روسیه سهمیه دانشگاه های خود را برای متقاضیان آسیای مرکزی به میزان قابل توجهی افزایش داده است – اخبار تاجیکستان

به گزارش اینتکفاکس به نقل از میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه روسیه، سهمیه دانشجویان آسیای مرکزی در دانشگاه های روسیه برای سال تحصیلی 2023-2024 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

گالوزین گفت: «برای شهروندان قزاقستان – به اضافه 200 مکان، قرقیزستان – همچنین به اضافه 200 مکان، ازبکستان – به علاوه 50 مکان، تاجیکستان – به علاوه 152 مکان».

وی خاطرنشان کرد که روسیه همچنان رهبر مطلق کمک به کشورهای منطقه در آموزش مدارس و تربیت متخصصان بسیار ماهر است. به عنوان مثال، سال گذشته مدارسی با آموزش به زبان روسی در پنج شهر تاجیکستان افتتاح شد. در آینده نزدیک، چنین موسسات آموزشی در قرقیزستان ظاهر خواهند شد.

علاوه بر این، به گفته گالوزین، قرار است شعبه هایی از دانشگاه های پیشرو روسیه در آسیای مرکزی افتتاح شود. شعبه های دانشگاه دولتی مسکو، دانشگاه فدرال کازان و مدرسه عالی اقتصاد در قرقیزستان، شعبه های دانشگاه روسیه برای علوم انسانی، دانشگاه دولتی ژئودزی و کارتوگرافی مسکو و دانشگاه فدرال قفقاز شمالی در ازبکستان افتتاح می شوند. پروژه ایجاد دانشگاه روسی-ترکمن در عشق آباد در مرحله هماهنگی است. همه اینها به 25 شعبه دانشگاه های روسیه که در منطقه فعال هستند افزوده خواهد شد.

در ماه فوریه، مشخص شد که از سال آینده، دانشگاه های روسیه دانشجویان خارجی را برای تخصص های مهندسی بدون آزمون اجباری روسی می پذیرند. دانستن زبان اختیاری خواهد بود نه اجباری.

در بهار، دومای دولتی پیشنهادی برای جذب خارجی ها به فدراسیون روسیه با “ویزای استعداد” ارائه کرد، یعنی تسهیل ورود و اقامت در این کشور برای افرادی با مهارت ها، توانایی ها و دستاوردهای برجسته.

در بخش IT روسیه نیز به دنبال متخصص در خارج از کشور هستند. درست است، هنوز کار قانونی با چنین افرادی دشوار است.

امروز 158000 دانشجو از کشورهای آسیای مرکزی در فدراسیون روسیه تحصیل می کنند. معاون وزیر امور خارجه گفت: با هزینه بودجه روسیه حدود 68 هزار نفر آموزش می بینند که تقریباً 40 درصد است.