وضعیت در بازار کار روسیه. نمایی از تاجیکستان

وضعیت بازار کار روسیه. نمایی از تاجیکستان 9 نوامبر 2020 10:34 صبح

اوستا Tj | 09.11.2020 | در روسیه کمبود کارگر وجود دارد. بسیاری از شرکتهای روسی کمبود نیروی کار را به دلیل کاهش تعداد مهاجران کار ، به ویژه از کشورهای آسیای میانه در ارتباط با بیماری ویروس کرونا گزارش می دهند.

رحمان اولماسوف ، دکترای اقتصاد ، استاد دانشگاه روسی-تاجیکی (اسلاونیک) (RTSU) ، نظر خود را در مورد وضعیت فعلی بازار کار روسیه با IA “اوستا” به اشتراک گذاشت.

– رسانه های جمعی پر از گزارش کمبود کارگر در تمام بخشهای اقتصاد روسیه ، به ویژه در ساخت و ساز ، مسکن و خدمات عمومی ، خدمات حمل و نقل و پذیرایی عمومی است. این به چه معناست؟

– Covid نه یک دلیل ، بلکه یک کاتالیزور برای فرآیندهای مهاجرت طولانی مدت است. مسئولیت مشکلات مهاجرت در طی 29 سال بسیار زیاد شده است. وضعیت مهاجرت به نوعی شروع به لرزش می کند. کوید مانند زنگوله ای برای مهاجران به صدا درآمد. مهاجران در اوج دوران مهاجرت جدیدی قرار دارند. خروج برخی از مهاجران از روسیه و مشکلات ورود مهاجران جدید ناشی از رژیم همه گیری ، مشکلاتی را برای تعدادی از مناطق اقتصاد روسیه ایجاد کرده است. و امروز 40٪ شرکتهایی که کارگران خارجی استخدام می کنند از کمبود نیروی کار رنج می برند. کمبود شدید کارگران در صنعت ساختمان در سراسر روسیه احساس می شود. وزارت ساخت و ساز فدراسیون روسیه متذکر شد که پروژه های ساختمانی روسیه حدود 100 هزار کارگر ندارند. به طور طبیعی ، این س arال مطرح می شود که چگونه می توان رشد پایدار اقتصادی را ایجاد کرد که 40٪ شرکت ها از نیروی کار کافی برخوردار نیستند؟

-اما همه مهاجران روسیه را ترک نکردند؟

-در 30 سپتامبر سال جاری ، تعداد کارمندان تقریباً 1.8 میلیون نفر بود. و 2.3 میلیون کارگر وجود داشت. پس از مدتی ، نیاز زیادی به مهاجران کارگری در روسیه ایجاد می شود. در سال 2020 ، 1،376،100 (تا 30 سپتامبر 2019 – 1،744،100 ، -21.1٪). تعداد مجوزهای معتبر کار نیز تقریباً 30 درصد کاهش یافته است – 85.7 هزار به جای 121.8 هزار مورد در سال گذشته. این بدان معنی است که بودجه مبلغ هنگفتی برای حق ثبت اختراع دریافت نکرده است. در مسکو ، از ابتدای سال 2020 تعداد مهاجران کارگر 40 درصد کاهش یافته است. طبق هدف همان وزارت امور داخلی ، از ابتدای سال تا اکتبر ، مرز روسیه با هدف کار ، 1.9 میلیون نفر عبور کرده است ، در سال گذشته – 4.3 میلیون نفر. به عنوان مثال ، تعداد ازبک هایی که به کار آمده اند 2 برابر کاهش یافته است ، تاجیک ها – 2 ، 2 ، قرقیزستان – 2.4.

