الکساندر شیلوف نمایشگاه “آنها برای وطن می جنگیدند” را در آربات افتتاح کرد

«در طول جنگ بدون سرویس های ضد جاسوسی غیرممکن بود. این هنرمند می گوید اینجا برزخ ارتش است.

به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی، نمایشگاهی از آثار هنرمند خلق اتحاد جماهیر شوروی الکساندر شیلوف “آنها برای وطن جنگیدند!” در آربات افتتاح شد. نویسنده آن را به همه کسانی که جنگیدند تقدیم کرد.

بارش خفیف باران مانع از شرکت گروه موسیقی نظامی در این مراسم نشد. زیر پرتره عظیم مارشال ژوکوف که دیوار خانه را تزئین می کند، یک سکو نصب شده بود. الکساندر شیلوف با همراهی گوینده آنا شاتیلووا از آن صعود کرد. او با شلوار سفید زیر یک چتر، مراسم را رهبری کرد. این هنرمند او را صدا زد: “زیبایی خیره کننده ما”. تماشاگران از این سخنان متحیر شدند: «من با شهوت و تحسین به شما نگاه می کنم. و او ملکه این رویداد بود، او به رئیس بخش فرهنگی مسکو، الکساندر کیبوفسکی، با این جمله خطاب کرد: “دوست جوان من”. و او در مورد مکتب نقاشی رئالیستی روسی صحبت کرد و نام های کیپرنسکی، بوروویکوفسکی، تروپینین را نام برد و شیلوف را به عنوان جانشین مستقیم مکتب همتراز با آنها قرار داد. او به یاد آورد که چگونه مهمانانی که به کرملین آمده بودند از خط Znamenka از کسانی که می خواستند وارد گالری شیلوف شوند شگفت زده شدند.

و سپس گالری به خیابان رفت. فتوکپی بیش از چهل پرتره از افسران اطلاعاتی، افسران ضد جاسوسی، خلبانان و سربازان عادی در آربات ارائه شد. از جمله گئورک وارتانیان است که 47 سال در کشورهای مختلف کار کرده است. 21 ساله بود که برای جلوگیری از نقشه های هیتلر در یک ماموریت مهم به جلسه استالین، چرچیل و روزولت آمد. در اینجا پرتره ای از الکسی بوتیان، نمونه اولیه سرگرد افسانه ای در فیلمی به همین نام است. شیلوف پرتره ای از افسر اطلاعاتی انگلیسی جورج بلیک را ترسیم کرد که چهل سال در کشورش زندانی شد، اما توانست به اتحاد جماهیر شوروی نقل مکان کند. در اینجا خلبان مشهور پوپووا است که در طول سال های جنگ 852 سورتی شبانه انجام داد، پرتره هایی از شخصیت های فرهنگی که در جنگ جهانی دوم شرکت کردند – یوگنی ماتویف، سرگئی بوندارچوک، ویکتور روزوف، یان فرنکل، ولادیمیر اتوش، سرگئی میخالکوف، که یک خبرنگار جنگ برای روزنامه “برای شکوه میهن”. این اوست که سنگ نوشته روی مقبره سرباز گمنام در نزدیکی دیوار کرملین دارد: “نام تو ناشناخته است، عمل تو جاودانه است.”

در مراسم افتتاحیه، روسای ادارات نظامی، کهنه سرباز جنگ بزرگ میهنی، عضو افتخاری سرویس امنیت دولتی و قهرمان نقاشی شیلوف، ایوان اودوتیف، حضور داشتند. به سختی می شد او را روی صندلی نشاند. او در سال 1320 به جبهه رفت و سنش را به خودش نسبت داد. این کهنه سرباز در سخنرانی خود گفت که پیروزی نباید فراموش شود، مخالفانی را به یاد آورد که در آوریل 1945 آرام نشدند، ترفندهایی ساختند، به نقشه چرچیل برای حمله به اتحاد جماهیر شوروی اشاره کردند که روز بعد از مرگ استالین، دشمنان تصمیم گرفتند تا از این به عنوان ابزاری برای تأثیر روانی برای تضعیف اتحاد جماهیر شوروی استفاده کنند.

در 6 اکتبر، الکساندر شیلوف 85 ساله می شود. شرکت کنندگان تصمیم گرفتند به رهبری مسکو متوسل شوند تا تاریخ در سطح مناسب جشن گرفته شود و نمایشگاه فعلی پیشنهاد شد “تا پایان آربات افزایش یابد”. شیلوف اخیراً پرتره دیگری از یک افسر ضد جاسوسی کشیده و به کار خود ادامه خواهد داد. «در طول جنگ بدون این خدمات غیرممکن بود. این هنرمند معتقد است اینجا برزخ ارتش است. فردای آن روز بعد از ورنیساژ خیابانی به بیمارستان ویشنوسکی می رود و در آنجا نمایشگاه دیگری را افتتاح می کند.

شیلوف پرتره هایی از خلبانان، پیشاهنگان، سربازان را نشان داد: تصاویری از نمایشگاه اختصاص داده شده به 78 سالگرد جنگ جهانی دوم

الکساندر شیلوف نمایشگاه “آنها برای وطن می جنگیدند” را در آربات افتتاح کرد


گالری عکس مرتبط را ببینید

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 29023 مورخ 4 مه 2023

تیتر روزنامه:
هنرمند شیلوف به آربات رفت