جشنواره فیلم کن افتتاح شد: آثار «قدیمی‌ها» توسط «آدم‌های جدید» داوری می‌شود.

جشنواره فیلم کن افتتاح شد: آثار «قدیمی‌ها» توسط «آدم‌های جدید» داوری می‌شود.

ایلیا پوولوتسکی کارگردان روسی نماینده روسیه در «دو هفته کارگردانان» خواهد بود.

در 16 می، هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن با فیلم ژان دوباری، کارگردان و بازیگر فرانسوی مایون لو بسکو درباره معشوقه لویی پانزدهم (جانی دپ در نقش او) افتتاح شد. هیئت داوران مسابقه اصلی به ریاست برنده دو بار نخل طلا، کارگردان سوئدی روبن اوستلوند، که کارگردانی میدان و مثلث غم را بر عهده داشت، از مسیر پر ستاره عبور کرد. مایکل داگلاس بازیگر 78 ساله آمریکایی پادشاه این مراسم شد. در مراسم افتتاحیه، نخل طلای افتخاری به خاطر دستاوردهای حرفه ای و کمک به سینمای جهان به وی اهدا شد. داگلاس برای اولین بار در سال 1979 با سندروم چین از کن بازدید کرد، سپس فیلم Basic Instinct، I’ve Enough, Behind the Candelabra را ارائه کرد.

از امسال، برای اولین بار در تاریخ طولانی خود، این جشنواره توسط یک زن و نه یک زن فرانسوی، بلکه یک تهیه کننده آلمانی به نام آیریس کنوبلوخ اداره می شود. در همه برنامه ها، در هیئت داوران به اندازه کافی زن حضور دارد. به طور خاص اعلام شد که امسال هیئت داوران توسط نسل جدیدی از فیلمسازان نمایندگی می شود. علاوه بر اوستلوند، شامل: روگانو نیونی کارگردان زامبیایی-بریتانیایی، جولیا دوکورنیو زن فرانسوی که نخل طلای تیتان را دریافت کرد، کارگردانان مریم توزانی از مراکش و دامیان سیفرون از آرژانتین، بازیگران بری لارسون و پل دانو از ایالات متحده آمریکا، دنیس منوش از فرانسه، نویسنده اتیک رحیمینی از افغانستان. چنین شرکت غیرمعمولی باید عمدتاً آثار “پیرمردهای” بزرگ را که برای رقابت اصلی انتخاب شده اند ارزیابی کند.

این فیلم «برگ‌های مرده» اثر نابغه فنلاندی آکی کائوریسماکی را به تصویر می‌کشد که یک بار از شدت رنجش به خاطر دست کم گرفتن نقاشی‌اش، رقصی ناامیدکننده را روی فرش قرمز کن در جشنواره کن انداخت. فیلم جدید او درباره جوانانی که به طور اتفاقی در شبی در هلسینکی با هم آشنا می شوند، سگ مورد علاقه کارگردان را به نمایش می گذارد. «بلوط پیر» اثر کن لوچ، کلاسیک انگلیسی 87 ساله، داستان مهاجران سوری را روایت می‌کند که به روستایی در ولز آمده‌اند، جایی که معادن بسته شده است. این نقاشی از نام یک میخانه محلی گرفته شده است. «ربوده شده» اثر کلاسیک ایتالیایی مارکو بلوکیو بر اساس داستان واقعی کودکی است که از والدینش گرفته شده و تحت مراقبت پاپ پیوس نهم قرار گرفته است. خورشید آینده نوشته نانی مورتی درباره رم در دهه 1950 و سینمای آن زمان می گوید. نقش اصلی فیلم را ماتیو آمالریک بازیگر فرانسوی بازی کرد. فیلم Beautiful Days به کارگردانی ویم وندرس، کارگردان آلمانی، داستان مردی ژاپنی را روایت می کند که توالت ها را تمیز می کند و شیفته موسیقی و کتاب است. فیلم «شهر سیارکی» ساخته وس اندرسون آمریکایی در ایتالیا در پای دهانه آتشفشانی فیلمبرداری شد. «Chimera» نوشته آلیس رورواچر ایتالیایی درباره یک باستان شناس از بریتانیا می گوید. یکی از این نقش ها را ایزابلا روسلینی بازی کرد. فیلم «درباره علف خشک» ساخته کارگردان ترکیه ای و برنده نخل طلا، نوری بیلگه جیلان، بار دیگر درباره معلمی از آناتولی شرقی که متهم به آزار و اذیت است را روایت می کند. «هیولا» ساخته هیروکازو کوره‌آدا که جایزه نخل طلا را برای «دزدان فروشگاه» دریافت کرد، درباره رابطه دشوار یک معلم و یک دانش‌آموز است. به طور کلی، غریبه ها اینجا نمی روند. یک استثنای نادر، اولین بازیکن سنگال، راماتا تولای سی بود که در فرانسه زندگی می کند. او عکس خود را در یک روستای سنگالی به زبان پولار با مشارکت ساکنان محلی، از جمله قهرمانانی که جاذبه های خطرناکی را تجربه می کنند، گرفت.