در برابر این زمینه ، تعداد جایهای خالی سنتی “مهاجر” به شدت افزایش یافته است. بر اساس خدمات جستجوی کار ، در برابر همه گیر بیماری ها ، تعداد جای خالی پیک ها و رانندگان تاکسی در پایتخت تقریبا 85 درصد ، برای سازندگان – 30 درصد افزایش یافته است. تعداد جای خالی ساخت و ساز در مسکو در ژوئن 9 درصد نسبت به سال گذشته ، در سپتامبر – در حال حاضر 30٪ مارات خوسنولین معاون نخست وزیر گفت: در سراسر روسیه سازندگان کافی وجود ندارد. بخش تولید در ماه سپتامبر بیشترین تعداد جای خالی در پایتخت را طی دو سال به ثبت رسانده است – بیش از 75 هزار ، 11 درصد بیشتر از ارزش سال گذشته. مهاجر در حالت پیش بینی عصبی قرار دارد. کارفرمایان و مهاجران نمی توانند دیروز زندگی کنند. زمان های جدیدی برای مهاجران کار در راه است.

– در سن پترزبورگ اوضاع چگونه است؟

– بازار کار پایتخت شمال حتی بدتر است. در سن پترزبورگ 18 درصد کاهش یافت و خارجیانی که در سال 2020 برای کار به این شهر آمده اند دو برابر کمتر از سال 2019 هستند. اکنون توسعه دهندگان و خرده فروشان برای سازندگان ، جابجایی ها و نظافتچیان با دستمزد بالاتر مبارزه می کنند ، خدمات پیک نمی تواند پرسنل آنها را گسترش دهد و کمیته کار اظهار داشت که این شهر به اندازه کافی سرایدار و راننده تجهیزات حمل و نقل نیست.

– نظر کارفرمایان در مورد مهاجران کارگری چیست؟

– نمایندگان مشاغل به طور متفاوتی پاسخ دادند که چرا مهاجران را استخدام می کنند. 25٪ از پاسخ دهندگان گفتند كه مردم از این منطقه از CIS مسئولیت پذیر تر روی كار هستند. 35٪ معتقدند که چنین کارگرانی بهره وری بیشتری از روس ها دارند. اما اکثر کارآفرینان – 40٪ – این واقعیت را پنهان نکردند که با استخدام مهاجران آنها صرفاً در مزد صرفه جویی می کنند و سود تجارت را افزایش می دهند. با وجود آسیب های اجتماعی و اقتصادی که معمولاً باید تحمل شوند ، مهاجران کمتر از روس ها اخراج می شوند – طبق مطالعه ، تقریباً 20٪. و کارفرمایان با کسب سود ، آماده اند چشم خود را بر تفاوت ذهنیت ، مانع زبان و حتی مشکلات دیوان سالاری در استخدام ببندند. در نتیجه ، مهاجران در بسیاری از مناطق نسبت به روسها ارجح هستند. 35٪ از نظرسنجی ها اظهار داشتند كه مهاجران از روسها بهتر كار می كنند. 19٪ از كارفرمایان اظهار داشتند كه مهاجران كمتر ترك می شوند. “افرادی که مخالف مهاجران هستند ، آنها به مرحله بعدی فکر نمی کنند: چه کسی کار خواهد کرد؟ – از شریک مدیر شرکت مدیریت Teorema ایگور ودوپیانوف می پرسد. – آنها نه به دلیل حقوقشان بلکه به این دلیل که نمی خواهند در آنجا کار کنند به آنجا نمی روند. می توانم به شما بگویم كه یك تاجیك یا یك ازبك ، به طور نسبی ، آنها همیشه با هزار دلار كار كرده اند یا می كنند. به طور تقریبی ، اکنون آنها 60-70 هزار روبل حقوق دارند. درست است که آنها پردازش زیادی همزمان دارند. بیل – 120-150 هزار ، جوشکار – 200 هزار روبل. بنابراین ، حقوق در آنجا عادی است ، مردم فقط نمی خواهند به آنجا بروند. و متخصصان خوبی پیدا نخواهید کرد. “

