قره باغ آذربایجان است – تجزیه و تحلیل روزنامه نگار ازبک شوکرات بارلاس

صفحه اصلی / اخبار / خانه / قره باغ – این کشور آذربایجان است – تحلیل روزنامه نگار ازبکی شوکرات بارلاس

قره باغ آذربایجان است – تحلیل روزنامه نگار ازبک ، شوکرات بارلاس 7 نوامبر 2020 ، ساعت 11:06

اوستا Tj | 11/07/2020 | این روزها ، ارتش دلاور آذربایجان به سرپرستی فرمانده کل نیروهای مسلح آذربایجان ، الهام علی اف ، شروع به نوشتن تاریخ جدیدی از مردم آذربایجان کرد و در حالی که آذربایجان مسالمت آمیز را کشت ، شروع به آزادسازی قلمرو تاریخی اولیه خود از متجاوز که سرزمین های یک کشور مستقل را اشغال کرد ، کرد. جمعیت.

زمان در حال تغییر است ، در دنیای مدرن هر روز تراز جغرافیایی سیاسی شکل کاملاً متفاوتی به خود می گیرد. اکنون ، تمام جهان از نزدیک در حال مشاهده است که چگونه ژنرالها و سربازان نیروهای مسلح آذربایجان ، با استفاده از فن آوری مدرن ، استراتژی درخشان و تاکتیک های دقیق عملیات نظامی ، در میدان نبرد علیه تجاوز می جنگند و خاک کشور خود را از اشغال آزاد می کنند ، جوانان جان خود را برای سرزمین مادری خود می دهند!

آغاز پیروزی آذربایجان

09

درگیری های قومی قره باغ کوهستانی دارای ویژگی “ماورا eastern شرقی” است. در عین حال ، بسیار “چند بردار” است و با توجه نزدیک هم به قدرت های بزرگ و هم کشورهای بزرگ منطقه ای مرتبط است ، که عوامل خارجی هر آنچه در آسیای میانه ، قفقاز و آسیای صغیر اتفاق افتاده و می افتد هستند.

نتایج و پیامدهای فاجعه بار ناشی از اقدامات بازیگران سیاسی کوته فکر ، به طور سیستماتیک اقدامات شبه سیاسی را بر اساس جاه طلبی ها و منافع تجاری افراد سازمان می دهد ، پس از مدتی به سرنوشت مردم پاسخ می دهد ، ایجاد یک وضعیت فاجعه بار در زندگی روزمره آنها که منجر به مرگ غیرنظامیان می شود .

بشریت مترقی کاملاً می فهمد و می داند که مردم آذربایجان طی 30 سال عواقب زیادی را از اشغال بخشی از سرزمین تاریخی خود تجربه کرده اند. تا به امروز ، 20٪ از خاک آذربایجان (قره باغ ، آغدم ، فضولی ، جبرائیل ، زنگیلان ، گوبادلی ، لاچین ، کلباجار) تحت اشغال جدایی طلبان مسلح بود. قوانین بین المللی و مصوبات سازمان های مختلف بین المللی به هیچ وجه در احیای تمامیت ارضی آذربایجان سهیم نبود.

تحریکات مداوم و نقض آتش بس توسط تجزیه طلبان مسلح با تفکر تهاجمی که به طور غیرقانونی در خاک اشغالی مستقر شده اند ، آذربایجان را مجبور به متوسل شدن به دفاع فشرده از غیرنظامیانی می کند که در شهرک های هم مرز با ارمنستان و در خط تماس زندگی می کنند. این شرایط به یکی از دلایل از سرگیری مجدد جنگهای گسترده برای آزادسازی قلمرو قانونی جمهوری آذربایجان از اشغال تبدیل شد.

بدون درگیری های فعلی فعلی جمهوری آذربایجان ، تنش ارمنستان و آذربایجان در قفقاز جنوبی در آینده می تواند شرایط مطلوبی را برای نفوذ نیروهای مختلف خارجی به این منطقه ایجاد کند که همیشه با اهداف صلح آمیز همراه نیستند ، اتفاقی که تا امروز نیز افتاده است. قلمرو اشغال شده آذربایجان.

از آغاز عملیات نظامی ، مردم آذربایجان ثابت کرده و به کل جامعه جهانی نشان داده اند که تا زمانی که گروه های مسلح غیرقانونی داوطلبانه از امکانات غیرنظامی توقیف شده و سرزمین های اشغالی آذربایجان خارج نشوند ، درگیری ها متوقف نمی شود و هیچ مذاکره دیپلماتیک وجود نخواهد داشت. این نیاز بر اساس نیازهای فعلی جامعه مدرن آذربایجان و با تغییر توازن ژئوپلیتیکی در قفقاز جنوبی بوجود آمده است.

