در جدایی از جیگارخانیان ، بدروس کیرکوروف گفت: “من از خودم مراقبت نکردم”

مسکو در یک روز آبان یخ زده و بدون برف و در زیر آفتاب کور ، با بازیگر افسانه ای آرمن جیگارخانیان خداحافظی کرد. خداحافظی شلوغ در ماههای همه گیر اخیر نادر است. اما حتی بدون تخفیف برای شرایط دشوار اپیدمیولوژیک ، صدها نفر آماده بودند تا در بیرون از تئاتر درام در سرما بایستند تا با تشویق صادقانه و طولانی بنیانگذار و مدیر هنری دائمی آن ، آخرین سفر خود را بفرستند.

قرار بود مراسم رسمی خداحافظی با هنرمند خلق اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی از ساعت 12 ظهر برگزار شود. با این حال ، 2 ساعت قبل از شروع ، مردم شروع به جمع شدن در تئاتر درام در Lomonosovsky Prospekt می کنند که 25 سال پیش تاسیس شده است. ابتدا روزنامه نگاران با دوربین های تلویزیونی و سپس طرفداران این بازیگر. بیشتر افراد مسن. شخصی با گل آمد. آنها برای زنده ماندن از سرما در کاغذ پیچیده شده اند. دماسنج 6 درجه زیر صفر است.

در ورودی تئاتر یک عکس عزاداری از آرمن بوریسوویچ وجود دارد. و پشت سر – پوستر یکی از آخرین اجراهای او – “تئاتر زمان نرو و سنکا” ، جایی که جژگارخانیان به طرز درخشانی نقش فیلسوف سنکا را بازی کرد. اما امروز غرفه اطلاعات در ورودی اصلی از فاجعه بارترین اتفاق زندگی تئاتر – خداحافظی با بنیانگذار آن – خبر می دهد.

نیم ساعت قبل از شروع ، مردم شروع به عبور از بندناف محکم می کنند. در این زمان ، حدود 30 نفر توسط فلزیاب جذب شده اند. در صورت لزوم ، افسران پلیس کیف شهروندان را چک می کنند ، آنها را ترغیب می کنند که اقدامات محافظتی شخصی را انجام دهند ، دما را اندازه گیری کنند و نیاز به رعایت رژیم مسافت و ماسک را اعلام کنند.







“هر یک از نقش های او چیز جدیدی را در هنر به ارمغان آورد. حیف که استادان می روند. چنین افرادی باید طولانی زندگی کنند. شخصی که گالری تصاویر را ایجاد کرده است. همه چیز آثار خود را برجای می گذارد. “زیتا ، بازیگر تئاتر ارامنه مسکو ، در مورد آرمن بوریسوویچ می گوید.

بازیگر عزیز عسکریان او را تکرار می کند: «یک فرد فوق العاده. من موفق شدم در یک عکس با او کار کنم. او فردی خوش روح و مهربان بود. او همیشه در حال تغییر بود ، اما در عین حال روحیه خوبی داشت. روز سوم او تماس گرفت و تولد او را تبریک گفت … او هرگز از سلامتی خود شکایت نکرد. “

لابی اصلی تئاتر در گلها و تاج های تشییع جنازه – از طرف دوستان ، همکاران ، سیاستمداران ، تئاترها – دفن شده است. آنها یک پرتره سیاه و سفید از آرمن بوریسوویچ را قاب می کنند. این دقیقاً در مرکز ، در یک قاب از گلهای طبیعی قرار دارد. و استاد با نگاهی حیله گر از او لبخند می زند …

سالن هنوز خالی است. در ردیف اول فقط چند نفر از نزدیکان هنرمند حضور دارند. صحنه ، مانند سرسرا ، با گل احاطه شده است. در دو طرف تابوت باز بستگان جیگارخانیان نشسته اند. از جمله آنها بیوه بازیگر تاتیانا ولاسوا است.

Dzhigarkhanyan با استقبال گسترده ای روبرو شد: صدها نفر به یاد افسانه ادای احترام کردند


فیلم مربوطه را مشاهده کنید

در این زمان ، تسلیت مقامات دولتی از صحنه خوانده می شود. معاون رئیس شورای امنیت دیمیتری مدودف: «یک بازیگر بزرگ درگذشت. او به همان اندازه در صحنه ، در سینما ، پشت صفحه کارتون احساس عالی کرد. لطفا سخنان صمیمانه تسلیت من را به خانواده منتقل کنید. ” پس از وی ، تسلیت سخنگوی شورای فدراسیون والنتینا ماتوینکو و شهردار مسکو سرگئی سوبیانین در میکروفون خوانده می شود.