– در آینده نزدیک چه انتظاری می توان داشت؟

– “کمبود نیروی کار فعلی باعث تغییر نگرش کارفرمایان نسبت به مهاجران کارگری خواهد شد که دیر یا زود برای کار به روسیه بازمی گردند: در این شرایط ، اقتصاد روسیه سرانجام اهمیت مهاجران کار بین المللی را درک کرد. وضعیت فعلی نشان داد که آنها کارهایی را انجام داده اند ، اما این مشاغل روس ها نبوده است. ” این نظر کارشناسان روسی است. چه چیزی را متوجه می شویم؟

  • نگرش کارفرمایان نسبت به مهاجران کارگر در حال تغییر است. این یک روند کاملا جدید است. و بسیار مهم است.
  • اقتصاد روسیه سرانجام اهمیت مهاجران کار بین المللی را درک کرد. من مطمئن هستم که آنها با مهاجران کارگر نه تنها با احترام و احترام رفتار خواهند کرد ، بلکه برای کار یک مهاجر نیز ارزش قائل خواهند شد. همه کشورهای پیشرفته در تلاش برای جذب منابع کار هستند. این وضعیت فاجعه بار جمعیتی است.
  • مهاجران کار شغل گرفتند ، اما اینها مشاغل روسها نبود. این یک عامل بسیار جدی و معقول است. سرانجام ، این تفاهم در جامعه روسیه رسیده است که مهاجران در مکانهایی کار می کنند که ساکنان محلی آنجا نمی روند.

    -چرا کارفرمایان روسی مهاجران را در بسیاری از موقعیت ها ترجیح می دهند؟ فقط به این دلیل که می توان کمتر به آنها پرداخت کرد

    – اولین موقعیت ، البته اقتصادی است – می توان آنها را کمتر پرداخت کرد. علاوه بر این ، می توان به آنها دستمزد کمتری پرداخت کرد ، و آنها موافقت می کنند که بیشتر کار کنند ، منظور من یک روز کاری طولانی تر است. در برخی موارد ، مهاجران نظم بیشتری دارند. علاوه بر این ، آنها برای کارفرما راحت ترند ، زیرا آنها بسیار وابسته به او هستند ، بسیار قوی تر از مهاجران داخلی و حتی بسیار بیشتر از کارگران محلی. مهاجران کمتر از نیمی از درآمد واقعی خود را دریافت می کنند. آنها 1.5 برابر بیشتر از روسها کار می کنند – مهاجران تقریباً 60 ساعت در هفته کار می کنند ، در حالی که روسها 40 ساعت کار می کنند.

    – آرزوی یک مهاجر: بدون کارگران خارجی چه چیزی در انتظار اقتصاد روسیه است؟

    – این فاجعه ای را تهدید نمی کند ، اما کاهش کیفیت زندگی بسیار یکنواخت است. در شهرهای بزرگ که تقریبا نیمی از رانندگان مهاجر هستند ، شرکت های تاکسی برای کار راحت تقریباً به 20 درصد راننده بیشتر نیاز دارند. باید توجه داشته باشم که تعداد بیکاران در دوره شیوع بیماری افزایش یافته است ، به عنوان مثال نرخ بیکاری در روسیه 6.3٪ بود که 1.9٪ بیشتر از مدت مشابه سال 2019 است. 82 مورد از 85 نفر افزایش بیکاری ثبت شده است ، اما برای استخدام آنها لازم است آنها را به آموزش های مناسب بفرستیم. و این هزینه دارد.

    – مهاجرانی که وارد روسیه می شوند با “پول مودیان روسیه” زندگی نمی کنند؟

    – البته که نه برای کار خود در سایت های ساختمانی ، روس ها 30 درصد بیشتر از مهاجران دریافت می کنند. به طور معمول ، مهاجران بدون بسته اجتماعی ، بدون پرداخت از جانب کارآفرینان به صندوق های اجتماعی ، اقدام می کنند. علاوه بر این ، هزینه های کارگری آنها کمتر از هزینه های ساکنان است. ساکنان روسیه نمی توانند همه این کارها را انجام دهند ، زیرا سطح پایینتری از حقوق قادر به تأمین نیازهای آنها نخواهد بود.

