برندگان اولین نیمه نهایی یوروویژن 2023 مشخص شدند

برندگان اولین نیمه نهایی یوروویژن 2023 مشخص شدند

در 9 می، لیورپول میزبان اولین نیمه نهایی یوروویژن 2023 بود. نمایندگان 15 کشور روی صحنه اجرا کردند که 10 کشور به فینال راه یافتند. در میان برندگان لورین از سوئد و کاری از فنلاند بودند که به عنوان برنده اصلی قهرمانی محسوب می شوند. لورین قبلاً برنده مسابقه آواز یوروویژن در سال 2012 بود. این بار او آهنگ یوروپاپ “Tattoo” را اجرا کرد، در حالی که کری ترکیبی از موسیقی رپ، متال و الکترونیک خود را به نام “چا چا چا” ارائه کرد.

گروه کروات Let 3 نیز با طنز ضد جنگ “Mama SC” به فینال راه یافت. موضوع جنگ در ترانه های نمایندگان سوئیس و جمهوری چک نیز شنیده خواهد شد. پاشا پارتنیا از مولداوی، نو کرل از اسرائیل، الساندرا از نروژ، میمیکات از پرتغال و لوک بلک از صربستان نیز در فینال رقابت خواهند کرد.

گروه پسران Sudden Lights از لتونی، The Busker از مالت و Wild Youth از ایرلند، و همچنین دو گروه TuralTuranX از آذربایجان و Mia & Dion از هلند نتوانستند به فینال راه پیدا کنند.

یک نوآوری در این سال تغییر قوانین رای دادن بود. اکنون فقط آرای بینندگان در نیمه نهایی شمارش می شود و امتیازات هیئت داوران ملی در صورت باطل شدن رای بینندگان در هر کشوری ارزش اضافی دارد. علاوه بر این، برای اولین بار در یوروویژن، بینندگان کشورهای غیرشرکت کننده نیز می توانند به صورت آنلاین رای دهند. نمرات آنها از یک کشور جمع شد.