سازمان ملل: شرکت کنندگان در نشست دوحه در مورد نیاز به توسعه یک استراتژی مشترک برای افغانستان توافق دارند

شرکت کنندگان در نشست مربوط به افغانستان که توسط دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شد و نمایندگان ویژه چندین کشور منطقه در دوحه گرد هم آمدند، از احتمال بی ثبات کردن اوضاع ابراز نگرانی کردند. به گزارش سرویس مطبوعاتی این سازمان، رئیس سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت: اولویت‌های طرفین متفاوت است، اما مشکلات مطرح شده به هم مرتبط هستند و باید با هم حل شوند.

تروریسم، حقوق بشر، به ویژه دختران و زنان، قاچاق مواد مخدر – به گفته دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، اولویت دادن به یکی از این مشکلات به این معنا نیست که دیگران اهمیت کمتری دارند.

وی یادآور شد که هفته گذشته شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن تصمیم مقامات بالفعل افغانستان مبنی بر ممنوعیت کار زنان از کشور در سازمان ملل متحد را محکوم کرد.

گوترش پس از رایزنی در دوحه با مطبوعات گفت: «فضای وحدتی که در زمان پذیرش قطعنامه حاکم بود، به جلسه ما نیز کشیده شد».

در این نشست که رئیس سازمان ملل متحد برای تشدید همکاری های بین المللی در مورد افغانستان تشکیل داد، نمایندگان کشورهای مختلف جهان از جمله قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

علاوه بر این، رزا اوتونباوا، رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان و فیریدون سینیرلی اوغلو، نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل متحد، هماهنگ کننده ویژه برای ارزیابی مستقل از وضعیت این کشور اخیراً منصوب شده بودند.

به گفته آنتونیو گوترش، شرکت کنندگان در نشست توافق کردند که باید یک استراتژی مشترک ایجاد شود که به ثبات وضعیت در افغانستان و حل مؤثر مشکلات مرتبط با این کشور کمک کند.

رئیس سازمان ملل متحد یادآور شد که افغانستان در حال حاضر بزرگترین بحران انسانی در جهان را تجربه می کند – دو سوم جمعیت این کشور یعنی 28 میلیون نفر در سال جاری به کمک های اضطراری نیاز دارند. 97 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند. شش میلیون نفر در این کشور «یک قدم با گرسنگی فاصله دارند». در عین حال، به گفته گوترش، سازمان ملل تنها 6.4 درصد از مبلغ 4.6 میلیارد دالر درخواستی برای کمک به افغان ها را در سال جاری دریافت کرده است.

او ادامه داد: «اما بودجه تنها مشکل نیست. «بیشتر پرسنل ما که کمک های حیاتی در این کشور ارائه می کنند، شهروندان افغانستان هستند و بسیاری از آنها زن هستند. ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان ملل و سازمان های غیردولتی بین المللی غیرقابل قبول است و جان مردم را به خطر می اندازد.

وی تاکید کرد که سازمان ملل تحت هیچ شرایطی در مقابل “حمله بی سابقه و سیستماتیک به حقوق دختران و زنان” ایستادگی نخواهد کرد.

دبیرکل در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار با نمایندگان مقامات دوفاکتو افغانستان، طالبان، گفت: زمانی که زمان آن فرا برسد، قطعا چنین فرصتی را رد نخواهم کرد. اما امروز آن لحظه فرا نرسیده است.»

ورود سازمان ملل: شرکت کنندگان در نشست دوحه بر لزوم تدوین یک استراتژی مشترک برای افغانستان توافق کردند اولین بار ظاهر شد اخبار تاجیکستان – Avesta.tj.