برنده جشنواره فیلم کن ستاره سینمای روسیه شد

زکی عبدالرخمانوا، مستندساز در حال فیلمبرداری اولین فیلمش «بابا در روز شنبه درگذشت»

زکی عبدالرخمانوا، بازیگر اول فیلم به تازگی فیلمبرداری فیلم «بابا شنبه درگذشت» را به پایان رسانده است. یکی از نقش های اصلی را صاحب “شاخه نخل نقره ای” جشنواره فیلم کن – بازیگر قزاق سامال یسلیاموا – ایفا کرد.

Zaka Abdrakhmanova فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم های مستند است. او در مدرسه مارینا رازبژکینا تحصیل کرد. فیلم‌های او “Zhanym” و “Anniversary Year” در بسیاری از جشنواره‌های فیلم غیرداستانی مورد توجه قرار گرفتند. زاکا به همراه ناتالیا مشچانینووا روی سریال “پنگوئن های مادرم” کار کرد. او نویسنده ایده، فیلمنامه نویس و تدوینگر موسیقی شد. و قبل از آن در پروژه های “خط خورشیدی” و “سه دقیقه سکوت” توسط بوریس خلبانیکوف شرکت کرد. به ویژه، برای سناریوی “سه دقیقه سکوت” او مطالب مستندی را در یک کشتی ماهیگیری در دریای بارنتز جمع آوری کرد.

من واقعاً می‌خواستم یک اولین کار فعال داشته باشم، جایی که شخصیت‌ها به مدت دو ساعت به دریا فکر نکنند، بلکه کاری انجام دهند تا با عصبانیت خود کنار بیایند. حتی اگر احمقانه این کار را انجام دهند. فیلم هنوز در دست ساخت است، اما امیدوارم تماشاگر پسند و قابل درک باشد و با علامت «فیلم برای همه نیست» پیش نرود. زاکا عبدالرخمانوا در مورد اولین بازیگری خود می گوید: سینما باید برای همه باشد، فقط می تواند چیزهای مختلفی را برای همه مختل کند.

داستان فیلم این است. آیکو 30 ساله مسکووی پدرش را که سال ها با او ارتباطی نداشت از دست داده است. او یک هیولای واقعی بود و او برای او متاسف نیست. اما بنا به دلایلی برای تشییع جنازه به قزاقستان می رود. در آنجا برای اولین بار خانواده پدر جدیدش را می بیند. خواهر ناتنی او تحمل ناپذیر است، برادر کوچکتر از این دنیا. و نامادری هم سن خود آیکو است. و برای آنها، پدرش اصلا یک هیولا نیست.

برنده جشنواره فیلم کن ستاره سینمای روسیه شد
لورا تورسونکانوا نقش اصلی را بازی کرد. عکس تهیه شده توسط گروه فیلمبرداری







تیم جالبی است. اینها تهیه کنندگان ناتالیا اسمیرنوا، سرگئی سلیانوف و ناتالیا دروزد، مدیر فیلمبرداری میخائیل خرسویچ، طراح تولید تاتیانا آزاروا هستند. نقش اصلی را لورا تورسونکانوا بازیگر 23 ساله اهل قزاقستان بازی کرد. شهریورماه سال گذشته، تابلوی «کمان کوه» اثر الدار شیبانوف با مشارکت او در برنامه جشنواره فیلم ونیز ارائه شد. سامال اسلیاموا یکی دیگر از بازیگران زیبای قزاقستانی در فیلم زکا عبدالرخمانوا ایفای نقش کرده است. او صاحب «شاخه نخل نقره ای» در جشنواره فیلم کن برای بازی در نقش یک مهاجر قرقیز در فیلم «آیکا» ساخته سرگئی دورتسوی است. اخیراً سمال یکی از اعضای هیئت داوران مسابقه اصلی MIFF بود.

یکی دیگر از این نقش ها را النا روفانووا، بازیگر سن پترزبورگ ایفا کرد، که بینندگان او را از فیلم های الکساندر سوکوروف، The Russian Ark و Moloch، جایی که او در نقش اوا براون ایفای نقش کرد، و همچنین سریال های تلویزیونی Streets of Broken Lights و Lethal Force می شناسند. در فیلم «بابا شنبه درگذشت» نیز بازیگرانی چون آمینه اورازبای، کوزما کوترلف، شریف بک ذاکر، داناگل تمیرسلتانوا، آزات سیتمتوف، آلن خلیلوف، علیبک خلیلوف، اسلام بغلان، ونرا نیگماتولینا، تیمور بلالف، شایکول مایسابکوا، ژانای لبایف به ایفای نقش پرداختند.

لورا تورسونکانوا در فیلم پدر در روز شنبه درگذشت. عکس تهیه شده توسط گروه فیلمبرداری







“زاکا متعلق به آن دسته از نویسندگانی است که با شخصیت های خود با حساسیت و توجه فراوان، با شفقت و کنایه برخورد می کنند. او روستای کوچکی در قزاقستان را به عنوان صحنه اکشن انتخاب کرد. این پروژه به شدت قومی و اجتماعی نخواهد بود. چنین داستانی می توانست در هر جای دنیا اتفاق بیفتد. ناتالیا اسمیرنوا تهیه کننده می گوید: این جهانی است.

«شرکت فیلم ما عاشق بازیگران اولیه است و همیشه از آنها حمایت می کند. یک روند بی قید و شرط در سراسر جهان وجود دارد – کارگردانان فیلم مستند به سمت فیلم های بلند حرکت می کنند و اغلب آنها هستند که نویسندگان درخشان ترین و صادقانه ترین پروژه ها هستند – تهیه کننده سرگئی سلیانوف می گوید. زک نیز از این قاعده مستثنی نیست. این فیلم به‌عنوان یک جریان اصلی هنری نسبتاً تماشاگر، به‌عنوان سینمایی ظریف، تصفیه‌شده و در عین حال دموکراتیک در نظر گرفته می‌شود.»