یکی از اولین کسانی که با یک دوست خداحافظی کرد ، خواننده Bedros Kirkorov بود. او روی صحنه بالا نرفت. وی در یادداشت رفیق خود فقط چند کلمه را در سالن ورودی گفت: “من هرگز او را غمگین ندیده ام. او هنوز هم می تواند زندگی کند ، اما بیماری نمی پرسد. من از خودم مراقبت نکردم ، با تب به صحنه رفتم. آخرین باری که یکدیگر را در یک انجمن دیدیم احساس کرد که بیمار است. هنرمندان واقعی هرگز از خود مراقبت نمی کنند. “

مردم از سمت چپ صحنه وارد می شوند ، گل می گذارند ، از روی هم عبور می کنند و به سمت خروجی مقابل می روند. برخی می خواهند برای مراسم یادبود بمانند ، اما آنها را با ادب به طبقه پایین می فرستند. نشستن در سالن ممنوع است ، اما در ردیف اول هر صندلی قبلاً گرفته شده است. در ابتدا ، اقوام و همکاران این هنرمند بودند. اما اکنون هوادارانی که موفق به صندلی شدند ، نیز نزدیک یکدیگر نشسته اند.

الكساندر پاشوتین.







اولین کسی که روی صحنه ظاهر می شود رئیس دپارتمان فرهنگ مسکو است. الكساندر كیبوفسكی مدت زیادی در تابوت ایستاده ، بیوه را بغل كرده و به میكروفون نزدیك می شود. “این نه تنها با عنوان ، بلکه با عشق مردم از سراسر جهان ملی است. صدای او به یک مارک تبدیل شد. این یادداشت ها ، ماکت های منحصر به فرد – زمانی که حتی شخصیت های کارتونی Dzhigarkhanyan بودند. زندگی او با پیچ و خم های بسیار دشوار بود ، اما شهرت او را خراب نکرد. کیبوفسکی می گوید ، این مانند یک براندی واقعی ارمنی ترش نمی شود. “

ادگارد زاپاشنی در سالن ظاهر می شود. او در سکوت دسته گلی بزرگ از گلهای رز قرمز را زمین می گذارد و بدون اینکه به بالای صحنه برود ، تئاتر را ترک می کند. یوگنی گراسیموف ، بازیگر و معاون دومای شهر مسکو ، با گذاشتن گل ، با میکروفون به خانواده تسلیت می گوید: “خوشحالم که در سال 1972 در تئاتر مایاکوفسکی دو فرد با استعداد سرپرستی من را بر عهده گرفتند: آرمن جیگارخانیان و تولیا روماشین. هر کلمه ژجیگی ، همانطور که در تئاتر به او می گفتند ، همیشه پرحجم و جالب بود. وقتی فکر کردم چگونه می توانم این یا آن نقش را بازی کنم ، فکر کردم چطور آرمن آن را بازی می کند ».

ادگارد زاپاشنی.







تسلیت از ولادیمیر مشکوف ، اولین رئیس جمهور قزاقستان ، نورسلطان نظربایف ، و وزیر فرهنگ ارمنستان آرایک آراتیونیان شنیده می شود. 1.5 ساعت از آغاز رسمی مراسم می گذرد ، اما طرفداران همچنان گل می گذارند. با وجود قالب باز مراسم ، افراد مشهوری در میان کسانی که آمده اند بسیار کم هستند.

الكساندر روزنبام روی صحنه ظاهر می شود. “ارتباط با او همیشه بسیار خوشحال بود. البته ، او از دست خواهد رفت. افراد با استعداد زیاد هستند ، اما دیگر بازیگرانی مانند آرمن بوریسوویچ حضور نخواهند داشت. “این خواننده از صحنه می گوید.

در طول مراسم یادبود ، عکسهای ارمن بوریسوویچ بر روی صفحه بزرگ بالای صحنه پخش می شود: عکسهایی از فیلم ها ، نقش در نمایش ها ، بایگانی خانواده. موسیقی غمگین بی صدا به نظر می رسد. 10 دقیقه قبل از پایان مراسم ، دیمیتری خراطیان روی صحنه می رود. “ارمنی ها یک جمله عاقلانه دارند:” من درد تو را تحمل خواهم کرد “. من آن را به آرمن بوریسوویچ گفتم ، و او به من گفت: “می دانید ، پاسخی برای آن وجود دارد:” بدون درد باقی بمانید “. امروز ما بدون آرمن بوریسوویچ مانده ایم و درد ما فروکش نمی کند. “این بازیگر می گوید و شعری از یوگنی یوتوشنکو را می خواند.

همه چيز. از مردم خواسته می شود اتاق را ترک کنند. کارکنان تئاتر از سالن اکلیل های مراسم تشییع جنازه را بیرون می کشند و در سالن سر جلوی پرتره می گذارند. مردم در دو طرف راهرو مرکزی صندلی می گیرند. طرفداران بیشتری در خیابان حضور دارند. با وجود همه گیری ، چندین صد مورد وجود دارد. چند دقیقه بعد ، تابوت با جسد آرمن جیگرخانیان بیرون آورده می شود. او تئاترش را برای همیشه به خاطر تشویق های کر کننده طرفداران ترک می کند …

این بازیگر در گورستان واگانکوفسکی به خاک سپرده شد. بدون دوربین و غریبه.

خداحافظی خراطیان ، روزنبام ، زاپاشنی با جیگارخانیان: عکس های غم انگیز

خداحافظی خراطیان ، روزنبام ، زاپاشنی با جیگارخانیان: عکس های غم انگیز


به گالری عکس مربوط مراجعه کنید

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 28418 18 نوامبر سال 2020

تیتر روزنامه:
خداحافظ جیگای محبوب