الیسا دانشخ ، نویسنده ، سالگرد ادبیات خود را جشن می گیرد

“یک بار” برای همه موارد

آلیسا دانشخ نویسنده ای است با نقش ادبی غیر پیش پا افتاده. کتاب های او مانند افسانه های کوچک است ، “یک بار” از زندگی واقعی ، با گرما و لطف ، با شوخ طبعی و اشتها. هر داستان با سلیقه – برای زندگی نوشته شده است. با خواندن “خاطرات آشپزی دوران کودکی شاد” به نظر می رسد کوفته کوفته های مادربزرگ را بو می کنید و می چشید. غواصی در کتاب «فلورانس. منظره از تپه “همراه با نویسنده ، عاشق شهری می شوید که میکل آنژ آن را” دروازه های بهشت ​​”نامید. ادبیات آلیسا دانشخ درک حسی خود را از جهان تیز می کند. من می خواهم با او دوست داشته باشم ، نفس عمیق بکشم ، و با حرص و شوق با هر سلول از بدن شادی را جذب کنم. امروز نویسنده یک ربع قرن فعالیت ادبی خود را جشن می گیرد ، که ما صمیمانه او را به او تبریک می گوییم.

زندگینامه آلیس دانشخو کاملاً دیر آغاز شد. اولین انتشارات در مجله Ogonyok و Literaturnaya Gazeta در اواسط دهه 1980 ظاهر شد. سپس اولین داستان ها و مقاله ها منتشر شد که بعداً ، در اوایل دهه 2000 ، در مجموعه داستان های صورتی و دیگران روزگاری گنجانده شدند.

“یک بار” برای آلیس دانشخ فقط کلمه ای نیست که او دوست دارد داستان هایش را با آن شروع کند. این نوعی ژانر از طرح های تاریخ شخصی است که با احساسات ، برداشت ها ، جزئیات پر از رنگ است. هر “یک بار” خواننده را به یاد نویسنده می آورد ، آنقدر واضح و آسان نوشته شده است که به نظر می رسد شما خودتان اینجا هستید و اکنون با آلیس در حیاط های آربات جایی که کودکی اش را گذرانده است ، در یک اجرای تئاتر یا در یک سفر هیجان انگیز. این داستان ها از هوا ، پرواز ، الهام بخش عفونی …

احتمالاً او فرصتی برای فرار از حرفه ادبی نداشته است ، زیرا در خانواده ای با سنت های فکری غنی بزرگ شده است. پدرش سردبیر و مترجم مشهور زبان ترکی و مادرش سردبیر یک مجله موسیقی محبوب بود. پدر و مادر وقتی آلیس کوچک بودند طلاق گرفتند ، او توسط پدربزرگ و مادربزرگ بزرگ شد. تحصیلکرده ترین مردم در خانه خود در قلب مسکو جمع شدند. فضای آن روزها را می توان به راحتی در کتاب های “خاطرات آشپزی دوران کودکی خوش” و “نه یک خانواده مقدس از سربریانی لین” احساس کرد.

این فقط یک خاطره نیست. بنابراین ، “خاطرات آشپزی دوران کودکی شاد” شامل بسیاری از تجربیات عملی است که می توانید در زندگی روزمره خود استفاده کنید. و نه به عنوان یک دستورالعمل یا توصیه ، در “یک بار” دانشخو حتی نشانه ای از اصلاح وجود ندارد. اما با خواندن داستان های خوشمزه آربات ، شما فقط می خواهید برخی از دستور العمل های مادربزرگ را خودتان برآورده کنید ، به خصوص که دستورالعمل ها به آن پیوست شده است و راز این است که آنها به عنوان دستور العمل های آشپزی نوشته نشده اند ، بلکه به عنوان حوادثی از زندگی ، با سس نوستالژی شاد و شیرین نوشته شده اند. و این برداشت از گذشته بسیار مسری است.

در مورد کتاب «فلورانس. نمای از تپه ”. زیبایی این است که این یک کتاب راهنما نیست ، یک مقاله فرهنگ شناختی پرهیاهو نیست ، بلکه برداشتی از مکانی است که از طریق خودش عبور می کند. در عین حال ، می توان کتاب را هنگام مسافرت خواند تا بیشتر در فرهنگ و تاریخ شهر ایتالیا غوطه ور شوید. همان هاله از مجموعه «یک بار دیگر. گل سرخ عشق. سفر »، که در سال 2019 منتشر شده است.

یکی از آخرین کتابهای آلیس “تاریخچه پرونده ، یا دفتر خاطرات سلامتی” بود. و این ، باز هم یک دستورالعمل برای غلبه بر بیماری ها نیست. این نگاه متفاوت به موضوعات حساس است. معلوم می شود که یک زخم می تواند یک خاطره بسیار روشن ایجاد کند – یک ماجراجویی ، یک سفر جذاب ، آشنایی ، کشف چیزهای جدید در خود ، مردم و جهان. این پاک و زیباست که ارزش آن را دارد که در حافظه خود ثابت کنید تا سالم ، با نشاط و شاد باشید. بدترین چیز در مورد این بیماری افسردگی است که در پس زمینه ایجاد می شود. و درمان اصلی برای همه مشکلات ، خودآرایی مثبت است. ارزش خواندن آلیس دانشخ را برای او دارد. “یک بار” او قدرت شفابخشی دارد که به دیدن عشق و نور در داخل و اطراف کمک می کند.

اکنون نویسنده در حال اتمام کتاب “جاده طولانی به سرزمین تغییرات عصر” است. این کتاب در مورد چگونگی درک مناسب پیری ، احساس جوانی و در عین حال جوان نبودن است به گونه ای که دیگران با کمی کنایه به شما نگاه می کنند. این کتاب در مورد چگونگی پیری مناسب ، در مورد هنر بزرگ شدن است. این یکی دیگر از کلیدهای خوشبختی یک زن باهوش ، روشن ، خردمند و درخشان با ذائقه ای تصفیه شده برای زندگی است. و تعداد زیادی کلید از این دست “یکبار” در او وجود دارد. ستاد تحریریه “MK” یک عروسی یا تاریخ یاقوت کبود یاقوت کبود را به آلیس تبریک می گوید. ما منتظر “یک روز” جدید هستیم!

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 28416 16 نوامبر 2020

تیتر روزنامه:
“یک بار” برای همه موارد