را بازیابی کند
آیا سینمای تاجیکستان می تواند موقعیت های از دست رفته را بازیابی کند 16 اکتبر 2020 ، ساعت 17:00
Avesta.Tj | 10/16/2020 | هر ساله 16 اکتبر به عنوان روز سینمای تاجیکستان جشن گرفته می شود. در این روز ، 16 اکتبر 1929 بود که اولین قطار از شهر ترمز وارد دوشنبه شد.
ورود قطار توسط فیلمبردار واسیلی کوزین فیلمبرداری شد و اولین سینمای تاجیکستان بود که در آن زمان نمایش داده شد.
بیش از 90 سال از آن زمان می گذرد. در این دوره فیلم های زیادی به صورت داستانی و مستند در تاجیکستان فیلمبرداری شد.
سینمای تاجیکستان امروز چه جایگاهی دارد. آیا می توان آن را با فیلمبرداری گذشته ما مقایسه کرد.
دالری ایمعمالی ، فیلمساز جوان تاجیکی که روی فیلم های مستند متمرکز است ، توسعه کمبود سینمای معاصر تاجیکستان را در کمترین تمرکز دولت بر این صنعت می داند.
“دولت هزینه بیشتری به توسعه مراقبت های بهداشتی ، آموزشی ، دفاعی می دهد ، یعنی فرهنگ ، از جمله سینما ، در پس زمینه قرار دارد. اگر به بودجه اختصاص یافته برای توسعه حوزه فرهنگی ، از جمله سینما نگاهی بیندازید ، معلوم می شود که تقریباً 0.2٪ یا حتی کمتر است. ”
به نظر وی ، اگر بودجه سینما به سطح قبلی برگردد ، سینمای تاجیکستان موقعیت های سابق خود را در آسیای میانه برمی گرداند. “پایه مواد به تدریج تکمیل و به روز می شود ، اگرچه این کافی نیست. این نیز در مورد پرسنل است. اگر فیلمسازان را به دو گروه تقسیم کنیم ، افراد حرفه ای به دو گروه تقسیم می شوند و گروه دوم کم کار خواهند ماند ، اگرچه از نظر فنی مشکلات کمتری وجود دارد ، ما آن را داریم و هنوز در حال خرید است. “
“تیلوی نكادام” كارشناس فیلم می گوید: “امروزه مشكلات زیادی در زمینه سینما وجود دارد ،” پیدا كردن امور مالی مشكل است ، گریمورها مشكل است ، مهندس صدا مشكلی دارد ، فیلمبردار مشكلی است. ”
“ما تقریباً هیچ متخصصی نداریم که بتواند این پرسنل را آموزش دهد. سخت ترین حرفه در سینما گریمور است. ما گریمورهای حرفه ای نداریم. بعد از امور مالی ، مردم اول هستند. ما بازیگران خوبی داریم و تصویربرداران نقش فیلمبرداران را بازی می کنند. در سالهای گذشته ، کارگردانان فیلم ، دستیار کارگردان و دستیار دوربین بودند که تجربه کسب کردند و برای تحصیل در VGIK رفتند. وقتی آنها با مدرک دیپلم برگشتند ، موظف شدند سه روزنامه خبری را فیلم برداری کنند ، یعنی فیلمبرداری مستند را انجام دهند ، آنها 10-10 سال این کار را کردند و سپس فیلمبرداری فیلم های بلند را شروع کردند. تیلوی نکادام تأکید می کند و اکنون ، کارگردانان جوان ما بدون تجربه فیلمبرداری فیلم های بلند را آغاز می کنند و در نتیجه آنها موفق به “شاهکار” نمی شوند.
“برای توسعه سینمای تاجیکستان ، دولت این کشور سه برنامه را اتخاذ کرده است: برنامه توسعه سینمای تاجیکستان برای سال های 2006-2010 ، برنامه توسعه سینمای تاجیکستان برای 2011-2015 و برنامه توسعه سینمای تاجیکستان برای 2018-2022. البته اقداماتی برای اجرای این برنامه ها در حال انجام است اما سینما نیاز به بودجه دارد و اندک نیست. برای ساختن یک فیلم ارزشمند ، حداقل باید 4-5 میلیون دلار سرمایه گذاری کنید. فیلمنامه نویس ، کارگردان ، بازیگر ، گریمور و غیره ، همه اینها هزینه دارد. اما ما باید از آن کارگردانانی که علی رغم همه مشکلات فیلمبرداری می کنند یا سعی در فیلمبرداری دارند ، احترام بگذاریم و حتی جوایزی هم دریافت می کنیم و اکنون نمی توانیم بگوییم که سینمای تاجیکستان راکد است و پیشرفت نمی کند. ”
Fotima Gulomova هنرمند ارجمند تاجیکستان 85 ساله می شود. او عمدتاً در کار دوبله فیلم بود. او کارگردانان برجسته تاجیکی مانند توخیر سوبیروف و بوریس کیمیاگاروف را به یاد می آورد. بازیگران فیلم ما عملا روی خودشان کار نمی کنند. وقتی مثلاً همان سریال های ترکی یا هندی را تماشا می کنید احساس می کنید بازیگران موجود در آنها کاملاً به خودشان نقش می دهند. هر نگاه و ژست معنای خاص خود را دارد. بنابراین ، ظاهر در سینما از اهمیت کمی برخوردار نیست. یعنی اکنون سریال های تلویزیونی ترکیه و هند بازار فیلم ما را اشغال کرده اند و مردم دوست دارند آنها را تماشا کنند. ”
تولیب رحمت الله اف ، معاون موسسه دولتی تاجیک فیلم ، معتقد است که سینمای تاجیکستان هرگز در وضعیت راکد نبوده است. تولیب رحمت الله اف اظهار داشت: “حتی در طول جنگ داخلی ، فیلم ها ساخته می شدند و در بایگانی نگهداری می شدند.”
به گفته وی ، در نیمه اول سال 2020 ، تاجیک فیلم سه فیلم بلند ، سه فیلم کوتاه ، 10 مستند و یک کارتون را ضبط کرد.
تولیب رحمت الله اف به طور خلاصه گفت: “در پایان سال ، ما قصد داریم دو فیلم بلند و سه مستند فیلمبرداری کنیم.”