تحقق الزامات آزادسازی قلمرو قانونی آذربایجان ، که به وضوح در قطعنامه های تصویب شده در سازمان های مختلف بین المللی ، شورای امنیت ، مجمع عمومی سازمان ملل و الزامات مبتنی بر مواد قانون بین المللی فعلی ، حمایت شده توسط کنوانسیون ها و اعلامیه ها ، مشخص شده است ، در اصل مطابق با دستورالعمل های افراد مورد نظر است حقوق بین الملل – توسط کشورهایی که به آنها خطاب می شود ، اما افسوس که هیچ یک از بندهای قطعنامه ها و مواد حقوق بین الملل که مستلزم آزادی فوری سرزمین اشغالی آذربایجان است ، تاکنون اجرا نشده است.

اگرچه ، بطور واضح ، الزامات قطعنامه ها و اصول حقوق بین الملل به وضوح بیان شده است که امکان اجرای انطباق با نسخه های قانونی الزام آور را برای کشورهایی که مرتکب اقدامات غیرقانونی در سطح بین المللی شده اند و تعهدات بین المللی خود را با رفتار خود نقض کرده اند ، فراهم می کند. این رویه های قانونی برای آزادسازی سرزمین اشغالی آذربایجان که روی کاغذ نوشته شده بود ، در حقیقت اجرا نشد.

حقوق بین الملل ، به عنوان مجموعه ای از نظام های هنجارها و مقررات حقوقی بین المللی ، در حقیقت قرار بود به عنوان تنظیم کننده اصلی روابط بین الملل در مورد منازعه قره باغ عمل کند ، اما واقعیت های امروز وضعیت کاملاً متفاوت در منطقه را نشان می دهد. متأسفانه ، مردم آذربایجان بدون کمک سازمانهای بین المللی ، خود مجبورند الزامات و دستورالعملهای حقوق بین الملل را انجام دهند.

اقدامات ناکافی دولت ارمنستان با هدف برهم زدن مداوم و سیستماتیک روند معاهده برای حل مشکل قره باغ به منظور حفظ “وضع موجود” صبر باکو رسمی را تقریباً 30 سال آزمایش کرده است. سرانجام ، آذربایجان مجبور به اعلام جنگ جهانی دوم و شروع اقدامات قاطع برای آزادسازی سرزمین اشغالی جمهوری آذربایجان شد.

موضع برادرانه ازبکستان در مورد قره باغ

10

جمهوری ازبکستان با رعایت اصول ارزشهای جهانی و حقوق بین الملل ، همیشه از تقسیم ناپذیری تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده و تا امروز نیز رسماً از آن حمایت می کند و به حق بازگرداندن یکپارچگی قلمرو خود مردم آذربایجان احترام می گذارد. در مورد این موضوع ، موقعیت رسمی ازبکستان ثابت و بدون تغییر است.

معروف است که وزارت امور خارجه ازبکستان ، با هوشیاری و بی طرفی ، مواضع رسمی خود را در مورد برخی از سیاست های مربوط به هر کشور در جهان اعلام می کند. این روش به دلیل آداب دیپلماتیک و هنجارهای پروتکل دیپلماتیک است و از مجموعه ای از قوانین ، سنت ها و قراردادهای پذیرفته شده عمومی که دولت ها در ارتباطات بین المللی مشاهده می کنند ناشی می شود.

برای درک کافی از موقعیت ازبکستان ، باید به راحتی درک و توافق کرد که سازندگان و تابع حقوق بین الملل کشورها هستند ، نه ملت ها. صرف نظر از ملت ، هویت فرهنگی و زبانی سنتی نمی تواند با شهروندی همراه باشد – اینها مفاهیم کاملاً متفاوتی هستند.

معنی و ماهیت موضع سیاسی راسخ و تغییرناپذیر ازبکستان در مورد مسئله قره باغ این است که ، حتی پس از بازگشت آذربایجان به قلمرو اصلی خود ، موقعیت ازبکستان در مورد تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بدون تغییر باقی خواهد ماند. برای تاشکند رسمی ، قلمرو هر کشور مستقل شناخته شده توسط جامعه جهانی یک مفهوم مقدس در نظر گرفته شده است. این صورت بندی از موقعیت سیاسی تاشکند رسمی بارها و بارها در برابر جامعه جهانی بار دیگر تأیید شده است.

موقعیت ویژه ازبکستان در مورد مسئله تمامیت ارضی آذربایجان که توسط شوکت میرضیایف رئیس جمهور در دیدار با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در چارچوب اجلاس شورای ترک ترک در باکو تأیید شده است ، احترام شایسته ملت آذربایجان را به خود اختصاص داده است. رویکرد سیستماتیک و اصولی ازبکستان به این موضوع ، اقتدار سیاسی انکارناپذیری را در برابر کل جهان ترک بدست آورده است.

