سازمان ملل: قیمت مواد غذایی اساسی در بازارهای جهانی در حال کاهش و در بازارهای داخلی در حال افزایش است – اخبار تاجیکستان

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی برای دوازدهمین ماه متوالی ادامه دارد. این در گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آمده است. به گزارش سرویس مطبوعاتی سازمان ملل، این روند به دلیل کاهش قیمت جهانی محصولات غلات و روغن های گیاهی است.

در مارس 2023، شاخص قیمت مواد غذایی فائو نسبت به فوریه 2.1 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20.5 درصد کاهش داشت.

قیمت جهانی غلات در ماه 5.6 درصد و گندم 7.1 درصد کاهش یافت. بنادر دریایی

ذرت همچنین در ماه مارس 4.6 درصد کاهش یافت که تا حدی به دلیل انتظارات برای رکورد برداشت در برزیل بود، در حالی که قیمت برنج به دلیل پیش‌بینی کمپین‌های برداشت مداوم یا کوتاه‌مدت در کشورهای عمده صادرکننده از جمله هند، ویتنام و تایلند 3.2 درصد کاهش یافت.

میانگین قیمت روغن نباتی 3.0 درصد کمتر از یک ماه قبل و 47.7 درصد کمتر از مارس 2022 بود.

در اسفندماه به طور کلی قیمت لبنیات 0.8 درصد کاهش داشت. با این حال، قیمت کره افزایش یافته است. پنیر به دلیل کاهش خرید اکثر واردکنندگان پیشرو آسیایی کاهش یافت.

به دلیل نگرانی ها در مورد بدتر شدن پیش بینی محصولات در هند، تایلند و چین، هزینه شکر 1.5 درصد بیشتر از ماه فوریه بود.

قیمت گوشت اندکی افزایش یافت – 0.5 درصد. قیمت های جهانی گوشت گاو به دلیل افزایش قیمت های داخلی در ایالات متحده به دلیل کاهش عرضه مورد انتظار افزایش یافت، در حالی که قیمت گوشت خوک به دلیل تقاضای قبل از تعطیلات در اروپا افزایش یافت. علیرغم شیوع آنفولانزای پرندگان در تعدادی از کشورهای عمده صادرکننده، قیمت گوشت طیور برای نهمین ماه متوالی در بحبوحه تقاضای وارداتی کاهش یافت.

در سطح جهانی، قیمت ها کاهش یافته است، اما در بازارهای داخلی هنوز بسیار بالا هستند و همچنان در حال افزایش هستند، که مشکلات بیشتری را از نظر امنیت غذایی ایجاد می کند. ماکسیمو تورو، اقتصاددان ارشد فائو، گفت: این امر به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که واردکننده خالص مواد غذایی هستند صادق است و این وضعیت با کاهش ارزش پول آنها در برابر دلار آمریکا یا یورو و همچنین افزایش بار بدهی تشدید می‌شود.

فائو در گزارش جدید خود می گوید تجارت جهانی غلات در فصل 2022-2023 با 2.7 درصد کاهش نسبت به فصل 2021-2022 به 469 میلیون تن خواهد رسید. این کاهش عمدتاً منعکس کننده فرضیات مربوط به کاهش تجارت غلات درشت است، در حالی که انتظار می رود تجارت جهانی گندم افزایش یابد. پیش بینی می شود که تجارت برنج در سال 2023 به میزان 5.2 درصد از بالاترین رکورد در سال 2022 کاهش یابد.