کسری دلار چگونه باشیم و چه کاری باید انجام دهیم


کسری دلار. چگونه بودن و چه کاری باید انجام شود 22 اکتبر 2020 10:17 صبح

14 A vesta.Tj | 10/22/2020 | دلار آمریکا همچنان کمیاب ترین کالا در تاجیکستان است. کسری دلار در موسسات بانکی طی چند سال گذشته مشاهده شده است. اگر اوایل آن فصلی بود (در بهار) ، اکنون می توان تقاضا برای ارز سخت را در تمام طول سال مشاهده کرد. “دلار تمام شد” – این عبارت معمولی است که اکثر شهروندان با دور زدن آستانه عملکرد سازمان های اعتباری در جستجوی ارز آمریکایی ، آن را می شنوند.

مردم توجه دارند که بانکها برای هر نفر بیش از 200 دلار و در صورت خوش شانس بودن مبلغی را پرداخت نمی کنند. شهروندان جمهوری خواه پدر و مادر دانشجویانی باشند که در خارج از کشور تحصیل می کنند یا کارآفرینانی که برای خرید کالا در خارج از کشور به «پول نقد» دلار نیاز دارند ، در یافتن ارز با مشکلات بزرگی روبرو هستند. م institutionsسسات اعتباری خاطرنشان می كنند كه آنها براساس توان مالی خود ، نیازهای مشتریان را با ارز آمریكا برآورده می كنند

کمبود دلار در تاجیکستان مشکل جدیدی نیست و طی سه تا چهار سال گذشته مشاهده شده است. یکی از دلایل کسری دلار آمریکا در جمهوری ، بانک ملی این کشور تراز تجاری منفی را خوانده است. تنظیم کننده یادداشت می کند ، همچنین حجم ارز خارجی به صورت نقدی تحت تأثیر رشد هزینه های ارزی بودجه دولت برای ساخت امکانات استراتژیک و بازپرداخت بدهی دولت است.

آیا ارز آمریکایی واقعاً کم است؟ آیا حواله های مهاجران کارگری این کسری را جبران می کند؟

اکنون به ترتیب است.

ارز خارجی عمدتا از طریق کانال هایی مانند وام های بین المللی ، حواله های مهاجر و صادرات به جمهوری وارد می شود.

صادرات کالاها از تاجیکستان در ژانویه-سپتامبر سال 2020 بالغ بر یک میلیارد و 189 میلیون دلار و کالاهای وارداتی به این کشور برای این مدت 2 میلیارد و 231.3 میلیون دلار بوده است. در این حالت ، تراز تجاری منفی یک میلیارد دلار است. ، 3 میلیون. بنابراین ، برای ایجاد تعادل در تراز تجاری ، چیزی بیش از 1 میلیارد دلار طول می کشد.

بیش از یک بار اشاره شده است که مهاجران کارگر تاجیکی منبع اصلی ارز خارجی برای این جمهوری هستند.

بر اساس NBT ، فقط در شش ماه امسال ، مهاجران 999 میلیون دلار به کشور منتقل کرده اند. بر اساس این داده ها ، می توان فرض کرد که این کسری را می توان از طریق حواله های مهاجران کار تأمین کرد. علاوه بر این ، این جمهوری از م institutionsسسات مالی بین المللی کمک مالی به عنوان کمک مالی برای حمایت از بودجه دولت دریافت می کند ، که همچنین بدهی خارجی کشور را نیز تأمین می کند.

براساس وزارت دارایی جمهوری ، فقط در نیمه اول سال جاری ، این جمهوری بیش از 300 میلیون دلار جذب کرده و تا پایان امسال قصد دارد 150 میلیون دلار دیگر نیز جذب کند. بیشتر این مبلغ (450 میلیون دلار) کمک های بلاعوض است.

کسری دلار در بازار ارز کشور بر روی پول ملی تأثیر منفی می گذارد و به فعالیت های کارآفرینی آسیب قابل توجهی می رساند. کاهش ارزش پول ملی ممکن است تحت تأثیر رشد بدهی خارجی تاجیکستان و افزایش نیاز به واردات قرار گیرد.

وضعیت بازار ارز جمهوری می تواند عادی شود و گزینه های زیادی برای این امر وجود دارد. به طور خاص ، حل مشکل افزایش رقابت کالاهای تولید داخل در بازار جهانی ضروری است.

علاوه بر این ، برنامه های تصویب شده ، از جمله برنامه هایی برای جایگزینی واردات و ایجاد چرخه فرآوری کامل برای کالاهای جداگانه ، باید در عمل انجام شود و مانند کاغذ روی کاغذ باقی نماند.

در همین حال ، کسری دلار همچنان نگران کننده است و مردم ساعت ها و روزها به جستجوی ارز به بانک ها و م institutionsسسات وام می پردازند.