالورژی در آسیای مرکزی در نیمه دوم هزاره چهارم – سوم قبل از میلاد بود که با منابع معدنی غنی از قسمت بالای زرافشان – طلا ، نقره ، مس ، سرب و قلع تسهیل می شد. در طی کاوش های باستان شناسی ، مجتمع های مسکونی ، بناهای یادبود و معابد کشف شد. آثار متعددی کشف شده است که گواهی بر پیشرفت زیاد سفال ، جواهرات ، بافندگی ، ریسندگی ، فرآوری سنگ ، کارهای چرمی و سایر صنایع دستی است.

اساس اقتصاد ساکنان ساراسم کشاورزی آبیاری و دیم ، دامداری و صنایع دستی تخصصی بود. اقتصاد پایدار و فرهنگ مادی بسیار توسعه یافته ساراسم ویژگی های مشخصه فرهنگ های کشاورزی اولیه زرافشان در آسیای میانه بود. سارازمیان ، در اواسط هزاره چهارم پیش از میلاد ، منطقه تماس خود را گسترش می دهند. با مراکز کشاورزی باستان در قلمرو ترکمنستان جنوبی ، ایران ، بلوچستان ، هند و افغانستان روابط فرهنگی و تجاری برقرار کرد. به لطف این ، شهر ساراسم به مرکزی منحصر به فرد در عبور از متنوع ترین روابط فرهنگی و ارتباطات دوران انسولین و اوایل عصر مفرغ تبدیل شد.

هنر عالی معماری ساراسم نیز بیننده را متحیر می کند. این خانه ها از نظر اندازه بزرگ بودند و درون هم ساخته شده بودند ، دارای راهروهای طولانی ، گاه اتاقهای گرد ، و یک مجتمع واحد را تشکیل می دادند. همراه با ساختمانهای مسکونی ، ساختمانهای اداری و مقدساتی با شکوه پیدا شده است. در داخل خانه ها محرابهای مربع و گردی وجود داشت که گواهی بر عظمت و احترام آتش و در تصویر آن خورشید است. یعنی ، در این زمان عمل به آیین خورشید قبلاً گسترده بود ، که به نوبه خود آغاز ظهور آیین زرتشت در قرون بعدی بود. در هر صورت ، علائم و عناصر این فرضیه به خوبی مشاهده می شود.

افتتاح مقبره غنی “شاهزاده خانم ساراسم” و همچنین مهرها و مهرهای متعدد نشانگر وجود تمایز اجتماعی جامعه در ساراسم است.

ساراسم نه تنها شهر اولین کشاورزان آسیای میانه بود ، بلکه مرکز اصلی استخراج و فرآوری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی بود. طبق این تحقیق مشخص شد که سارازمی ها مکان های رسوبات طلا ، نقره ، عقیق ، فیروزه ، لاجورد ، کارلین ، یاس و مواد اولیه معدنی را از رشته کوه های زرافشان ، ترکستان و پامیر می دانند. این واقعیت گواه شکل گیری صنایع دستی و پیشرفت آن است. به گفته کاشف ساراسم عبدالدژون ایساکوف ، 15 حرفه مختلف در اینجا ثبت شده است ، مانند استخراج معادن ، ذوب سنگ معدن ، سفالگری ، شستشوی طلا ، جواهرات ، بافندگی ، ریسندگی ، فرآوری سنگ ، چرم کاری و غیره. بنابراین ، می توان گفت برخی از انواع صنایع دستی در خود ساراسم شکل گرفته و به روش خاص خود توسعه یافته اند. اکثر دانشمندان بر این باورند که این توانایی استخراج مواد معدنی ، دانش و مهارت های فلزکاری و همچنین پردازش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی است که ساراسم را به شهری بزرگ در زمان خود تبدیل کرده است که بیش از ده قرن وجود داشته است.

طی سالهای تحقیق ، آثار متعددی کشف شده است که گواهی بر روابط تجاری و فرهنگی سارازمیان باستان با مراکز دورافتاده جهان باستان ، مانند هند ، بین النهرین ، ایران و افغانستان است. لازم به ذکر است که از نظر موقعیت جغرافیایی ساراسم بین دو نوع فرهنگ قرار داشت – فرهنگ اولین کشاورزان و فرهنگ قبایل چوپان. به عبارت دیگر ، ساراسم بین جمعیت کشاورزی بی تحرک ، بنیانگذاران اولین شهرهای اولیه و قبایل عشایر استپ آسیا که عمدتا به پرورش گاو مشغول بودند ، قرار داشت. در ساراسم ، حاملان این دو فرهنگ ، از نظر نوع مدیریت متفاوت ، نه تنها به تجارت و مبادله کالا اشتغال داشتند ، بلکه ایده های مشترکی نیز داشتند. می توان فرض کرد که بر این اساس دو جهان بینی درگیر شدند که دستاوردهای جدید تمدن را آغاز کردند.

نتایج تحقیقات علمی در ساراسم در بسیاری از سمپوزیوم های بین المللی در تاجیکستان (1979 ، 1994) ، ایالات متحده آمریکا (1981 ، 1986) فرانسه (1985) ، آلمان (1992) ، ایران (2003) مورد بحث قرار گرفت ، ایتالیا (2007) ، جمهوری مالی (2008) و چین (2010).

با مصوبه شماره 391 دولت جمهوری تاجیکستان به تاریخ 21 سپتامبر 2001 ، بنای یادبود ساراسم به عنوان “ذخیره گاه موزه تاریخی و باستان شناسی” که قلمرو آن 18 هکتار است اعلام شد و تحت حمایت دولت است. تاکنون 20 کاوش جداگانه در قسمتهای مختلف بنای یادبود انجام شده است که مساحت کل آن حدود 2 هکتار است.

در سال 2003 و 2005. ساراسم توسط رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان ، امامعلی رحمان دیدار کرد. به لطف ابتکار عمل و دستور رئیس دولت ، طی سالهای 2003-2005 ، پنج محوطه باستانی مسدود و قلمرو این محوطه حصارکشی شد.

در 31 ژوئیه 2010 ، در سی و چهارمین نشست یونسکو در برزیل ، ساراسم به عنوان یکی از مراکز شهرنشینی منطقه شناخته شد و در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفت.

این روزها ، برای آماده سازی جشن 5500 سالگی ساراسم ، تحقیقات به طور فعال ادامه دارد. در حین حفاری های XI و XII ، باستان شناسان تاجیکی عبدالوروف رازوکی و شاروفیدین کوربنوف تعدادی ساختمان اداری کشف کردند. در کاوش سیزدهم ، یک مقدس بزرگ با محراب آتش در مرکز کشف شد که با پرستش خورشید همراه بود. در حال حاضر ، کارهای مرمت این کاوش ها به منظور ارائه مناسب به گردشگران و بازدیدکنندگان به پایان رسیده است.

یکی از رمز و رازهایی که تاکنون در بررسی ساراسم وجود داشته ، نبود نکروپولیس است. خوشبختانه ، در آستانه سالگرد ساراسم ، یکی از مهمترین دستاوردهای باستان شناسان تاجیک کشف قبرستان محل دفن ساکنان ساراسم است. این نکروپلیس 1 کیلومتر فاصله دارد. جنوب ساراسم ، جایی که تاکنون 12 قبر حفاری شده است. کارهای باستان شناسی در این مسیر تحت هدایت سعیدمرود بابومولوف ادامه دارد.

“سعیدمرود بوبومولایف” ، علمی کارمند انستیتوی تاریخ ، باستان شناسی و مردم نگاری آکادمی ملی علوم تاجیکستان.