سازمان ملل: تلفات و ویرانی ناشی از بلایای طبیعی کاهش یافته است – تاجیکستان نیوز

“اکنون زمان کار بر روی رسیدگی به علل اصلی بلایای طبیعی است.” به گزارش سرویس مطبوعاتی این سازمان، این بیانیه روز چهارشنبه توسط مامی میزوتوری، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای کاهش خطر بلایای طبیعی بیان شد.

نماینده ویژه رئیس سازمان ملل متحد در آستانه اجلاس بلندپایه مجمع عمومی سازمان ملل با خبرنگاران دیدار کرد. شرکت کنندگان در مورد پیشرفت در اجرای چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا بحث خواهند کرد. کشورهای عضو اعلامیه‌ای سیاسی اتخاذ خواهند کرد که در آن راه‌های پیش رو طی هفت سال آینده برای کاهش خطر و افزایش تاب‌آوری در برابر بلایای طبیعی مشخص می‌شود.

مامی میزوتوری گفت: “در سال های اخیر، مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی تا حدودی کاهش یافته است، زیرا سیستم هشدار اولیه بسیار بهتر شده است.” اما اگر مرگ و میر ناشی از همه گیری کووید-19 را در این آمار لحاظ کنیم، همچنان شاهد افزایش خواهیم بود نه کاهش. ما نیاز به برنامه ریزی بهتر داریم. در اکثر کشورها، مدیریت ریسک بلایا به یک سازمان کوچک در داخل دولت، بدون بودجه و کارکنان کافی محدود می شود.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل گفت: اجرای برنامه سندای و پیشرفت آن متوقف شده و در برخی موارد معکوس شده است. انتشار گازهای گلخانه ای همچنان در حال افزایش است، هرج و مرج آب و هوا محسوس تر می شود.

مامی میزوتوری گفت: «این فقط یک وضعیت اضطراری آب و هوایی نیست. ما باید برای کاهش آسیب پذیری جامعه به عنوان یک کل تلاش کنیم.»

چارچوب سندای که توسط 187 کشور عضو سازمان ملل در سال 2015 تصویب شد، به عنوان چارچوبی جهانی برای کاهش مرگ و میر و تخریب ناشی از بلایای طبیعی عمل می کند. انتظار می رود حدود 500 نماینده، از جمله حدود 100 رئیس دولت و وزیر، در این مجمع در نیویورک شرکت کنند که در آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.