پوشش رسانه ای موقعیت ازاد ازبکستان و جمهوری آذربایجان از موضع سیاسی تغییرناپذیر و خط دیپلماتیک در مورد منازعه قره باغ ، به عنوان موضع تعیین شده در سیاست خارجی از نظر موضوعی حقوق بین الملل ، ایده ای از سیاست خارجی ازبکستان در میان شهروندان ناآگاه را تشکیل می دهد. همچنین ، این یک اقدام آموزنده و آموزنده برای شهروندان ازبکستان و آذربایجان خواهد بود.

بر اساس واقعیت های سیاسی کنونی که در قفقاز جنوبی ایجاد شده است ، توصیه می شود وزارتخانه های امور خارجه ازبکستان و آذربایجان یک برنامه استراتژی دوجانبه جدید را بر اساس مواد جمع آوری شده برای اقدامات مشترک بعدی تهیه کنند.

ازبکستان و آذربایجان – گذشته ، حال و آینده

11

با توجه به وقایع اخیر در آذربایجان ، بسیاری از نمایندگان نسل جوان ازبکستان به آذربایجان علاقه فزاینده ای دارند. آنها علاقه خود را با عملیات نظامی و رویدادهایی که در روند آزادسازی سرزمین اشغالی رخ می دهد ، ایجاد می کنند. با توجه به این شرایط ، اخیراً در شبکه های اجتماعی ، بسیاری از ازبک ها نسبت به درگیری های دیگری که در جهان رخ می دهد ، بیشترین علاقه خود را به مسئله قره باغ نشان داده اند.

اکثریت قریب به اتفاق نسل قدیمی ازبک ها علاقه خود را به آذربایجان با احساسات برادرانه نسبت به مردم مرتبط آذربایجان برمی انگیزند. مقامات دولتی و کارآفرینان ازبکستان این روزها از نزدیک آذربایجان را تماشا می کنند و علاقه مندی آنها را با توافق نامه های بین دو کشور که دارای مفاهیم سودمند بین دو کشور هستند امضا کردند. در واقع ، مهم نیست که خواسته منصفانه و مشروع آنها چقدر باشد.

هیچ رازی نیست که ذهنیت ملی و فرهنگ قومی آذربایجان با خیرخواهی ، مهربانی ، بردباری و واکنش برادرانه ازبکستان تشابهاتی داشته باشد. ما هرگز نباید فراموش کنیم و باید همیشه به یاد داشته باشیم که مردمان مدرن ترکستان تاریخی و قفقاز جنوبی فرزندان اجداد آنها هستند ، که علی رغم شرایط دشوار تاریخی ، احساساتی مانند هویت ملی و عزت ملی را حفظ کرده و به نسل بعدی منتقل کرده اند.

در زندگی روزمره ازبک ها و آذربایجانی ها ، علاقه به سرنوشت یکی از اقوام یک پدیده طبیعی است و فقدان چنین احساساتی فاجعه ای است که منجر به از بین رفتن فرهنگ و معنویت اصلی آنها می شود. احتمالاً به همین دلیل است که برای ازبک ها و همچنین برای آذربایجانی ها ، آموزش احساسات برادرانه و روشنگری معنوی نسل جوان همیشه یک موضوع موضوعی بوده است. از آنجا که ما ازبک ها و آذربایجانی ها اقوام خویشاوندی با ریشه ای باستانی و مشترک هستیم – روابط خانوادگی ما مقدس شناخته می شود.

علاقه ازبکان به آذربایجان و بررسی مسئله قره باغ با این انگیزه و توجیه این واقعیت است که آذربایجان اولین کشور در فضای پس از شوروی است ، جایی که تقابل بین مردم به یک جنگ قومی در قلمرو آن تبدیل شده است.

به لطف توجه محترمانه مردم ازبکستان به دوستی و برادری با آذربایجانی ها ، روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی که از دو طرف سودمند هستند بین ازبکستان و آذربایجان به سطح بالاتری از روابط بین ایالتی رسیده است.

استراتژی دور اندیشی و ماهرانه ادغام ازبکستان برای نزدیک شدن با کشورهای برادر در حال حاضر در سراسر جهان به عنوان یک سیاست خارجی واقعاً عملگرا و بسیار دوستانه این کشور که در قلب آسیای میانه واقع شده است ، شناخته شده است. از طرف جامعه جهانی ، این واقعیت به عنوان نوعی امضای دیپلماسی ازبکستان تلقی می شود. بدون شک ، رمز موفقیت این آگاهی ، آگاهی رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف از روابط تاریخی چند صد ساله اقوام ترک است.

به طور قطع ، توسعه روابط متنوع ازبکستانی و آذربایجانی برای شکل گیری و توسعه توانایی فکری فردی در میان جوانان ازبکستانی و آذربایجانی از اهمیت اساسی برخوردار است.

