حراج Sotheby’s توسط Aivazovsky ناشناخته افتتاح شد: یک صندوقدار در لندن ایجاد کرد

حراج های روسیه با صدای خشمگین به پایان رسید

تجارت روسیه در لندن و کاملاً سریع آغاز شد. درآمد حاصل از اولین حراج Sotheby’s بالغ بر 13.6 میلیون پوند (18.3 میلیون دلار) بود. برترین قرعه کشی ها نقاشی کم شناخته شده ایوازوفسکی “شکسته شدن کشتی در ساحل دریای سیاه” بود: این نقاشی به قیمت 2.314 میلیون پوند (3.1 میلیون دلار) فروخته شد. علاوه بر این ، وجود چنین بوم به لطف ایوان سامارین ، که زمانی در بخش روسی Sotheby’s کار می کرد و کتاب “Aivazovsky ناشناخته” را با حمایت خانه حراج منتشر کرد ، شناخته شد. این کاتالوگ که در سال 2016 منتشر شد ، شامل بیش از 200 نقاشی از پردرآمدترین هنرمند روسی است که برای عموم مردم ناشناخته است. اکنون این اثر به یکی از گرانترین نقاشی های این نقاش دریایی تبدیل شده است.

“خراب شدن کشتی در ساحل دریای سیاه” مربوط به سال 1887 است. این بوم بزرگ است – 150 در 247.5 سانتی متر. به گفته سامارین و همکار او جیانی کافیرو ، مشاور دیگر خانه های حراج و گالری های مربوط به آثار آیوازوفسکی ، این نقاشی در اصل در مجموعه صنعتگر سوئدی جیمز فردریک دیکسون بود. او فضای داخلی قلعه Tjoloholm خود را ، یک عمارت لوکس به سبک Tudor ، تزئین کرد. دیکسون «غرق شدن کشتی …» را به دخترش بلانچ هدیه داد که پس از مرگ او این نقاشی به پسر کوچکش ثور باند رسید. و بوم را در سال 1976 فروخت. مشخص نیست که بعداً در چه مجموعه ای ذخیره شده است ، اما خیلی دیرتر – در قرن بیست و یکم – در بازار ظاهر شد. این نقاشی دو بار در حراج و هر دو بار در ساتبی به نمایش گذاشته شد – در سال 2006 و 2014. آخرین بار 1.5 میلیون پوند زیر چکش رفت و اکنون تقریباً یک میلیون گرانتر است.

یکی دیگر از برترین حراج ها ، یافته دیگری توسط سامارین و کافیرو بود که ابتدا توسط آنها در کتاب نور ، آب و آسمان: نقاشی های ایوان آیوازوفسکی (چاپ 2012) و سپس در فهرست آیزازوفسکی ناشناخته منتشر شد. طبق تحقیقات نویسندگان ، نقاشی با عنوان “خداحافظی با کلمب قبل از عزیمت به سفر از بندر پالوس اسپانیا” (5/121 x 192.5 سانتی متر) در سال 1892 برای نمایشگاه جهانی شیکاگو ایجاد شده است. این نمایش که زمان آن همزمان با چهارصدمین سالگرد کشف کلمبوس در آمریکا بود ، در سال 1893 در ساحل دریاچه میشیگان برگزار شد و یکی از بزرگترین نمایش های تاریخ شد. آیوازوفسکی یکی از شرکت کنندگان آن بود – او بیست نقاشی به ویژه برای نمایشگاه نقاشی کرد. پنج مورد از آنها به کلمبوس اختصاص داده شده است ، از جمله این یکی – کار با هزینه 1 میلیون پوند (1.34 میلیون دلار) انجام شد. به هر حال ، در سال 2009 ، زمانی که این بوم در Sotheby’s در نیویورک به نمایش گذاشته شد ، به قیمت 1.5 میلیون دلار فروخته شد.

به گفته سامارین و کافیرو ، این نقاشی زمانی مربوط به زن تجاری آمریکایی ، مارجوری مریویدر پست بود. او بیشتر ثروت خود را صرف جمع آوری آثار هنری ، عمدتا قبل از انقلاب روسیه (همسر سومش جوزف ای دیویس سفیر ایالات متحده در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود ، از این رو علاقه به فرهنگ روسیه) کرد. بیشتر مجموعه او در موزه هیلوود ، املاک قبلی او به نمایش گذاشته شده است. پرونده این نقاشی در کاتالوگ نمایشگاه شیکاگو وجود دارد ، اما بدون تصویرگری. او همچنین در کتاب میناس سرکیسیان “آیوازوفسکی در آمریکا” در سال 1986 ذکر شده است – احتمالاً همه همین است. جالب است که هر دو اثر که اکنون فروش بسیار خوبی در بازار دارند ، توسط افرادی که نقش مهمی در تجارت هنری دارند بسیار موفقیت آمیز کشف می شود. اما در این کتاب هنوز صدها شاهکار تازه ضرب شده وجود دارد ، به طوری که در سال های آینده مجموعه داران هنر کلاسیک روسیه می توانند چیزی را در حراج های خارجی روسیه مشاهده کنند.

با این حال ، دوستداران هنر روسیه فقط به آیوازوفسکی علاقه ندارند. نقاشی کنستانتین سوموف “بانوی خفته در اتاقی با لباس قرن هجدهم” با قیمت 1.13 میلیون پوند (1.5 میلیون دلار) در Sotheby’s در چکش رفت ، تقریباً 3 برابر تخمین زده شده. تابلوی هنریک سیمیرادزکی “Parnassus” نیز خریدار خود را پیدا کرد: این اثر با قیمت 680.5 هزار پوند (910 هزار دلار) با برآورد 400-600 هزار پوند فروخته شد.

اگر در بهار ، بازار هنر ، به دنبال کل اقتصاد جهان ، که توسط همه گیری شکسته شده بود ، به شدت خراب شد ، اکنون دوباره شروع به جنبش کرده است. در حال حاضر ، حراجی در لندن آغاز می شود که در آن محصولات شرکت کارل فابرگ از مجموعه موزه بروکلین (نیویورک) به نمایش گذاشته می شود و اولین لات ها مانند کیک های داغ در حال پرواز هستند.