هیچ فیلم روسی در رقابت اصلی و Un Certain Regard وجود ندارد. اما در “دو هفته کارگردانان” “هوس” توسط مستندساز ایلیا پوولوتسکی ارائه می شود که اولین فیلم بلند خود را خواهد ساخت. این یک فیلم جاده ای است که در آن پدر و دختری با یک کوزه حاوی خاکستر همسر و مادرشان در سراسر روسیه سفر می کنند. آنها در اطراف کاباردینو-بالکاریا، کالمیکیا، قلمرو استاوروپل، مناطق روستوف و مورمانسک، کارلیا، سن پترزبورگ سفر می کنند. این فیلم توسط فیلمبردار باشکوه بلاروسی نیکلای ژلودوویچ که با ایلیا در مستند “Northerers” کار کرده بود، فیلمبرداری شد. نقش های اصلی فیلم “Blazhi” را ماریا لوکیانوا و بازیگر غیرحرفه ای گرجی گلا چیتاوا ایفا کردند که اولین بازی خود را در “Shultes” باکورا باکورادزه انجام داد.

در این مسابقه که تا چندی پیش Cinefondation نام داشت و اکنون La Cinef که در آن مکتب های سینمایی مختلف جهان حضور دارند، انیمیشن Elektra اثر داریا کشچیوا شرکت می کند. او در دوشنبه به دنیا آمد، در مسکو موسیقی خواند و سپس وارد مدرسه فیلم پراگ FAMU شد. انیمیشن قبلی او “دختر” یک “اسکار” دانشجویی دریافت کرد و نامزد جایزه بزرگ “اسکار” 2020 شد. الکترا او در کن نماینده جمهوری چک است.

دیانا ماشانوا که اهل بوریاتیا است به عنوان یکی از شش جوان ساکن جشنواره امسال معرفی شده است. او در اولان اوده متولد شد و در دانشگاه لندن تحصیل کرد و در آنجا فرهنگ و صنایع خلاق را مطالعه کرد و در پاریس و نیویورک فیلمسازی خواند. دیانا با داشتن دیپلم بریتانیا از مدرسه سینمای جدید مسکو فارغ التحصیل شد و فیلم کوتاه تولیا را فیلمبرداری کرد و با آن به سراسر جهان سفر کرد. اکنون او در حال اتمام کار بر روی یک پروژه کامل است که در بوریاتیا فیلمبرداری شده است. پروژه بعدی او، اولین سیگار خدا، به او اجازه داد تا ساکن کن شود و در جشنواره فیلم برتر جهان از حمایت مطمئنی برخوردار شود.

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 29030 مورخ 17 مه 2023

تیتر روزنامه:
“پیرمردهای” بزرگ در کن گرد هم می آیند