    – اخیراً ، من نتایج یک مطالعه در مدرسه اقتصاد روسیه را خواندم ، جایی که می گوید “مهاجران مشاغل جدید ایجاد می کنند ، آنها را جذب نمی کنند.”

    -بله ، این یک مطالعه بسیار جدی در دهه گذشته است. هجوم مهاجران است که منجر به ظهور مشاغل جدید در بازار می شود. این امر هم برای اروپای غربی و هم روسیه صادق است. اسطوره آوارگی محلی ها توسط تازه واردان از توهم درباره حجم ثابت کار ناشی می شود. من می خواهم از سخنرانی یوری مسکوفسکی ، رئیس کمیسیون مهاجرت شورای امور ملیت ها تحت دولت مسکو نقل کنم. من نقل قول می کنم: “مهاجرت کارگری برخلاف نظر شبه متخصصان ، متخاصمین ، که خواستار بسته شدن مرزها هستند ، برای اقتصاد روسیه بسیار ضروری است.” مردم نه تنها به عنوان نیروی کار بلکه به عنوان موتور بخش خدمات ، خرید کالاها و خدمات ، یک منبع عظیم هستند. در سال 2013 ، در جریان مبارزات انتخاباتی ، شهردار مسکو ادعا کرد که به دنبال کاهش “استفاده از نیروی کار غیرماهر در اقتصاد شهری” خواهد بود. با این حال ، در طول هفت سال هیچ تغییری حاصل نشده است. بگذارید برای شما مثالی بزنم. ژاپن تمام پیاده روها ، ایستگاه های اتوبوس در حال گرم شدن هستند.

    – و این یک سیگنال هشدار دهنده نه تنها برای جمهوری های آسیای میانه است که جریان معمول “پول مهاجر” را از دست داده اند ، بلکه همچنین برای اقتصاد روسیه است؟

    – مقیاس مشکل بیش از آن است که به نظر می رسد و وضعیت در این زمینه ناامیدکننده است. البته ، با خروج نیروی کار ، نرخ برای هر حرفه کار افزایش یافته است – هم برای یک پارچه ، هم برای یک نما ، و هم برای دکوراسیون. در بخش خدمات ، تقاضا نیز به تدریج در حال رشد است. به عنوان مثال ، رانندگان تاکسی کمی بهتر عمل می کنند ، اما درآمد آنها بسیار کمتر از قرنطینه بهار است – برای دریافت 3-5000 روبل ، به طور متوسط ​​باید حدود 16 ساعت کار کنید.

    – انتقال پول نیز در حال کاهش است؟

    – طی 15 سال گذشته ، کشور ما بیش از 38 میلیارد دلار دریافت کرده است. اما ، یک نکته مهم وجود دارد. در رسانه ها ، برخی از کارشناسان ، سیاستمداران و روزنامه نگاران یکصدا می نویسند که حواله ها درصد زیادی از تولید ناخالص داخلی تاجیکستان را تشکیل می دهند. این اساساً اشتباه است ، یا بهتر است بگوییم به صلاحیت نیست. دانشجوی سال اول مشخصات اقتصادی می داند که تولید ناخالص داخلی از چه چیزی تشکیل شده است. و حواله ها و تولید ناخالص داخلی چطور؟ برای نیمه اول سال 2020 ، 999 میلیون دلار دریافت شد و تا پایان سال 2020 ، ممکن است دو یا کمی بیشتر باشد. توجه داشته باشید هر روز بیش از 5 میلیون دلار به کشور وارد می شود. اما ، در مقایسه با سایر کشورها ، ما نمی توانیم از این بودجه به نفع اقتصاد خود استفاده کنیم.

