تعداد افراد مبتلا به سوء تغذیه در جهان به 258 میلیون نفر در 58 کشور رسیده است – اخبار تاجیکستان

آشفتگی اقتصادی و جنگ در اوکراین قیمت مواد غذایی را افزایش داده و بحران جهانی غذا را عمیق تر کرده است. 258 میلیون نفر در سراسر جهان در سال 2022 دچار سوء تغذیه شدید بودند که نسبت به سال گذشته 65 میلیون نفر افزایش داشته است. اوکراین که یکی از سبدهای نان جهانی محسوب می شود، در سال 2022 جزو کشورهایی بود که بخشی از جمعیت آن – 25 درصد – با کمبود مواد غذایی مواجه بودند.

این در گزارشی که روز چهارشنبه توسط شبکه جهانی علیه بحران غذایی منتشر شد، ائتلافی که شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمان های دولتی و غیردولتی است، بیان شده است.

وضعیت بدتر می شود

بر اساس این گزارش، تعداد افرادی که نیاز مبرم به کمک های غذایی دارند برای چهارمین سال متوالی افزایش یافته است. رقم 2022 یک رکورد در هفت سال گذشته بود، اما نویسندگان این سند اذعان دارند که بخشی از چنین افزایش شدید را می توان با رشد جمعیت توضیح داد که آنها وضعیت آن را تحلیل می کنند. اما حتی با در نظر گرفتن این ویژگی های آماری، روند کلی نگران کننده است – تعداد افراد مبتلا به سوءتغذیه در حال افزایش است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در مقدمه این گزارش گفت: «بیش از یک چهارم میلیارد نفر امروز با گرسنگی شدید مواجه هستند و برخی از آنها در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. غیرقابل تصور است. به گفته وی، این وضعیت نشان دهنده ناتوانی بشر در دستیابی به دومین هدف توسعه پایدار است که هدف آن پایان دادن به گرسنگی و بهبود تغذیه برای همه ساکنان کره زمین است.

بخشی از جمعیت هفت کشور جهان در سال 2022 به ویژه در سومالی با خطر گرسنگی مواجه بودند. نیمی از 38 میلیون نفری که نیاز مبرم دارند در چهار کشور زندگی می کنند: افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان و یمن.

بیش از 35 میلیون کودک زیر پنج سال از سوءتغذیه یا سوء تغذیه حاد رنج می برند که 9.2 میلیون از آنها به شدت بیمار یا در معرض خطر مرگ هستند.

چه چیزی باعث بحران غذایی شد؟

نویسندگان گزارش از درگیری ها و رویدادهای شدید جوی به عنوان عوامل اصلی تشدید بحران نام می برند. با این حال، وضعیت به طور قابل توجهی تحت تأثیر پیامدهای همه‌گیری COVID-19 و جنگ در اوکراین است که منجر به افزایش هزینه غذا در اوایل سال 2022 شد. بعدها، ابتکار غلات دریای سیاه و سایر اقدامات به تثبیت قیمت ها کمک کرد و کشورهای فقیر وابسته به واردات همچنان اثرات جنگ در اوکراین را احساس می کنند.

خشکسالی در شاخ آفریقا، سیل های ویرانگر در پاکستان و طوفان های استوایی، طوفان ها و خشکسالی در جنوب آفریقا از جمله رویدادهای شدید آب و هوایی هستند که بر تشدید بحران غذایی تأثیر گذاشته اند.

تغییر رویکرد

کارشناسان از جامعه بین المللی می خواهند که به جای صرف تمام تلاش خود برای از بین بردن پیامدهای آن، به مبارزه با عوامل اصلی تشدید کننده وضعیت گرسنگی در کره زمین توجه بیشتری داشته باشند. همانطور که نویسندگان گزارش خاطرنشان می کنند، چنین رویکردی راه حل های نوآورانه و هماهنگی بهبود یافته تلاش های سازمان های بین المللی، دولت ها، بخش خصوصی، سازمان های منطقه ای، جامعه مدنی و جمعیت را فراهم می کند.

به ویژه، آنها کمک های بشردوستانه را برای کمک به مردم برای ایجاد منابع درآمدی که می توانند در برابر شوک ها – اقتصادی یا آب و هوایی – مقاومت کنند، ارائه می دهند.

نویسندگان این گزارش همچنین خواستار سرمایه گذاری بیشتر در پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان ضایعات در کودکان شدند.

دبیرکل سازمان ملل در مقدمه این گزارش می نویسد: «بحران نیازمند تغییرات اساسی و سیستماتیک است. این سند به وضوح نشان می دهد که ما می توانیم پیشرفت کنیم. ما داده ها و دانش لازم برای ایجاد جهانی فراگیرتر و پایدارتر را داریم که در آن جایی برای گرسنگی وجود ندارد. برای انجام این کار، ما به سیستم های غذایی بهبود یافته، سرمایه گذاری هنگفت در امنیت غذایی و تغذیه بهبود یافته برای همه مردم، در هر کجا که زندگی می کنند، نیاز داریم.

چشم انداز سال 2023

کارشناسان هشدار می دهند که درگیری ها، شوک های اقتصادی و رویدادهای شدید آب و هوایی چالش های به هم پیوسته ای را ایجاد می کنند که همچنان بر امنیت غذایی تأثیر منفی می گذارد و هنوز دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این وضعیت در سال 2023 به شدت تغییر خواهد کرد. نویسندگان این گزارش هشدار می دهند که تعداد گرسنگان ممکن است در شش کشور، به ویژه در سومالی، حتی بیشتر شود.