سازمان ملل: آلودگی هوا سایت های میراث جهانی یونسکو در اروپا را تهدید می کند – تاجیکستان نیوز

آلودگی هوا نه تنها به سلامت انسان و محیط زیست آسیب می رساند، بلکه سطوح بناها و بناهای تاریخی را نیز تخریب می کند که به ویژه در اروپا به چشم می خورد. به گزارش سرویس مطبوعاتی سازمان ملل، نتایج مطالعه ای که توسط کارشناسان یونسکو انجام شده است، نشان می دهد.

خوردگی و آلودگی سایت های میراث فرهنگی به دلیل آلودگی هوا می تواند از طریق افزایش هزینه های نگهداری و مرمت منجر به خسارات اقتصادی جدی شود. به عنوان مثال، کل هزینه سالانه تعمیرات ناشی از آلودگی سطح سنگ آهک کولوسئوم در رم حدود 680000 یورو در سال برآورد می شود.

در طی یک مطالعه توسط کارشناسان یونسکو، ارزیابی رابطه بین وضعیت محیط زیست و سایت های میراث جهانی یونسکو (سنت دومنیوس، اسپلیت، کرواسی؛ اقامتگاه وورزبورگ، وورزبورگ، آلمان؛ کاخ سلطنتی، کازرتا، ایتالیا) انجام شد. ). نتایج این مطالعه نشان داد که اکسید نیتروژن و آلودگی ذرات باعث خوردگی و آلودگی قابل توجه سنگ آهک می شود که شرایط سه مکان میراث جهانی منتخب نشان می دهد. در مورد کاخ سلطنتی کازرتا، خوردگی و آلودگی بالاترین میزان را نشان داد.

منبع گزارش می دهد. که حتی با وجود کاهش جزئی غلظت گازها در تمامی شهرهای مورد مطالعه در سالهای اخیر، خطر خوردگی و آلودگی همچنان پابرجاست. این واقعیت نشان می‌دهد که علاوه بر آلودگی با منشاء محلی که توسط ایستگاه‌های نظارت شهری اندازه‌گیری می‌شود، موادی که خارج از شهر و حتی مرزهای ایالتی تشکیل می‌شوند نیز بر آثار فرهنگی تأثیر منفی می‌گذارند. به عنوان مثال، غلظت بالای ذرات معلق در جنوب اروپا ممکن است نتیجه انتشار کشتی های باری و قرار گرفتن در معرض منابع طبیعی مانند گرد و غبار صحرای صحرا باشد.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند برای کاهش تأثیر چنین پدیده‌هایی بر میراث فرهنگی و هزینه‌های مربوط به آن، لازم است اقدامات برای کاهش اثرات آلودگی هوا به میزان قابل توجهی گسترش یابد.