ساخت مشترک “کمربند و جاده” به نفع کشورهای شرکت کننده در این طرح است – اخبار تاجیکستان

روز 26 آوریل، وزرای امور خارجه چین و کشورهای آسیای مرکزی در مراسم راه اندازی اکسپرس چین-اروپا شیان-چانگان آسیای مرکزی به مناسبت دهمین سالگرد ابتکار یک کمربند، یک جاده شرکت کردند. گزارش ها.

طی ده سال گذشته، بیش از 16000 قطار چانگ آن راه اندازی شده است که 4250 قطار آن به پنج کشور آسیای میانه رفته است. سال گذشته، برای اولین بار، قطار باری شانگهای اکسپرس در کشورهای آسیای مرکزی راه اندازی شد که در مسیرهای بین المللی حمل و نقل ریلی چین-اروپا، قطار باری Keqiao و قطار باری لانگ فانگ-تاشکند از چین-اروپا حرکت می کند. حمل و نقل ریلی توسعه سریع قطارهای باری چین-اروپا که از آسیای مرکزی عبور می کنند، نشان دهنده اجرای فعال پروژه یک کمربند، یک جاده در منطقه آسیای مرکزی است.

آسیای میانه محلی است که برای اولین بار طرح کمربند و جاده در آن راه اندازی شد و همچنین منطقه ای نمونه برای دستیابی به نتایج در زمینه ساخت مشترک کمربند و جاده است. همه طرف ها به طور فعال ابتکار عمل مشترک ساخت و ساز را در راستای استراتژی های توسعه خود ترویج کردند، همکاری موثری را انجام دادند و تعداد زیادی از پروژه های همکاری سودمند متقابل را با موفقیت اجرا کردند، مانند خط لوله نفت چین-قزاقستان، خط لوله گاز ترکمنستان-چین، چین. -بزرگراه قرقیزستان-ازبکستان، پارک صنعتی پنگشنگ چین-ازبکستان و بزرگراه چین-ازبکستان که به نفع مردم کشورهای منطقه بوده است.

در سپتامبر سال گذشته، ادارات مربوطه چین، قرقیزستان و ازبکستان “توافق تفاهم همکاری در پروژه ساخت راه آهن چین- قرقیزستان-ازبکستان در بخش قرقیزستان” را امضا کردند، پیشرفت هایی در ساخت کریدور حمل و نقل اوراسیا حاصل شد. فروردین ماه امسال، در بیانیه اطلاع رسانی چهارمین نشست وزرای امور خارجه در قالب «آسیای مرکزی – چین» تاکید شد که تعامل، حوزه اولویت همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی است. این تعامل، اجرای کامل ابتکار عمل برای تعمیق همکاری در زمینه اتصال به یکدیگر در قالب چین-آسیای مرکزی و ایجاد یک شبکه جامع اتصال متقابل که جاده ها، راه آهن، بنادر و هوانوردی را پوشش می دهد، ممکن می سازد.

در ترکمنستان، شرکت نفت و گاز Amu Darya River Natural Gas، یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت چین (CNPC)، در توسعه صنعتی میادین در قلمرو Bagtyyarlyk و توسعه یکی از بزرگترین فروشگاه های گاز در جهان مشغول بود. گالکینیش. قربانقلی بردمحمداف، رئیس شورای مردمی ترکمنستان، گفت که ترکمنستان آماده گفتگوی اساسی در مورد احتمالات ساخت خط لوله چهارم از ترکمنستان به چین است.

ساخت کریدور حمل و نقل چین-آسیای مرکزی، ساخت خط D خط لوله گاز چین-آسیای مرکزی، همکاری در زمینه های با تکنولوژی بالا مانند هوش مصنوعی، داده های بزرگ و رایانش ابری… چین و پنج کشور آسیای مرکزی ادامه دارند. برای تعمیق و گسترش ساخت مشترک “کمربند و جاده” . فرهاد ارضیف سفیر ازبکستان در چین گفت که ازبکستان برای تقویت همکاری برای توسعه مشترک با چین در زمینه های مختلف اهمیت زیادی قائل است و پیوسته ارتباط خود را با طرح کمربند و جاده تقویت می کند.