انتقال “تثلیث” روبلوف به کلیسای ارتدکس روسیه ممکن است آغاز یک “بازتوزیع” جهانی باشد.

چه چیزی جابجایی بنای تاریخی قرن پانزدهم را تهدید می کند، علاوه بر خطر از دست دادن تصویر افسانه ای

کارشناسان زنگ خطر را به صدا در می آورند – انتقال “تثلیث” به کلیسای ارتدکس روسیه ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. یک شاهکار از قبل شکننده از هنر باستانی روسیه می تواند با هر سهل انگاری در هنگام حمل و نقل و در شرایط بازداشت کشته شود. با این حال، مشکل بسیار گسترده تر است، زیرا “تثلیث” در این بازی شطرنج چندین سال است که در بین بناهای کلیسا بازی می شود. کلیسای ارتدکس روسیه حرکت شوالیه‌ای انجام می‌دهد و یک نماد معروف را از بین می‌برد، سپس ممکن است یک گامبیتی به دنبال داشته باشد، یعنی: بازنویسی قوانین موجود، انتقال کامل نمایشگاه‌ها و ساختمان‌ها، حداقل به نحوی مرتبط با دین، از موزه‌ها به معابد.

اگر بتوان شرایطی را برای چند شاهکار منتخب فراهم کرد (و حتی در آن صورت یک واقعیت نیست)، قطعاً بخش عمده آن در خطر خواهد بود. موضوع حفظ کل میراثی است که قرن ها پیش برای مقاصد مذهبی ایجاد شده بود، اما نقشی ارزشمند در توسعه هنر داخلی و جهانی داشت.

موقعیت های بن بست با آثار باستانی نقاشی شمایل قبلاً اتفاق افتاده است. داستان نماد مادر خدا Bogolyubskaya در قرن دوازدهم که در سال 1992 به صومعه Knyaginin در ولادیمیر منتقل شد، نشان دهنده است.

تصویر در یک ویترین مخصوص آب و هوا قرار داشت و در ابتدا همه چیز خوب بود. اما وزرای معبد توصیه های مرمتگران را نادیده گرفتند: آنها فراموش کردند کاست هایی را که حفظ دما و رطوبت مورد نظر را تضمین می کند تغییر دهند، آنها گل های تازه را در نزدیکی خود قرار دادند. در نتیجه، نمادی که بیش از 40 سال (پیش از تحویل به کلیسا) توسط متخصصان بازسازی شده بود، با قارچ بیمار شد، پوسته شدن لایه رنگ شروع شد و ترک هایی ظاهر شد.

یکی از باستانی ترین بناهای باقی مانده از نقاشی آیکون – نمادی که آندری بوگولیوبسکی قبل از آن دعا کرد – در وضعیت وحشتناکی به مرکز مرمت گرابار بازگشت. “درمان” فشرده 6 سال دیگر طول کشید. به طور معجزه آسایی، تصویر ذخیره شد. اکنون این نماد در یک اتاق مجهز به ویژه کارگاه های مرمت موزه-رزرو ولادیمیر-سوزدال است و همه می توانند آن را ببینند و به آن تعظیم کنند.

همان موزه-رزرو ولادیمیر-سوزدال به سمت کلیسای ارتدکس روسیه رفت و اکنون مراسم پرجمعیتی به طور منظم در کلیسای جامع ولادیمیر برگزار می شود. در همان زمان، نقاشی های دیواری آندری روبلف که سال ها قبل پاکسازی و بازسازی شده بود، اکنون در خطر است. بهترین و بزرگترین نقاشی های دیواری باقیمانده از آندری روبلف – ترکیب “آخرین قضاوت” – از تغییرات دما و رطوبت و همچنین به دلیل مشکلات سیستم تهویه که پس از بازسازی نه چندان موفقیت آمیز وجود دارد رنج می برد. ساختمان.

انتقال “تثلیث” روبلوف به کلیسای ارتدکس روسیه ممکن است آغاز یک “بازتوزیع” جهانی باشد.
کلیسای جامع اسامپشن.







کلیسای جامع Assumption اخیراً بازسازی شده است، اما مشکلات مربوط به پایه و زهکشی دوباره از بیرون قابل مشاهده است. علاوه بر این، بخشی از نقاشی های دیواری توسط یک شمایل جدید پوشانده شده است و مشخص نیست چه بر سر آنها آمده است.

داستان های زیادی از مجموعه دارانی شنیده شده است که شمایل های باستانی را به کلیساها اهدا کردند و سال ها بعد با بازگشت به آنجا متوجه شدند که هیچ تصویری وجود ندارد.

دلایل متفاوت بود: به عنوان مثال، رئیس مدرسه تغییر کرد و اولی نماد را به عنوان یادگاری با خود برد. یا بنای تاریخی خراب شد و با نماد دیگری جایگزین شد. رتبه Zvenigorod، که سالها به روبلوف نسبت داده می شد (چند سال پیش، متخصصان ترتیاکوف گفتند که نویسنده استاد دیگری است، همچنین استاد بزرگی است، اما نام او ناشناخته است)، در انباری در نزدیکی کلیسای فرضیه پیدا شد. در سوزدال و بدیهی است که به آنجا رسیدم، زیرا با گذشت زمان درخشش و رنگ خود را از دست داد.

و فقط تصور کنید: پس از “تثلیث” سایر آثار هنری مذهبی به صومعه ها سرازیر می شوند، و علاوه بر این – ساختمان ها (به عنوان مثال، موزه روبلف یا کلیسای جامع سنت جورج در گاس-خرستالنی). آنها چقدر دوام خواهند داشت؟ و این می تواند اتفاق بیفتد، زیرا این اولین بار نیست که ROC اصلاحاتی را در مورد لایحه “در مورد صندوق موزه فدراسیون روسیه” (FZ-54) برای بحث ارائه می دهد. اولین تلاش ها در دهه 1990 انجام شد و هر سال ROC اهداف خود را بلندتر و بلندتر می کند.







کلیسا الحاقاتی را به این لایحه پیشنهاد کرده است تا اطمینان حاصل شود که اشیاء موزه و مجموعه‌های موزه با اهداف مذهبی که در بخش دولتی صندوق موزه فدراسیون روسیه و متعلق به دولت است، می‌توانند برای استفاده رایگان به سازمان‌های مذهبی منتقل شوند. با مجوز نهاد اجرایی فدرال در زمینه فرهنگ بر اساس توافق نامه های مربوطه به روشی که توسط دولت روسیه تعیین شده است. اصلاحات پیشنهادی در حال حاضر در حال مذاکره است.

دوما بعداً به سؤال اصلاحات اعلام شده بازنگشت ، زیرا رسوایی در اطراف شاهکار روبلف رخ داد – پس از یک سفر سه روزه چندین ماه دیگر نمی توان آن را به نمایشگاه بازگرداند. و پس از نمایش مجدد در گالری ترتیاکوف در پایان اکتبر، آنها به طور منظم برای معاینه و مرمت برده می شدند. به مدت یک سال، آنها با تشدید “بیماری های” مزمن مقابله نکردند.

اکنون “تثلیث” قرار است برای همیشه از موزه خارج شود و در 4 ژوئن (برای جشن تثلیث) به کلیسای جامع مسیح منجی و یک سال بعد به لاورا منتقل شود. کارشناسان مطمئن نیستند که این نماد شکننده امسال زنده بماند، اما باید فکر کنیم که اکنون آنها سعی خواهند کرد شرایط حفظ را رعایت کنند. برای تکمیل فرآیند انتقال کلی ارزش های کلیسا به کلیساها. با این حال، خطرات بسیار زیاد است.