ازبکستان در حال تهیه قانونی برای وضعیت اضطراری

قانون وضعیت اضطراری در ازبکستان در حال تهیه است 10 اکتبر 2020 ساعت 11:47 صبح

Avesta.Tj | 10.10.2020 | گزارش Gazeta.uz جناح های احزاب سیاسی ازبکستان بررسی پیش نویس قانون “در مورد وضعیت اضطراری” را آغاز کرده اند.

نسخه نهایی لایحه ممکن است اصلاح شود. لایحه مشابهی در سال 2016 تهیه شد و برای بحث و بررسی مطرح شد ، اما در نهایت تصویب نشد.

این لایحه شامل 7 فصل و 35 مقاله است. اهداف معرفی وضعیت اضطراری (PE) در این سند نشان دهنده از بین بردن شرایطی است که زمینه ساز معرفی آن بود ، تأمین امنیت عمومی ، حفاظت از حقوق ، آزادی ها ، منافع قانونی و امنیت شهروندان ، نظم قانون اساسی و تمامیت ارضی کشور.

این سند مفاهیم زیر را تعریف می کند:

قانون منع رفت و آمد زمانی است که طی آن حضور در خیابانها و مکانهای عمومی دیگر یا خارج از خانه بدون گذرنامه و مدارک هویتی ویژه صادر شده ممنوع است.

مخصوصاً اشیا important مهم و طبقه بندی شده – سازمانهای اقتصادی اجتماعی ، ساختارهای فردی و سایر اشیا that که معیشت مردم را تأمین می کنند و از اهمیت استراتژیک برخوردارند ، مطابق با قانون تعیین می شوند ؛

وضعیت اضطراری یک رژیم قانونی ویژه برای فعالیت های ارگان های مدیریت دولتی ، ارگان های دولت محلی (خوکیمیاتس) ، ارگان های خودگردانی شهروندان (ماخالاس) ، احزاب سیاسی است که به طور موقت مطابق با قانون اساسی و این قانون در سراسر کشور یا در برخی مناطق خاص اداری معرفی می شوند ، سازمانهای غیر انتفاعی غیر دولتی و سایر سازمانها ، بدون در نظر گرفتن شکل سازمانی و قانونی و شکل مالکیت ، مقامات آنها اجازه اعمال وظایف اضافی را برای شهروندان ازبکستان ، اتباع خارجی ، افراد بدون تابعیت یا محدودیت های فردی در حقوق و آزادی های آنها با این قانون تعیین می کند ؛

کمیسیون امور خارجه برای اطمینان از وضعیت اضطراری یک نهاد خاص دولتی است که با حکم ریاست جمهوری ایجاد شده است تا اقدامات لازم را برای از بین بردن شرایطی که به عنوان پایه ای برای معرفی وضعیت اضطراری و هماهنگی فعالیت های ارگان های دولتی ، ارگان های دولت محلی و سایر سازمان ها و دفاتر فرماندهی مناطق ایجاد می شود ، ایجاد کند. در آنجا وضعیت اضطراری اعلام شد.

این سند همچنین شامل مفاهیم مرزهای سرزمینی است که در آن وضعیت اضطراری معرفی شده است ، دفتر فرمانده منطقه (یک آژانس ویژه موقت تعیین شده توسط رئیس جمهور در قلمرو اداری محل استقرار وضعیت اضطراری) و فرمانده قلمرو (رسمی که فعالیت های دفتر فرمانده را مدیریت می کند).

شرایطی که وضعیت اضطراری در آن ایجاد می شود شامل تهدید واقعی خارجی ، تعدی به نظم قانون اساسی و تمامیت ارضی ازبکستان ، شورش مسلحانه ، شورش ها ، اقدامات تروریستی و همچنین مسدود کردن یا توقیف اشیا especially به ویژه مهم و طبقه بندی شده یا مناطق جداگانه ، آماده سازی و فعالیت های گروه های مسلح غیرقانونی ، درگیری های بین قومی ، ادیان و مرزی همراه با اقدامات خشونت آمیز که تهدیدی فوری برای زندگی و ایمنی شهروندان است ، فعالیت های روزمره ارگان های دولتی و سازمان های دیگر ، و همچنین بلایای بزرگ ، بلایای طبیعی ، اپیدمی ها و سایر موارد اضطراری از طبیعت طبیعی و مصنوعی ، موارد اضطراری زیست محیطی که نیاز به نجات در مقیاس بزرگ و سایر کارهای فوری دارند.

وضعیت اضطراری در سراسر کشور یا در برخی مناطق خاص اداری با حکم ریاست جمهوری که برای تصویب به اتاق قانونگذاری و سنا مجلس اولی به مدت سه روز ارسال می شود و بلافاصله در رسانه ها منتشر می شود ، برقرار می شود. نمایندگان و سناتورهای مجلس موظفند بدون احضار ویژه ، بلافاصله در محل جلسه مشترک حاضر شوند. تصویب مصوبه پیشنهاد شده است که بدون بحث مقدماتی در کمیته های هر دو اتاق مورد بررسی قرار گیرد. در صورت عدم پذیرش تصویب ، مصوبه معرفی وضعیت اضطراری همراه با تصویب قطعنامه مشترک مربوط به اتاق های مجلس ، قدرت خود را از دست می دهد.

با پیش بینی وضعیت اضطراری در سراسر کشور ، مجلس قانونگذاری و سنا نمی توانند منحل شوند.

مدت زمان وضعیت اضطراری در کل کشور نمی تواند بیش از 30 روز باشد ، و در مناطق اداری منفرد آن – 60 روز. پس از انقضا مدت ، شرایط اضطراری خاتمه یافته تلقی می شود. اگر در این مدت اهداف محقق نشده باشد ، با توجه به شرایط فوق ، می توان با حکم رئیس جمهور مدت وضعیت اضطراری را تمدید کرد.

با حذف شرایط زودتر از موعد مقرر ، وضعیت اضطراری می تواند به طور کامل یا جزئی خاتمه یابد.