وزارت امور خارجه قرقیزستان بیانیه ای درباره آخرین رویدادهای این کشور

صفحه اصلی / اخبار / خانه / وزارت امور خارجه قرقیزستان بیانیه ای در مورد آخرین رویدادهای کشور

وزارت امور خارجه قرقیزستان بیانیه ای در مورد آخرین وقایع کشور ارائه داد 16 اکتبر 2020 ، ساعت 10:53

Avesta.Tj | 10/16/2020 | وزارت امور خارجه قرقیزستان بیانیه ای در رابطه با وقایع رخ داده در جمهوری پس از انتخابات Jogorku Kenesh در 4 اکتبر صادر کرد.

در 4 اکتبر سال 2020 ، انتخابات پارلمانی در قرقیزستان برگزار شد. طرف قرقیزستان از شرکای بین المللی به دلیل کمک های فنی ارائه شده در سازماندهی و اجرای انتخابات و همچنین در راستای مأموریت های ناظران بین المللی ، از جمله از کشورهای مشترک المنافع ، CSTO ، SCO ، OSCE / ODIHR ، TurkPA ، CCTS و دیگران ، قدردانی عمیق می کند. ” بیانیه ای که در وب سایت رسمی وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان منتشر شده است.

وزارت امور خارجه قرقیزستان ابراز تأسف می کند که انتخابات معاونان Jogorku Kenesh جمهوری قرقیزستان تحت الشعاع گزارش ها و درخواست های احزاب سیاسی در مورد نقض روند انتخابات ، جعل و خرید آرا قرار گرفته است. “همه اینها منجر به خشم عمومی شد که در شب 5-6 اکتبر 2020 به شورش هایی در پایتخت جمهوری قرقیزستان ، بیشکک تبدیل شد. آژانس های اجرای قانون از گاز اشک آور ، نارنجک های فلاش و صدا ، گلوله های لاستیکی استفاده کردند. در بیانیه آمده است: در حدود 1200 غیرنظامی و مأمور اجرای قانون به درجات مختلف زخمی شدند ، 120 نفر از آنها به شدت و یک نفر فوت کرد. ”

همچنین اشاره شده است که نمایندگان اکثریت احزاب سیاسی شرکت کننده در انتخابات نیز نتایج اعلام شده رأی را رد کردند. تحت فشار افکار عمومی ، در تاریخ 6 اکتبر ، کمیسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی جمهوری قرقیزستان نتایج انتخابات را بی اعتبار اعلام کرد. در همان روز نخست وزیر K. Boronov و رئیس Jogorku Kenesh (پارلمان) جمهوری قرقیزستان D. Dzhumabekov استعفا دادند.

در 13 اکتبر ، مطابق با قانون جمهوری قرقیزستان ، ترکیب فعلی Jogorku Kenesh ، Kanat Isaev ، به عنوان توراگا (رئیس مجلس) انتخاب شد ، که زمینه بیشتری برای تشکیل دولت قانونی جمهوری قرقیزستان ایجاد کرد.

در 14 اکتبر ، Jogorku Kenesh کشور نامزدی S. Japarov را برای پست نخست وزیری جمهوری قرقیزستان و همچنین ترکیب دولت تصویب کرد. در همان روز ، رئیس جمهور S. Jeenbekov فرمانی را در مورد “انتصاب نخست وزیر و اعضای دولت جمهوری قرقیزستان” امضا کرد.

در 15 اکتبر ، رئیس جمهور S. Jeenbekov تصمیم خود را برای استعفا اعلام کرد. بیانیه رئیس جمهور در جلسه Jogorku Kenesh در 16 اکتبر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ، با بازگشت اوضاع سیاسی داخلی به کانال قانونی ، دولت جمهوری قرقیزستان ، همه دستگاه های دولتی و اداری به طور معمول کار می کنند و به انجام وظایف محوله ادامه می دهند. وزارت امور خارجه ، سازمان های تابعه آن و همچنین مأموریت های خارجی جمهوری قرقیزستان نیز کارهای معمول خود را انجام می دهند ، از جمله در زمینه های همکاری های سیاسی ، تجاری و اقتصادی و حمایت از حقوق و منافع شهروندان جمهوری قرقیزستان در کشورهای خارجی.

جمهوری قرقیزستان اعلام كرد كه كاملاً به تمام تعهدات بین المللی خود و اجرای دقیق کلیه معاهدات و توافق نامه های دوجانبه و چندجانبه كه قبلاً امضا شده است ، پایبند است.

در عین حال ، طرف قرقیزستان تعهد خود را برای حفظ تداوم توسعه روابط دوستانه با شرکای خارجی خود ، حمایت از حقوق سرمایه گذاران و اطمینان از ایمنی شهروندان خارجی که در قرقیزستان اقامت دارند تأیید می کند.