با حمایت رهبری ، اقدامات سیاسی برای ایجاد جو مطلوب برای روابط بین فردی و بین ایالتی راهی جدید برای کار خلاقانه شهروندان کشورهایمان ایجاد کرد و تأثیر مثبتی بر فعالیت جوامع مختلف ، جوامع و کارزارهای مشترک بین ازبکستان و آذربایجان داشت.

بر اساس واقعیت های سیاسی مدرن ، اقدامات مشترک و حسن نیت بیشتر مطابق با هنجارها و دستورات بین المللی که قبلاً توافق شده بود ، بر توسعه روابط دوجانبه و برادرانه دوجانبه بین ازبکستان و آذربایجان تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

به گفته برخی از کارشناسان ، پس از پیوستن ازبکستان به شورای ترک ، روزنامه نگاران و دانشمندان ازبکستان ، در مقایسه با همکاران سایر کشورها ، در انتشار مطالب در رسانه ها که منشا علل و عواقب منازعه قره باغ است ، پیشرو هستند. زمان ، و در ازبکستان ، و همچنین در سایر کشورهای ترک ، انتشارات در مورد مسئله قره باغ مورد استقبال قرار نگرفت. به عبارت دقیق تر ، انتشار مطالبی در مورد اوضاع سیاسی فعلی در قلمرو اشغالی آذربایجان دوست و برادر ، که شریک استراتژیک ازبکستان در قفقاز جنوبی است ، توسط دست نامرئی برخی افراد ممنوع بود.

کشورهای برادر و مسئله قره باغ

12

تجزیه و تحلیل منابع اطلاعاتی کشورهای ترک زبان وضعیت ناخوشایندی را نشان نمی دهد. به راحتی می توان وضعیت مشکل قره باغ را کشف کرد.

اخیراً ، معلوم شد که برخی از سیاستمداران ترکیه برادرانه انتقاداتی را علیه کشورهای ترک زبان به راه انداختند ، حتی شورای ترک نیز از توجه منتقدان جدا نبود. متأسفانه ، پس از این حملات به شبکه های اجتماعی ، موارد انتقاد هار و اتهامات عدم توجه کافی به آذربایجان برادرانه بیشتر شده است.

آیا کشورهای ترک شایسته چنین انتقادات تندی هستند ، یا این یک پوپولیسم ساده از رهبران حزب و تحلیل گران کاناپه از شبکه های اجتماعی بود ، یا شاید هنوز یک القاin سیاسی پیش پا افتاده از افراد است. در واقع ، در واقع ، تمام کشورهای ترک زبان پشتیبانی از تمامیت ارضی آذربایجان را نشان داده اند و هیچ یک از آنها کنار نمانده اند. در واقع ، تقریباً تمام کشورهای برادر جمهوری جمهوری آذربایجان ، به استثنای ترکمنستان ، که حق اعلام یا نمایندگی مواضع خود در کنار هیچ کشوری را ندارد. این کشور برادر دارای وضعیت شناخته شده و منحصر به فردی از بی طرفی دائمی است که توسط قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل تأیید و تأیید شده است.

حمایت و موقعیت کشورهای ترک زبان توسط جامعه جهانی شنیده نشد ، عدم آمادگی منابع رسانه ای کشورهای برادر برای پوشش عملیات نظامی و محدودیت حرکت در میان همه گیر COVID-19 نقش اساسی داشت. این عوامل کار خود را انجام دادند.

باید اعتراف کرد که واقعیت واقعیت دارد ، اگرچه رسانه ها موضع رسمی کشورهای ترک را پوشش می دادند ، اما این مطالب بدون توجه و بدون طنین انداز عمومی باقی مانده بودند. جامعه جهانی حتی به این واقعیت توجه نکردند که همه کشورهای ترک از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت می کنند ، در عوض خواستار حل مسالمت آمیز منازعه از طریق توافق نامه های سیاسی و دیپلماتیک به عنوان فراخوانی برای جلوگیری از آزادسازی خاک غیرقانونی اشغال شده آذربایجان ارائه شد.

آزار و اذیت و آزار روزنامه نگاران و دانشمندان برای قره باغ

13

از زمان آغاز عملیات نظامی گسترده برای آزادسازی سرزمین اشغالی جمهوری آذربایجان ، مواردی که روزنامه نگاران ، دانشمندان و اعضای عادی شبکه های اجتماعی که اخبار وقایع مسئله قره باغ را در طرف آذربایجان را پوشش می دهند ، ملی ترسیم می کنند و باعث ایجاد نفرت بین قومی می شوند ، موارد بیشتر می شود. همه اینها باعث گسترش بی کفایتی و ناسازگاری در این موضوع در فضای روزنامه نگاری شده است.