کوهیر رسولزودا در جلسه شورای سران دولت های CIS

شرکت کرد

کوهیر رسولزودا در جلسه شورای سران دولت های کشورهای مستقل مشترک المنافع شرکت کرد 7 نوامبر 2020 ، 09:14

اوستا Tj | 11/07/2020 | روز قبل ، در تاریخ 6 نوامبر ، جلسه شورای سران دولت های کشورهای مشترک المنافع به ریاست عبدالله آریپوف نخست وزیر جمهوری ازبکستان در قالب یک کنفرانس ویدیویی برگزار شد.

به گفته سرویس مطبوعاتی کمیته اجرایی CIS ، قسمت اصلی جلسه به تبادل نظر در مورد موضوعات اصلی همکاری اقتصادی در CIS ، از جمله در نظر گرفتن وضعیت اپیدمیولوژیک در کشورهای مشترک المنافع و جهان اختصاص داشت.

سران دولتها برنامه عملیاتی برای اجرای مرحله اول استراتژی توسعه اقتصادی CIS را برای دوره تا 2030 تصویب کردند. این طرح از 2021 تا 2025 را شامل می شود و شامل 29 بخش است ، به ویژه به تجارت و همکاری اقتصادی ، صنعت ، مجتمع سوخت و انرژی ، حمل و نقل ، ارتباطات و اطلاع رسانی ، مجتمع کشت و صنعت ، سیاست های پولی و مالی و بازار کار اختصاص یافته است.

تعدادی از اسناد توافق شده مقدماتی در زمینه های مختلف فعالیت بدون بحث امضا شده است.

این برنامه ها به ویژه شامل برنامه های مربوط به همکاری در استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آمیز ، نوآوری ، بهبود کیفیت زندگی جانبازان – شرکت کنندگان در درگیری های محلی و خانواده های آنها است.

دو توافق نامه تنظیم كننده تعامل در زمینه انتقال فرامرزی مواد رادیواكتیو و توسعه دیجیتال جامعه امضا شده است ، همچنین دو مفهوم – همکاری بین منطقه ای و فرامرزی و همکاری در زمینه مهندسی کشاورزی – همراه با برنامه های عملیاتی برای اجرای آنها تصویب شده است.

علاوه بر این ، برنامه اقدام برای اجرای استراتژی تضمین امنیت حمل و نقل در سرزمین های کشورهای عضو CIS در اجرای ترافیک بین المللی برای دوره 2020-2025 و برنامه اقدامات اولویت دار در زمینه همکاری های بشردوستانه کشورهای عضو CIS برای 2021-2022 تصویب شد .

همچنین اسنادی در مورد توسعه سیستم های مشترک دفاع هوایی و کنترل و ارزیابی وضعیت تشعشعات ، شیمیایی و بیولوژیکی وزارتخانه های دفاع کشورهای مشترک المنافع امضا شد.

به طور سنتی ، تعداد زیادی از اسناد و مدارک ارائه شده توسط سران دولت برای امضای امور مربوط به حمایت مالی از فعالیت های نهادهای CIS است.

کوخیر رسولزودا ، نخست وزیر تاجیکستان در این نشست شرکت کرد

مقرر شد جلسه بعدی شورای سران دولت های کشورهای مشترک المنافع در مینسک در تاریخ 28 مه 2021 برگزار شود.