مصری شناس درباره اهمیت سارکوفاژی های یافت شده در نکروپلیس ساکارا

– اهمیت این یافته ها از مأموریت باستان شناسی مصر در نکروپلیس ساکارا چیست؟

– سالانه بسیاری از اکتشافات باستان شناسی با ارزش متفاوت در مصر انجام می شود. اگر ما در مورد مقبره صحبت می کنیم ، بیشتر اوقات مصر شناسان پیدا می کنند که دزدان در دوران باستان ویران شده است. واضح است که بیشتر افراد متجاوز با دفن پادشاهان که ثروت آنها را می توان با مقبره توت آنخامون در دره پادشاهان قضاوت کرد ، جلب شدند ، اما آنها همچنین در دفن کشیش ها ، اشراف ، مقامات چیزی سود داشتند. به همین دلیل یافته شده است که یافتن مکان های مخفی در ساکارا از ارزش بالایی برخوردار است: 59 تابوت با مومیایی ، عروق با شکم ، مجسمه های خدای Ptah-Sokar-Osiris – محافظ بزرگ مردگان و حامی نکروپلیس ساکارا – در این مخفیگاه ها دست نخورده یافت شد. این امر هم به این دلیل است که اتاق های دفن انبارها در عمق نسبتاً زیادی قرار داشتند: سه معدن با 10-12 متر به داخل زمین صخره ای می روند و هم با مشخصات نکروپولیس ، که یکی از قدیمی ترین شهرهای مصر – ممفیس است. بسیاری از دفن های غنی وجود داشت ، که به وفور در طلا و سایر مواد گرانبها وجود داشت. دست های سارقین ، خوشبختانه ، اغلب به تدفین های متوسطی نمی رسید. تابوت هایی که در مخفیگاه ها یافت می شوند نسبتاً متوسط ​​و معمولی هستند – همتایان آنها در تعداد زیادی از موزه های جهان و البته در خود مصر نگهداری می شوند. با این حال ، این واقعیت که آنها آسیب ندیده اند ، اینکه مومیایی هایی کاملاً حفظ شده اند ، به مصر شناسان و مردم شناسان اجازه می دهد تا با روشن کردن ویژگی های زندگی و سلامتی این افراد ، بسیاری از جنبه های مراسم تدفین مصر را که نقطه عطفی مهم در مسیر وجود جاودان روح انسان محسوب می شود ، بیاموزند. نوعی “عبور” به ابدیت. جالب ترین یافته های کشف شده در مخفیگاه ها ، یک تندیس برنز از خدای نفرتوم است که در ممفیس به عنوان خدای عطرها و عودها ، جاودانگی و نشاط طبیعت مورد احترام قرار گرفت. نماد خدا – گل سوسن آب – بر روی سر مجسمه به تصویر کشیده شده و با سنگهای نیمه قیمتی – کارلین و فیروزه ای منبت کاری شده است ، که توسط مصرها از نظر فرعون مقدس شناخته می شدند.

– درباره عصری که قدمت سارکوفاژی ها می رود چه می توانید بگویید؟

– یافته ها به قرن 6 قبل از میلاد برمی گردد – این دوره از ظهور روشن فرهنگ مصر پس از چندین قرن است ، زمانی که مصر تحت سلطه مهاجمان خارجی بود. البته این دیگر زمان سلطنت فراعنه بزرگی نبود که آنها را از اهرام یا معابد با شکوه به یاد می آوریم. با این حال ، این زمان علاقه مجدد به غنی ترین فرهنگ ملی کشور بود ، زمانی که مصری ها به طور فعال هنر و جهان بینی مذهبی خود را احیا می کردند. یکی از مهمترین عناصر هنر این زمان ، پرتره چشمگیر مجسمه ای ، بسیار واقع گرایانه و گاهاً به طرز درخشان اجرا شده بود. این واقعیت را توضیح می دهد که ماسک تابوت های یافت شده در سقرا بسیار جالب تلاش برای انتقال شکل ظاهری فرد متوفی را با یک سبک اجباری ترکیب می کند ، به لطف آن او که بدون سن و اثری از زمان به تصویر کشیده می شد ، باید به اوزیریس تبدیل می شد – خدای جاودانگی ، ارباب و نگهبان دنیای دیگر. تمام تابوت ها به شکل بدن انسان بسته بندی شده ساخته شده اند ، که روی آن ماسکی برای دفن پوشیده شده است ، با نقاشی غنی ، پوشش داده شده با تصاویر محافظان خدایان و جادوهایی که برای اطمینان از جاودانگی ارواح مردگان در جهان دیگر طراحی شده اند.

– احتمال یافتن یافته های جدید چقدر است و چه مواردی می تواند باشد؟

– طول نکروپلیس ساکارا حدود 7 کیلومتر است ، قدیمی ترین مدفن ها در اینجا مربوط به هزاره 4 قبل از میلاد است و موارد بعدی قبلاً به زمان مسیحیان بوده اند. در اینجا باستانی ترین اهرام مصر وجود دارد و تعداد زیادی مقبره از درباریان و مردم عادی وجود دارد. هر ساله انبارهای جدید ، مقبره ها و حتی گاهی اوقات هرم های کوچک در ساکارا پیدا می شوند ، بنابراین ، البته ، یافته های جدید ارزش انتظار را دارند. مهم است که تمام آثار باستانی قابل توجهی که در سالهای اخیر باستان شناسان در مصر یافته اند ، در موزه بزرگ مصر بزرگ ، که در سال 2021 در پای اهرام جیزه افتتاح می شود ، به نمایش گذاشته شوند. افتتاح موزه ، که قرار بود در اکتبر امسال انجام شود ، یک سال قبل به تعویق افتاده است ، اما این اجازه می دهد نمایشگاه موزه با شکوه از قبل با شاهکارهای جدید ، که به زودی توسط همه دیده می شود ، دوباره پر شود.