    -در آینده نزدیک چه انتظاری دارید؟

    -با توجه به مفهوم سیاست مهاجرت فدراسیون روسیه برای 2019-2025 ، برنامه ریزی شده است که از 5 تا 10 میلیون نفر به فدراسیون روسیه جذب شوند. از اکتبر 2019 ، اصلاحات جدید در قانون شهروندی روند اخذ پاسپورت روسی را برای لیست خاصی از متخصصان واجد شرایط ساده کرده است – شرایط به دست آوردن آنها از سه به یک سال کاهش یافته است. در این شرایط ، مزایا را می توان دید: کارفرمایان اکنون به نیازهای مهاجران گوش فرا می دهند. پس از رفع محدودیت ها ، نگرش نسبت به آنها در جامعه محترمانه تر خواهد شد. همه گیری از بین خواهد رفت ، اما حسن نیت باقی خواهد ماند. وزارت امور داخلی روسیه سندی را تهیه کرده است که اشتغال اتباع خارجی را در فدراسیون روسیه تسهیل می کند ؛ در حال حاضر تحت یک تخصص مستقل مبارزه با فساد است. وزارت امور داخلی سازوکارهای جدیدی را برای تنظیم فرآیندهای مهاجرت از سال 2021 پیشنهاد می کند. زمان “اقتصاد دیجیتال” در مهاجرت فرا رسیده است. هیچ کشوری در جهان به “فقیر کارگر” نیازی ندارد. نگرش سخت نسبت به مهاجران کارگر ، دستمزد کم ، شرایط ناهنجار اجتماعی همگی بر کیفیت کار تأثیر می گذارد. اتباع خارجی برای کار در شرکت های بزرگ بین المللی در روسیه دیگر به اجازه کار یا حق ثبت اختراع احتیاج ندارند. در روسیه ، موضوع امتیازات اضافی برای کارفرمایانی که مهاجران را استخدام می کنند ، و تعدادی از اقدامات دیگر در حال رسیدگی است.

    – سوالی پیش می آید. راه حل چیست؟

    – باز کردن مرزها ضروری است. کارفرمایان باید نسبت به وضعیت اپیدمیولوژیک در بین مهاجران پاسخگو باشند. آنها به مهاجران ازبکستان و تاجیکستان دعوت نامه های نقطه ای ارائه می دهند. مدل اقتصادی را تغییر دهید؟ مهاجرت یک حلقه ضعیف در آسیای میانه است. نه فقط یک مدل اقتصادی ، بلکه به طور کلی کل روش ، جهان بینی و ایدئولوژی نگرش نسبت به مهاجران کارگری. اقتصاد یک بازار است ، سازوکارهای خاص خود را دارد. دولت یک سیستم نظارتی است. دولت در سطح رسمی باید “ما به مهاجران نیاز داریم” اعلام کند. ایجاد شرایط مطلوب برای مهاجران کارگری در همه بخش ها ضروری است. همه چیز بسیار ساده است – شما به یک نگرش اجباری ، هوشمند ، خیرخواهانه نیاز دارید. مهاجر صندوق طلا برای دریافت و ارسال است.

    -Rahmon Ulmasovich ، آیا حرف دیگری دارید؟

    – اولاً ، بازار کار باید از تقابل به تعامل برسد. هرکس با مهاجران سر و کار دارد باید احساس مسئولیت هیپرتروفی داشته باشد.

    ثانیا: تهیه کار به صورت چرخشی ضروری است. خطراتي وجود دارد كه ممكن است نياز به مهاجران كار بعد از مدت زمان معيني در روسيه باشد. این به این دلیل است که تعدادی تخصص به طور سنتی توسط آنها انجام شده است.

    سوم: مهاجران بالقوه به اطلاعات با کیفیت بهتر نیاز دارند. یک قرارداد کار ، یک دستورالعمل تضمینی برای ایمنی یک مهاجر.

    چهارم: سرمایه گذاری در آموزش و حرفه آموزی برای مهاجران.

    پنجم: افزایش تعامل با دیاسپورها.

    ششم: اجرای رویکرد سراسری برای اجرای سیاست های مدیریت مهاجرت.

    هفتم: همه اجلاس ایده های تاجیکستان در مورد مسائل مهاجرت را انجام دهید.

    از چت متشکرم!

    مصاحبه شده توسط Anushervon Rasulov