دانشجویان افغان در دانشگاههای ازبکستان – اوستا تحصیل خواهند کرد

دانشجویان افغان در دانشگاههای ازبکستان تحصیل خواهند کرد

23 نوامبر 2020 ، ساعت 10:38

اوستا. Tj | 23.11.2020 | به گزارش Podrobno.uz ، به نقل از داده های وزارت سرمایه گذاری و تجارت ، دانشجویان افغان در دانشگاه های ازبکستان تحصیل خواهند کرد.

این امر با تفاهم نامه ای که روز گذشته در تاشکند بین وزارت تحصیلات عالی افغانستان و وزارت تحصیلات عالی و متوسطه ازبکستان به امضا رسیده است ، تصریح شده است.

سند امضا شده همچنین شرایط و رویه همکاری بین م institutionsسسات آموزش عالی دو کشور از جمله تبادل مطالب آموزشی و روش شناختی ، مشارکت متقابل متخصصان در رویدادهای آموزشی ، تعامل در کارهای تحقیقاتی و تهیه مشترک نشریات و مقالات در مجلات علمی را مشخص می کند.

صحبت از وضعیت فعلی همکاری در حوزه آموزشی ، باید توجه داشت که یک مرکز آموزش برای اتباع افغانستان در منطقه ترمز در منطقه سورخندریا فعالیت می کند. در طول سال تحصیلی 2018-2019 ، 96 دانش آموز در مرکز در راستای “زبان و ادبیات ازبک” آموزش دیدند. همه آنها لیسانس خود را از دانشگاه دولتی تاشکند در زبان و ادبیات ازبکستان به نام آلیشر ناووی دریافت کردند.

در حال حاضر ، 172 دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند که 119 نفر آنها در رشته “زبان و ادبیات ازبکی” ، 35 نفر – در “سیستم های حمل و نقل زمینی و عملکرد آنها” و 18 نفر در “زنان ، زنان و پرستاری” هستند.

علاوه بر این ، قرار است 10 دانش آموز دیگر از افغانستان در دسامبر سال جاری برای تحصیل در بخش کشاورزی با حمایت و بودجه اتحادیه اروپا وارد شوند.